سید محمدرضا حسینی شیرازی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سید محمدرضا حسینی شیرازی

سید محمدرضا حسینی شیرازی
عنوان(ها)آیت‌الله
اطلاعات شخصی
زاده
سید محمدرضا حسینی شیرازی

زادهٔ ۱۳۷۹ قمری
درگذشتهخرداد ماه ۱۳۸۷ خورشیدی
محل دفنحرم حسین بن علی
محل اقامتکربلا، کویت، قم
تحصیلاتکربلا، قم
استادانسید محمد شیرازی
سید صادق شیرازی
حسین وحید خراسانی
جعفر سبحانی
وبگاه

سید محمدرضا حسینی شیرازی (زادهٔ ۱۳۷۹ قمری در کربلا) روحانی شیعه، مدرس علم اخلاق و از مجتهدین شیعه بود.[۱] وی فرزند سید محمد حسینی شیرازی و برادر زادهٔ سید صادق حسینی شیرازی است.[۲][۳] محمدرضا شیرازی با نوشتن کتاب الترتب در سن ۲۸ سالگی اجازهٔ اجتهاد را از برخی از مراجع تقلید شیعه گرفت.[۴][۵] شیرازی در سال ۱۳۸۷ درگذشت.[۶] او از مشهورترین شاگردان سید صادق شیرازی و اصلی‌ترین گزینهٔ برای جایگزینی او بود.[۷][۸]

تحصیلات[ویرایش]

او تحصیلات علوم دینی را از دوران کودکی با وارد شدن به مدرسه حفاظ کربلا آغاز کرد. در سن ۱۰ سالگی به دست پدرش ملبس به لباس روحانیت شد. با وارد شدن به حوزه علمیه کربلا، مقدمات علوم دینی و سطوح اولیه حوزه را نزد اساتید معروف آن حوزه فراگرفت تا اینکه بر اثر فشارهای حکومت بعث عراق بر پدرش، مجبور به ترک عراق شده و به همراه پدر، ابتدا، به سوریه و از آن جا به کشور کویت رفت. با وارد شدن به کشور کویت، تحصیلات حوزوی خود را از سر گرفت و نزد اساتیدی چون پدر و عمویش سید صادق شیرازی ادامه تحصیل داد. در کشور کویت، سطوح حوزه (رسائل و مکاسب) را طی کرد، تا اینکه در سال ۱۳۹۹ ق، در سن بیست سالگی، به همراه پدر وارد ایران شد. پس از اقامت در شهر قم، به حوزه علمیه آن شهر رفت و مباحث عالیه حوزوی خود را در آن حوزه طی کرده و وارد بحث خارج شد و از اساتید بزرگی همچون پدرش و عمویش و دیگر مراجع نظیر حسین وحید خراسانی استفاده کرد.

فعالیت‌ها[ویرایش]

او، در کویت برای شیعیان این کشور سخنرانی دینی و علمی داشت.[۹] در شهر قم نیز به تدریس سطوح عالیه علوم دینی پرداخت. در سال ۱۴۰۷ ق، او با نوشتن کتاب «الترتب»، اجازه اجتهاد از برخی بزرگان کسب نمود. از آن پس، به تدریس مباحث مختلف علوم دینی، چون فقه، اصول، تفسیر، رجال مشغول شد، اما پس از مدتی به علت بعضی مشکلات پیش آمده، مجبور به بازگشت به کویت شد و چند سالی در آن جا اقامت نمود. او در سال ۱۴۲۲ ق، برای بار دوم به ایران آمد و شروع به تدریس درس خارج فقه و اصول کرد. شیرازی همچنین در زمینه اصلاح جامعه و امور مردم نظریاتی داشت.[۱۰]

ممنوعیت برگزاری مراسم چهلمین روز در عربستان[ویرایش]

مقامات امنیتی عربستان سعودی از برگزاری مراسم چهلمین روز درگذشت او جلوگیری کردند.[۶]

ترور و درگذشت[ویرایش]

