سهرین

مختصات: ۳۶°۵۱′۴۵″شمالی ۴۸°۲۴′۳۲″شرقی / ۳۶٫۸۶۲۴۸°شمالی ۴۸٫۴۰۸۸۳°شرقی / 36.86248; 48.40883[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سهرین
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانزنجان
شهرستانزنجان
بخشبخش قره‌پشتلو
دهستانسهرین
مردم
جمعیت۲۴۲۴ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۲۳۶۲۱۵

سهرین، روستایی از توابع بخش قره‌پشتلو شهرستان زنجان در استان زنجان ایران است.از ویژگی های منحصر به فرد این منطقه گندم زار های حاصل خیز و خاک بکر برای زراعت و باغبانی اشاره کرد. رودخانه سهرین ،این روذخانه از کوههای دینگه و آغ داغی سرچشمه گرفته و پس از گذر از جنوب روستا به زنجان رود میریزد. حاشیه رودخانه به ویژه در تابستان و بهار تفرجگاه زیبایی به شمار می‌رود. از جمله جاذبه های اکوتوریستی استان زنجان منطقه حفاظت شده سهرین می باشد که دارای تنوع گونه های گیاهی و جانوری است. از مشهور ترین گونه های جانوری آن می توان به شغال، گرگ، روباه، خرگوش، کبک و آهو اشاره کرد. تنوع گونه های گیاهی نیز در این منطقه بی نظیر می باشد. گیاهان دارویی چون گل گاوزبان، بومادران، پونه، کاسنی و گل ختمی در آن یافت می شود. پوشش مرتعی و انواع گل های وحشی نیز از جمله زیبایی آن منطقه به شمار می رود. جاذبه ها : قلعه تاریخی سهرین ، گورستان قدیمی سهرین ، مساجد روستا ، کوه قره داش ، کوه قاشقادم ، زبان : ترکی - دین / مذهب : اسلام شیعه جعفری / آب و هوا : معتدل و سرد دشت آهوان سهرین از مناطق دیدنی استان زنجان میباشد...بایی به شمار می‌رود. از بزرگان این روستا می توان به خاندان نجفی ها و بیگدلی ها اشاره نمود ( حاج وجی اله نجفی ،حاج حسینعلی بیگدلی و حاج محمد نجفی و مشهدی عبادالله نجفی و کربلایی حسن نجفی و ... اشاره نمود)

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان قره‌پشتلو بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲٬۳۰۹ نفر (۶۰۲خانوار) بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.