شمشیر در صحرا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شمشیر در صحرا
کارگردانجورج شرمن
تهیه‌کنندهرابرت باکنر
نویسندهرابرت باکنر
بازیگراندانا اندروز
مرتا تورن
استیون مک‌نالی
جف چاندلر
فیلیپ فرند
موسیقیفرانک اسکینر
فیلم‌برداراروینگ گلسبرگ
تدوین‌گراوتو لودویگ
توزیع‌کنندهیونیورسال استودیوز
تاریخ‌های انتشار
  • ۲۴ اوت ۱۹۴۹ (۱۹۴۹-۰۸-۲۴)
مدت زمان
۱۰۱ دقیقه
کشورآمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۲۰۰٬۰۰۰ پوند استرلینگ[۱] یا ۱ میلیون دلار[۲]

شمشیر در صحرا (انگلیسی: Sword in the Desert) فیلمی در ژانر درام جنگی به کارگردانی جورج شرمن است که در سال ۱۹۴۹ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به دانا اندروز، مرتا تورن، استیون مک‌نالی، و جف چاندلر اشاره کرد.

خلاصه داستان[ویرایش]

داستان این فیلم در سال ۱۹۴۷ اتفاق می‌افتد و یک سال پس از به وجود آمدن اسراییل ساخته شده‌است. رویدادهای فیلم به دورانی مربوط است که هنوز دولتی به نام اسراییل به وجود نیامده و فیلم درگیری بین نیروهای انگلیسی و یهودیان را نشان می‌دهد؛ یهودیان از این درگیری به عنوان «نبرد استقلال» یاد می‌کنند، ولی از ساکنین اصلی فلسطین یعنی مسلمانان سخنی به میان نمی‌آید. این فیلم دارای سه شخصیت اصلی است:

  • چریکی یهودی
  • دختری یهودی از نسل صابرا (یهودیانی که در فلسطین به دنیا آمده‌اند)
  • یک نفر آمریکایی که بی‌طرف است.

شخصیت بی‌طرف و آمریکایی فیلم کاپیتان به نام «مایک دامین» نام دارد و نقش او توسط «دانا اندروز» بازیگر معروف، ایفا می‌شود. او ناخدای یک کشتی است و قصد دارد عده‌ای از یهودیان را به‌طور قاچاق و دور از چشم مأمورین انگلیسی در خاک فلسطین پیاده کند. ناخدا و یهودیان توسط مأمورین انگلیسی بازداشت می‌شوند ولی یک گروه مسلح صهیونیستی برای آزادی آن‌ها تلاش می‌کنند. در این بین کاپیتان آمریکایی ابتدا با تردید در مورد مسایل برخورد کرده اما با دیدن دخترک یهودی، با بازی «مارتا تورن»، به مسئلهٔ نجات یهودیان علاقه‌مند شده و شجاعانه وارد عمل می‌شود. فرد دیگری که به عنوان چریک یهودی نقش یک فرماندهِ را ایفا می‌کند، به عنوان انسانی شجاع و مبارز معرفی می‌شود.[۳]

انتشار در بریتانیا[ویرایش]

به نوشتهٔ دیلی تلگراف در آن زمان، دیدن خشونت ناخواستهٔ نیروهای بریتانیایی در این فیلم با غیر نظامیان یهودی؛ برای مخاطبان انگلیسی خوشایند نخواهد بود.[۴] فیلم چهرهٔ تأثیرگذاری از انگلیس در طی رویدادها ترسیم نکرده است و به همین دلیل نمایش آن پس از مدتی در انگلستان ممنوع شد.[۵] در استرالیا پس از کاهش مدت آن به نمایش درآمد اما در تاسمانی به دلیل محتوای بحث‌برانگیز آن است، نمایش داده نشد.[۶]

منابع[ویرایش]

  1. "'Sword' is out". The Courier-Mail. Brisbane: National Library of Australia. ۹ February ۱۹۵۰. p. ۱. Retrieved 11 May 2012.[پیوند مرده]
  2. "INSPIRED BY THE HEADLINES: CONFLICT BETWEEN BRITISH AND JEWS IN PALESTINE INDEPENDENCE STRUGGLE DEPICTED IN UNIVERSAL'S 'SWORD IN THE DESERT'" by ELIZABETH PALLETTE New York Times 12 June 1949: X5.
  3. فلاح‌صابر، مهدی (۱۳۸۷). «هولوکاست در سینما: بخش نخست». نقد سینما (۶۱): ۶۸–۶۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۳-۰۷.
  4. "Hollywood Film Incenses British". The Sunday Times. Perth: National Library of Australia. 5 February 1950. p. 3. Retrieved 11 May 2012.
  5. «هولوکاست در سینما». Aftabir.com. ۲۰۰۹-۰۴-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۳-۰۷.
  6. "PALESTINE FILM". The Sydney Morning Herald. National Library of Australia. 6 February 1950. p. 3. Retrieved 11 May 2012.

پیوند به بیرون[ویرایش]