پرش به محتوا

سرچنار (سلیمانیه)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Sarchnar Park, Slemani.jpg
پارک سرچنار، سلیمانیه

سرچنار محله‌ای در سلیمانیه است که در غرب این شهر قرار دارد.[۱] در گذشته به دلیل ضعف ترابری و کمبود جمعیت، سرچنار از سایر نقاط سلیمانیه جدا بود و معلوم بود که از کجا شروع و به کجا ختم می‌شود.[۲]

استراحتگاه سرچنار[ویرایش]

سرچنار به دلیل جاری شدن آب از زیر تپه‌ها و کوه‌ها، یکی از زیباترین تفرجگاه‌های عراق محسوب می‌شود. سرچنار از دیرباز دارای هتل‌ها و محل‌هایی برای اقامت گردشگران بوده‌است. سرچنار مکانی خنک و روح‌افزا برای مردم سلیمانیه و اطراف آن بود که هنوز هم در تعطیلات آخر هفته افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. سرچنار چندین بار بازسازی شده و ظاهر سواحل آن اصلاح و بهبود یافته‌است.

آب سرچنار[ویرایش]

سرچنار دارای منبع آب طبیعی است که از ارتفاعات دَرُپشتیوه سرازیر می‌شود، این منبع آب در احیا و بازسازی منطقه بسیار مهم بوده و تا به امروز منبع اصلی آب سلیمانیه است. در تابستان سطح آب به شدت کاهش می‌یابد و در سال‌های اخیر در ماه‌های تابستان به دلیل خشک‌سالی خشک می‌شود.

کارخانهٔ سیمان سرچنار[ویرایش]

به دلیل وجود کوه‌های سنگی در سرچنار، روس‌ها کارخانه سیمان سرچنار را در دههٔ ۱۹۵۰ ساختند. به لطف این کارخانه اسکان کارکنان آن فراهم شده بود و از آن زمان سرچنار احیا شده‌است. این کارخانه در سال ۲۰۰۸ توسط دولت اقلیم کردستان عراق برای تمیز نگه‌داشتن محیط زیست و بهبود چشم‌انداز سرچنار تعطیل شد.

اهمیت سرچنار[ویرایش]

سرچنار علاوه بر اینکه منبع آب سلیمانیه بود، دارای کارخانهٔ سیمان و تفرجگاهی دلپذیر بود و همچنین مکانی حساس برای پناه دادن به پیشمرگه‌ها بود.

منابع[ویرایش]

  1. کتێبی شاری سلێمانی - مسته‌فا ساڵح که‌ریم
  2. "مصیف سرجنار | کوردستان المدهشة - الموقع الرسمی للسیاحة". Retrieved 13ی ئازاری 2021. {{cite web}}: Check date values in: |accessdate= (help)

پیوند به بیرون[ویرایش]

* نقشه سرچنار