سیسو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سیسو
پوستر آمریکایی
کارگردانجالماری هلاندر
تهیه‌کنندهپتری جوکیرانتا
نویسندهجالماری هلاندر
بازیگرانیورما تومیلا
اکسل هنی
جک دولان
میموسا ویلامو
موسیقیجوری سپا
تووماس واینولا
فیلم‌بردارکیل لاگروس
تدوین‌گرجوهو ویرولینن
تاریخ‌های انتشار
  • ۹ سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-09-۰۹) (تورنتو)
  • ۲۷ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۰۲۳-01-۲۷) (فنلاند)
  • ۲۸ آوریل ۲۰۲۳ (۲۰۲۳-04-۲۸) (ایالات متحده)
مدت زمان
۹۱ دقیقه [۱]
کشور
زبانفنلاندی
انگلیسی
هزینهٔ فیلم۶ میلیون یورو
فروش گیشه۱۳ میلیون دلار[۲]

سیسو (به انگلیسی: Sisu) یک فیلم اکشن درام تاریخی محصول سال ۲۰۲۲ به نویسندگی و کارگردانی جالماری هلاندر است. داستان فیلم در لاپلند (فنلاند) در طول جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد، این فیلم یک جستجوگر طلا را دنبال می‌کند که تلاش می‌کند طلای دزدیده شده خود را حفظ کند و از خود در برابر جوخه مرگ نازی‌ها به رهبری یک افسر وحشی شوتزستافل دفاع کند. یورما تومیلا، اکسل هنی، جک دولان و میموسا ویلامو در این فیلم بازی می‌کنند.

این فیلم در سال ۲۰۲۱ در نزدیکی روستای نورگام در لاپلند[۳][۴][۵][۶][۷] با بودجه‌ای در حدود ۶ میلیون یورو فیلمبرداری شد. به گفته هلاندر فیلم اکشن آمریکایی اولین خون به عنوان الهام بخش بزرگی برای این فیلم عمل کرد. سونی پیکچرز حقوق پخش جهانی فیلم را در خارج از کشورهای شمال اروپا به دست آورد، و سپس تصمیم گرفت با لاینزگیت همکاری کند تا فیلم را در آمریکای شمالی منتشر کند. این فیلم در ۹ سپتامبر ۲۰۲۲ در بخش جنون نیمه‌شب جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو به نمایش درآمد. این فیلم در ۲۷ ژانویه ۲۰۲۳ در فنلاند اکران شد و در ۲۸ آوریل ۲۰۲۳ در ایالات متحده اکران شد و نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد.

داستان[ویرایش]

در اواخر سال ۱۹۴۴، در طول جنگ لاپلند، کاوشگر آاتامی کورپی تنها با اسب و سگ وفادارش در بیابان دور افتاده لاپلند زندگی می‌کند. عاتامی روزهای خود را در جست‌وجوی طلا به استخراج و معادن می‌گذراند. پس از کشف یک ذخیره غنی، او مقدار زیادی از قطعات طلا جمع آوری می کند و بر اسب خود سوار می‌شود و با سگ خود به سمت نزدیکترین شهر می‌رود. در طول راه، آاتامی با یک جوخه ۳۰ نفره روبرو می‌شود، عآتامی به زودی توسط گروهی از سربازان دستگیر می‌شود که کیسه‌های زین پر از طلا او را کشف می کنند و آماده می شوند تا او را اعدام کنند و به سگش شلیک کنند، اما او به سرعت همه آنها را می‌کشد. برونو که با شلیک گلوله هشدار می‌دهد، تحقیق می‌کند و قتل عام را کشف می‌کند. او یکی از قطعات طلای عاتامی را پیدا می‌کند که توسط یکی از سربازان در حال مرگ گرفته شده است و.‌‌..

بازخوردها[ویرایش]

در وب‌سایت جمع‌آوری نقد راتن تومیتوز از ۱۱۰ نقد منتقد، با میانگین امتیاز ۷٫۷ از ۱۰ مثبت هستند. در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس رای ۲۰ منتقد، امتیاز ۷۰ از ۱۰۰ را به این فیلم اختصاص داد که نشان دهنده «بررسی‌های عموماً مطلوب» است. تماشاگرانی که توسط پست‌ترک نظرسنجی کردند، ۸۰٪ امتیاز مثبت به فیلم دادند و ۶۰٪ گفتند که قطعاً دیدن این فیلم را توصیه می‌کنیم.

گیشه[ویرایش]

از ۵ می ۲۰۲۳، سیسو ۴٫۸ میلیون دلار در ایالات متحده و کانادا و ۲٫۳ میلیون دلار در سایر مناطق به دست آورده‌است که مجموعاً ۷٫۹ میلیون دلار در سراسر جهان است. در ایالات متحده و کانادا، سیسو در کنار بیگ جورج فورمن و آیا تو خدا هستی آزاد شد؟ این من هستم، مارگارت. و پیش‌بینی می‌شد در آخر هفته افتتاحیه‌اش حدود ۴ میلیون دلار از ۹۰۰ سینما فروش داشته باشد. در روز اول ۱٫۴ میلیون دلار به دست آورد که شامل ۵۸۵٫۰۰۰ دلار از پیش نمایش‌های پنجشنبه شب بود. این فیلم برای اولین بار به ۳٫۳ میلیون دلار رسید و هشتم شد.[۸][۹]

آینده[ویرایش]

در مارس ۲۰۲۳، هلندر در مصاحبه‌ای به این ایده اشاره کرد که اگر فیلم در گیشه ایالات متحده موفق باشد، می‌تواند دنباله‌ای احتمالی برای سیسو بسازد.[۱۰]

منابع[ویرایش]

  1. "Sisu". British Board of Film Classification. Retrieved 29 March 2023.
  2. "Sisu (2023)". The Numbers. Nash Information Services, LLC. Retrieved 6 May 2023.
  3. "'Sisu (2022)' trvia and fun facts". Movie'n'co. Retrieved 30 April 2023.
  4. Kuivas, Eeva (2021-09-22). "Toimintaelokuva Sisun kuvaukset alkoivat Lapissa". Yle (به فنلاندی). Retrieved 2022-08-04.
  5. Moilanen, Emmi (2021-10-25). "Hurja välikohtaus Jalmari Helanderin uutuuselokuvan kuvauksissa – näyttelijä vertavaluvana tikattavaksi". Iltalehti (به فنلاندی). Retrieved 2022-08-04.
  6. Guttorm, Susanna (17 September 2021). "Palanut huoltoasema ja muita outoja rakennelmia ilmestyi Nuorgamin tunturimaastoon: alueella kuvataan suomalaista toimintaelokuvaa". Yle. Retrieved 29 April 2023.
  7. "Sisu - Helander returns to film Lapland action". Lapland.fi. Retrieved 29 April 2023.
  8. D'Alessandro, Anthony (April 30, 2023). "'Super Mario Bros' Swallowing Up 'Margaret', 'George Foreman' & More – Box Office". Deadline Hollywood. Retrieved April 30, 2023.
  9. "Domestic 2023 Weekend 17". Box Office Mojo. Retrieved 2 May 2023.
  10. ""Jos Sisu menestyy USA:ssa, voi jatko-osa tulla piankin" – Juuri nyt Jalmari Helander on kuitenkin tekemässä uutta scifi-elokuvaa" ["If Sisu is successful in the USA, the sequel can come soon"; right now, however, Jalmari Helander is making a new sci-fi film]. Muropaketti.fi (به فنلاندی). 13 March 2023. Retrieved 30 April 2023.

پیوند به بیرون[ویرایش]