سلطان النیادی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سلطان النیادی
زادهٔ۲۳ مهٔ ۱۹۸۱ ‏(۴۲ سال)
العین، امارات متحده عربی
دیگر نام‌هاSultan Saif Muftah Hamad Al Neyadi
محل تحصیلدانشگاه برایتون
دانشگاه گریفیث
پیشه فضانوردی
فضانورد امارات متحده عربی (۲۰۱۸)
کار فعلی
فضانورد
کار پیشین
مهندس
مدت سفر فضایی
هم‌اکنون در فضا
تاریخ گزینشگزینش ام‌بی‌آراِس[۱]
۱
زمان کل راه‌پیمایی‌های فضایی
۷ ساعت
ماموریت(ها)SpaceX Crew-6 (Expedition 68/69)
نشان ماموریت

سلطان النیادی (عربی: سلطان النيادي، زاده ۲۳ مه ۱۹۸۱) یک فضانورد اماراتی و یکی از دو فضانورد اول امارات متحده عربی به همراه هزاع المنصوری است.

کودکی و تحصیلات[ویرایش]

سلطان النیادی در منطقهٔ دور افتاده‌ای به نام ام غافه خارج از العین به دنیا آمد. او کودکی خود را در خانهٔ پدربزرگش سپری کرد. سلطان النیادی برای تحصیل به مدرسهٔ پسرانهٔ ابتدایی ام غافه و همچنین به دبیرستان ام غافه رفت. پدر او در نیروهای مسلح امارات متحده عربی خدمت کرده‌است. او به ورزش رزمی جوجیتسو برزیلی علاقه دارد و از سال ۲۰۱۶ با آغاز تمریناتش را در این رشته آغاز کرده‌است. سلطان النیادی شش فرزند دارد.

حرفه[ویرایش]

سلطان پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، به نیروهای مسلح امارات متحده عربی پیوست. او در دانشگاه برایتون در بریتانیا تحصیل کرد و در سال ۲۰۰۴ مدرک لیسانس در رشتهٔ مهندسی الکترونیک و ارتباطات را کسب کرد. پس از انتخاب او به عنوان یکی از اولین دو فضانورد اماراتی، دبرا هامفریس معاون رئیس دانشگاه گفت: «ما به سلطان النیادی به‌عنوان یکی از فارغ‌التحصیلانمان بسیار افتخار می‌کنیم، و تلاش‌های او را به‌عنوان یک فضانورد با علاقه بسیاری دنبال خواهیم کرد.»[۲]

سلطان پس از بازگشت به امارات، به مدت یک سال در دانشکدهٔ هوایی خلیفه بن زاید تحصیل کرد. او به‌عنوان مهندس ارتباطات در نیروهای مسلح امارات متحده عربی خدمت کرد.

در سال ۲۰۰۸، او به استرالیا سفر کرد و مدرک کارشناسی ارشد در رشتهٔ امنیت اطلاعات و شبکه‌ها را از دانشگاه گریفیث دریافت کرد؛ سپس در سال ۲۰۱۱ به همین دانشگاه بازگشت و مدرک دکتری خود را در رشته فناوری پیشگیری از نشت داده‌ها به دست آورد.[۳]

حرفه فضانوردی[ویرایش]

النیادی در جلوی شبیه ساز سفینه سایوز در مرکز تمرین گاگارین- روسیه

النیادی، یکی از دو نفری بود که از میان ۴٬۰۲۲ نامزد برای تبدیل شدن به اولین فضانوردان اماراتی، پس از گذراندن یک سری آزمون‌های روانی و فیزیکی در امارات و روسیه، انتخاب شد. او دورهٔ آموزشی فضانوردی خود را در مرکز فضایی محمد بن راشد در امارات به پایان رساند.[۴]

در تاریخ ۳ سپتامبر ۲۰۱۸، محمد بن راشد آل مکتوم، نخست‌وزیر امارات متحده عربی در توییتی نوشت: «امروز اولین فضانوردان خود را به ایستگاه فضایی بین‌المللی معرفی کردیم: هزاع المنصوری و سلطان النیادی. هزاع و سلطان نماینده همه جوانان عرب و نشان دهنده بلند همتی و بزرگی اهداف امارات هستند."[۵]