او در خرداد ماه سال ۱۳۸۷ درگذشت و پس از تشییع در حرم فاطمه معصومه به عراق منتقل و در حرم حسین بن علی دفن شد. درگذشت او با واکنش‌هایی مواجه شد و عده‌ای مدعی شدند، وی توسط نظام جمهوری اسلامی ایران ترور شده‌است. همچنین عده ای ترور اورا به جریان وهابیت منسوب دانستند[۱۱][۱۲][۱۳]

آثار[ویرایش]

۱. موسوعه الفقیه الشیرازی (۲۱ جلدی)[۱۴]
۲. کیف نفهم القرآن
۳. التدبر فی القرآن (۳ جلد)
۴. ابحاث اصولیة (۴ جلد)

  1. ومضات (بحوث عقائدیة و اخلاقیة)
  2. سلسلة مهدویة

۷. سلسلة الرسول و العترة علیه‌السّلام (۱۶ جلد)
۸. تعلیقات علی مبانی منهاج الصالحین (۳ ملجد)

  1. الرسول الاعظم رائد الحضارة الانسانیة
  2. رسالة فی الاجتهاد و الاحتیاط و التقلید
  3. المباحث الرجالیة
  4. رسالة فی احکام النظر
  5. رسالة فی قاعدة التسامح
  6. رسالة فی الشهادة الثالثة
  7. الشعائر الحسینیة
  8. البراءة من اعداء الله
  9. خطب الجمعة

۱۸. وظیفتنا اتجاه الاموات[۱۵]
۱۹. الترتب[۱۶]

منابع[ویرایش]

  1. «روزنامه رسالت87/3/29: یادی از مرحوم آیت‌الله سیدمحمدرضا شیرازی». www.magiran.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۲۴.
  2. «گرامیداشت یازدهمین سالگرد ارتحال آیت‌الله سید محمد رضا شیرازی در شهر مقدس نجف - ShiaWaves Persian». shiawaves.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۲۴.
  3. «شیخ حسن صفار: سید محمد رضا شیرازی، نمونه تعهد اخلاقی و توجه به دل نگرانی‌های ملت است». www.shafaqna.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۲۴.
  4. «انتشار موسوعه فقهی آیت‌الله سید محمد رضا شیرازی در بیست و یک جلد - ShiaWaves Persian». shiawaves.net. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۲۴.
  5. «پایگاه فقید سعید آیت‌الله حاج سید محمد رضا حسینی شیرازی قدس سره». www.shirazi.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ مه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۲۴.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ «برگزاری مراسم چهلمین روز ارتحال آیت‌الله سید محمد رضا شیرازی (ره) ممنوع شد». www.shia-news.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۲۴.
  7. «فراز و فرودهای خاندان شیرازی در آیینه تصاویر/ رهاورد مرجعیت خاندان شیرازی در طول56 سال اخیر». rajanews.com. ۲۰۱۸-۰۳-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۲۴.
  8. «خاندان آیت‌الله العظمی شیرازی. Shirazi.ir ::». persian.shirazi.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ مارس ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۲۴.
  9. «سیدمحمدرضا شیرازی - ویکی فقه». wikifeqh.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۲۴.
  10. «شیوه اصلاح جامعه از منظر آیت‌الله سیدمحمدرضا شیرازی». pe.annabaa.org. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۲۴.
  11. «روایت یک شهادت؛ آیت‌الله سید محمد رضا شیرازی از تولد تا شهادت بدست نظام ولایت مطلقهٔ فقیه». rasaam.net. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ آوریل ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۲۴.
  12. «القطرة - آیا آیت‌الله سید محمد رضا شیرازی شهید شده‌اند؟». www.alqatrah.net. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۲۴.
  13. "خبرگزاری هرانا | هرانا؛ بازداشت بیش از ۱۰۰ تن از هواداران سید صادق شیرازی در شهرهای مختلف - خبرگزاری هرانا" (به انگلیسی). Archived from the original on 24 April 2019. Retrieved 2019-04-24.
  14. https://qps.ir/ProductDetail/18273/موسوعه%20الفقیه%20الشیرازی%20(21%20جلدی)[پیوند مرده]
  15. «وظیفتنا اتجاه الاموات». www.adinehbook.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۲۴.
  16. «آیة الله سید محمد رضا حسینی شیرازی | بنیاد محقق طباطبایی». mtif.org. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۲۹.