شبگرد جنگلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شبگرد جنگلی
شبگرد جنگلی، Caprimulgus indicus
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: جغد
تیره: شبگردان
سرده: Caprimulgus
گونه: C. indicus
نام دوبخشی
Caprimulgus indicus

شبگرد جنگلی (نام علمی: Caprimulgus indicus) نام یک گونه از تیره شبگردان است. این گونه در شبه‌قاره هند یافت می‌شود و اغلب در گوشه جنگل‌ها در هنگام غروب دیده می‌شود. پیش‌تر این پرنده را شبگرد خاکستری یا شبگرد جنگلی هندی می‌نامیدند و گاهی از این پرنده به عنوان یک زیرگونه شبگرد خاکستری آسیای شرقی (C. jotaka) نیز یاد می‌کنند.

ویژگی‌های ظاهری[ویرایش]

یک شبگرد جنگلی در حال پرواز

شبگرد جنگلی بالغ حدود ۲۱ تا ۲۴ سانتی‌متر طول دارد و جمعیت سریلانکا (ssp. kelaarti) برای این پرنده‌ها کوچکتر هم می‌باشد. شبگرد جنگلی عمدتاً خاکستری با رگه‌های سیاه روی سر خود می‌باشد و اغلب فاقد لکه‌های آشکار روی بال‌ها است. دم، مایل به خاکستری رنگ است و با نوارهای سیاه و باریک، رنگ‌ها به خوبی از هم جدا شده‌است. در نرها اغلب زیر گلو لکه سفیدی دیده می‌شود که در وسط از هم جدا شده‌اند. ماده دارای لکه‌های گلو و رگه‌هایی زیر نوک خود می‌باشد.[۱][۲]

رفتار[ویرایش]

شبگرد جنگلی در هنگام غروب، اغلب بر روی چمنزارهای تپه‌ها یا بوته‌ها فعالیت می‌کند و به‌طور منظم در دره‌ها، صخره‌ها یا بر روی شاخه درختان می‌نشیند.[۳][۴] فصل تولید مثل در هند اواسط دی تا تیر ماه (ژانویه تا ژوئن) و در سری‌لانکا اواسط اسفند تا مرداد ماه (مارس تا جولای) است. لانه این پرنده روی زمین ساخته می‌شود که اغلب دو تخم در آن گذاشته می‌شود.[۵] هر دو والدین تخم‌ها را برای حدود ۱۶ تا ۱۷ روز نگهداری می‌کنند تا جوجه‌ها از تخم‌ها بیرون بیایند.[۶]

منابع[ویرایش]

  1. Blanford, WT (1895). Fauna of British India. Birds. Volume 3. London: Taylor and Francis. pp. 190–191.
  2. Baker, ECS (1927). Fauna of British India. Birds. Volume 4 (2nd ed.). London: Taylor and Francis. pp. 366–379.
  3. Navarro, A (1976). "Some observations on the breeding habits of the Indian Jungle Nightjar Caprimulgus indicus indicus in Khandala". Newsletter for Birdwatchers. 16 (3): 3–4.
  4. Phillips, WWA (1949). "Nightjars". J. Bombay Nat. Hist. Soc. 48 (2): 359–361.
  5. Hume, AO (1890). The nests and eggs of Indian Birds. Volume 3 (2nd ed.). London: R. H. Porter. pp. 40–43.
  6. Ali, S; S D Ripley (1983). Handbook of the Birds of India and Pakistan. Volume 4 (2nd ed.). New Delhi: Oxford University Press. pp. 8–12.

پیوند به بیرون[ویرایش]