در روزهای بعد اعلام شد که المنصوری به عنوان فردی که اولین مأموریت را به عهده می‌گیرد، انتخاب شده‌است و النیادی به عنوان پشتیبان و جانشین او در نظر گرفته شده‌است. بدین ترتیب المنصوری برای انجام مأموریت و پرواز به فضا به‌عنوان اولین اماراتی آماده شد و النیادی نیز اقدامات لازم برای جایگزینی المنصوری را انجام داد تا در صورتی که هرگونه مشکلی برای المنصوری پیش بیاید که مانع پرواز او شود، النیادی جایگزینش شود. المنصوری در روز ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۹ با سفینه فضایی سایوز ام‌اس-۱۵ به مدت حدود هشت روز در ایستگاه فضایی بین‌المللی مأموریت داشت و پس از آن در تاریخ ۳ اکتبر ۲۰۱۹ به زمین بازگشت.[۶] برای حمایت از یک مأموریت شش‌ماهه در ایستگاه فضایی بین‌المللی برای یک عضو از امارات متحده عربی، بین مرکز فضایی محمد بن راشد و روسکوسموس (سازمان فضایی فدرال روسیه) مذاکراتی انجام شد، که در صورت موافقت، اولین مأموریت فضایی بلندمدت در جهان عرب خواهد بود. به نظر می‌رسید النیادی انتخاب منطقی برای این مأموریت باشد.[۷] بااین حال، در آوریل سال ۲۰۲۲ اعلام شد که مرکز فضایی محمد بن راشد به جای این اقدام، یک صندلی برای سفر به ایستگاه فضایی بین‌المللی با پرواز خدمه‌ای اسپیس ایکس برای ناسا در مأموریت SpaceX Crew-6 از شرکت آکسیوم اسپیس برای یک فضانورد اماراتی، خریداری کرد.[۸] در ماه ژوئیه، النیادی رسماً برای مأموریت SpaceX Crew-6 انتخاب شد و برای اولین بار در مارس ۲۰۲۳ به فضا رسید.[۹] در ۲۸ آوریل ۲۰۲۳، النیادی اولین عربی بود که راه‌پیمایی فضایی انجام داد.[۱۰]

منابع[ویرایش]

  1. "Astronaut Biography: Sultan Al Neyadi". www.spacefacts.de. Retrieved Jan 10, 2020. | awards
  2. Salim, Sahim. "UAE's Sultan Al Neyadi to be first Arab astronaut to spend 6 months on ISS". Khaleej Times (به انگلیسی). Retrieved 2023-07-01.
  3. Rogers، Kian (۲۰۲۳-۰۳-۰۶). «UAE Astronaut Becomes First BJJ Practitioner In Space». Jitsmagazine.com (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۰۱.
  4. Nasir, Sarwat (2023-05-23). "I miss my mother's cooking, says homesick Sultan Al Neyadi on his birthday in space". The National (به انگلیسی). Retrieved 2023-07-01.
  5. "Sheikh Mohammed announcing Sultan as one of the first two Emirati astronauts".
  6. "MBRSC ASTRONAUTS – UAE Astronaut Programme". Retrieved Sep 26, 2019.
  7. "Коммерческий полет "Союза" на МКС планируется в 2022-2023 годах". РИА Новости (به روسی). 2020-04-27. Retrieved 2020-06-02.
  8. "Axiom Space and the Mohammed bin Rashid Space Center Sign Agreement for UAE Astronaut to Fly on the ISS in 2023". Axiom Space. Retrieved 21 October 2022.
  9. "UAE's Sultan Al Neyadi to be first Arab astronaut to spend 6 months on ISS". 2022-07-25. Retrieved 2022-07-25.
  10. Clark, Stephen (28 April 2023). "Watch live: First Arab spacewalker heads outside International Space Station – Spaceflight Now". Retrieved 28 April 2023.

پیوند به بیرون[ویرایش]