سینما هلال (اهواز)

مختصات: ۳۱°۱۹′۵۸″ شمالی ۴۸°۴۰′۱۰″ شرقی / ۳۱٫۳۳۲۷۸°شمالی ۴۸٫۶۶۹۴۴°شرقی / 31.33278; 48.66944
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از سینما هلال اهواز)
سینما هلال
نام کاملسینماخانوادگی هلال
کاربرینمایش فیلم، تئاتر، کنسرت، همایش
افتتاح۱۳۷۱
بازسازی۱۳۸۶
موقعیتایران، اهواز، کیانپارس، جنب پل لشکر
مختصات۳۱°۱۹′۵۸″ شمالی ۴۸°۴۰′۱۰″ شرقی / ۳۱٫۳۳۲۷۸°شمالی ۴۸٫۶۶۹۴۴°شرقی / 31.33278; 48.66944
مالکجمعیت هلال احمر
مدیرجمعیت هلال احمر خوزستان
سامانهٔ پخشدیجیتال و آنالوگ
سالن‌هایک سالن
گنجایش سالن(ها)۵۶۰ نفر

سینما هلال با نام کامل سینماخانوادگی هلال سالن سینمای چندمنظوره واقع در اهواز است که در سال ۱۳۷۱ خورشیدی افتتاح شد. سینما هلال، جدیدترین سینمای عمومی احداث‌شده در شهرستان اهواز است و برای نمایش فیلم، تئاتر و برگزاری کنسرت و همایش استفاده می‌گردد. این سینما دارای یک سالن نمایش دوطبقه با گنجایش ۶۵۰ نفر است.

تاریخچه[ویرایش]

سینما هلال در سال ۱۳۷۱ توسط جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در مجاورت مجتمع هلال احمر اهواز احداث و با نمایش فیلم کشتی آنجلیکا افتتاح شد.[۱] این سینما در سال ۱۳۸۶ توسط مؤسسه سینماشهر بازسازی شد و کف‌پوش، صندلی‌ها و پردهٔ نمایشش تعویض شد.[۲][۳] سینما هلال در سال ۱۳۹۱ به دلیل بدهی‌های معوق برای چندین ماه تعطیل شد[۴] و نهایتاً در سال ۱۳۹۲ بازگشایی گردید.[۵]

ویژگی‌ها[ویرایش]

سینما هلال دارای یک سالن است که برای نمایش فیلم، برگزاری کنسرت و تئاتر مورد استفاده قرارمی‌گیرد. این سالن علاوه بر پخش تصویر آنالوگ، به تکنولوژی پخش دیجیتال مجهز است.[۶] در روزهای تعطیل علاوه بر سه سانس معمول (۴:۳۰، ۶:۳۰ و ۸:۳۰)، سانس ویژه (۱۰:۳۰) نیز وجود دارد.[۶] سالن سینما در دو طبقه و با گنجایش مجموعاً ۶۵۰ نفر می‌باشد. هلال، تنها سینمای دارای پارکینگ در اهواز است.

توسعه[ویرایش]

در برنامه توسعه سینما، ایجاد دو سالن جدید با گنجایش ۲۰۰ و ۳۰۰ نفر پیش‌بینی شده‌است.[۶]

منابع[ویرایش]

  1. «از سینمایی که قصابخانه شد تا سینمایی که گلوله‌باران شد». شوشان. دریافت‌شده در ۳۰ شهریور ۱۳۹۲. پیوند خارجی در |ناشر= وجود دارد (کمک)
  2. «بازسازی سینما هلال احمر اهواز». سینماشهر. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۳۰ شهریور ۱۳۹۲. پیوند خارجی در |ناشر= وجود دارد (کمک)
  3. «بازگشایی مجدد سینما هلال اهواز». ایبنا. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۳۰ شهریور ۱۳۹۲.
  4. «علت بسته شدن سینما «هلال» اهواز /سند». خوزنیوز به نقل از ایسنا. دریافت‌شده در ۳۰ شهریور ۱۳۹۲. پیوند خارجی در |ناشر= وجود دارد (کمک)
  5. «سینما هلال اهواز بازگشایی شد». خوزنیوز به نقل از تسنیم. دریافت‌شده در ۳۰ شهریور ۱۳۹۲. پیوند خارجی در |ناشر= وجود دارد (کمک)
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ ۶٫۲ «اکبریان بافیلم توقیفی سینماهلال را فک پلمپ کرد». آرانیوز. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ اکتبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۳۰ شهریور ۱۳۹۲. پیوند خارجی در |ناشر= وجود دارد (کمک)