سنگ‌چشم خاکستری جنوبی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سنگ‌چشم خاکستری جنوبی
سنگ‌چشم خاکستری جنوبی
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: گنجشک‌سانان
تیره: سنگ‌چشمان
سرده: سنگ‌چشم‌های معمولی
Lanius
گونه: L. meridionalis
نام دوبخشی
Lanius meridionalis
(تمینک، ۱۸۲۰)
گستره پراکندگی سنگ‌چشم خاکستری جنوبی

سنگ‌چشم خاکستری جنوبی (نام علمی: Lanius meridionalis) گونه‌ای سنگ‌چشم است که در منطقه زیر صحرای آفریقا تا شمال آفریقا زندگی و زادآوری می‌کند.

توصیف ظاهری[ویرایش]

طول بدن سنگ‌چشم خاکستری جنوبی ۲۵ سانتی‌متر است و به رنگ خاکستری با لکه‌های سیاه و سفید دیده می‌شود. این پرنده نوار ابرویی سیاه‌رنگی دارد که قسمت بیشتر گوشپرها را فرا گرفته‌است و تا منقار ادامه می‌یابد. تارک و روتنه خاکستری آن دودی، پیشانی و بالای چشم با وار خاکستری کمرنگ، دمگاه خاکستری، و دم بلند و سیاه است.

پرهای پششی زیر دم و پرهای کناری و انتهای دم سفید هستند و شاهپرهای دم از میانه به کنار دم به تدریج کوتاه‌تر می‌شوند بال‌های آن نیز به نسبت کوتاه و شاهپرها بسیار کوتاه‌ترند. رنگ پرها و بال‌های پرنده‌های بالغ متنوع است ولی در همه انواع نژادها روی شانه‌ها نوارهای سفیدی که تا شاهپرهای ثانویه گسترده می‌شوند وجود دارند.[۱]

زیستگاه[ویرایش]

سنگ‌چشم خاکستری جنوبی در استپهای گرم و خشک مدیترانه زندگی می‌کند و کمتر در جنگلها دیده می‌شود. ظاهراً از درختان بزرگ دوری می‌کند ولی گاه در مناطق باز با درختان میوه و زیتون‌کاری‌شده و در نواحی بیابانی و بوته‌های پراکندهٔ کوتاه در بیابان‌ها و واحه‌ها دیده می‌شود.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. عبدلی، اصغر؛ کیابی، بهرام؛ مصطفوی، حسین؛ موسوی، بابک؛ احمدزاده، فراهم؛ رسولی، پونه؛ دلشب، حسین؛ آقایار، مرادی (۱۳۸۸). اطلس حیات وحش (مهره‌داران) استان بوشهر. انتشارات معارف. ص. ۱۳۳. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۲۶۷۶-۲۴-۸.
  2. «سنگ‌چشم خاکستری جنوبی». وبگاه کویرها و بیابان‌های ایران. دریافت‌شده در ۳ بهمن ۱۳۹۲.