سد میکا

مختصات: ۵۲°۰۴′۴۰″ شمالی ۱۱۸°۳۳′۵۹″ غربی / ۵۲٫۰۷۷۷۸°شمالی ۱۱۸٫۵۶۶۳۹°غربی / 52.07778; -118.56639
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سد میکا
عکس هوایی سد میکا
سد میکا در بریتیش کلمبیا واقع شده
سد میکا
موقعیت سد در بریتیش کلمبیا
محلدهکده میکا، بریتیش کلمبیا
مختصات۵۲°۰۴′۴۰″ شمالی ۱۱۸°۳۳′۵۹″ غربی / ۵۲٫۰۷۷۷۸°شمالی ۱۱۸٫۵۶۶۳۹°غربی / 52.07778; -118.56639
آغاز ساخت۱۹۶۷
گشایش۱۹۷۳
مالک(ـان)بی سی هیدرو
سد و سرریزها
گونه سدخاکریزی
بر روی رودرودخانه کلمبیا
بلندی۲۴۰ متر (۷۸۷ فوت)
مخزن
نام مخزندریاچه کینبسکت
حجم کل مخزن۲۴٫۷۶۲ کیلومتر مکعب (۲۰٬۰۷۵٬۰۰۰ جریب فوت)
مساحت مخزن۴۳۰ کیلومتر مربع (۱۷۰ مایل مربع)
گونه سدخاکریزی
نیروگاه
تاریخ راه‌اندازی۱۹۷۶–۱۹۷۷[۱]
توربین‌ها۶[۲]
گنجایش اسمی۲٬۸۰۵ MW
ضریب گنجایش۲۹٫۳٪
خالص تولید سالانه۷٬۲۰۰ GWh[۳][۴]

سد میکا یک سد خاکی برق آبی است که بر روی رود کلمبیا در ۱۳۵ کیلومتری شمال رولستوک در بریتیش کلمبیا، کانادا قرار دارد. این سد به عنوان یکی از سه پروژه کانادایی تحت شرایط معاهده رودخانه کلمبیا در سال ۱۹۶۴ ساخته شد و توسط بی‌سی هایدرو (BC Hydro) اداره می‌شود. نیروگاه سد میکا که در سال ۱۹۷۳ تکمیل شد، ظرفیت تولید ۱۸۰۵ مگاوات داشت.

نام سد میکا از منطقه مسکونی نزدیک آن گرفته شده‌است که به نوبه خود به دلیل فراوانی مواد معدنی میکا در این منطقه نامگذاری شده‌است. این سد یکی از بزرگ‌ترین سدهای خاکی در جهان است و مخزن ایجاد شده توسط سد، یک دریاچه به نام دریاچه کینبسکت (Kinbasket) ایجاد کرده‌است.

آب سد به‌طور مستقیم به سمت جنوب یعنی دریاچه رولستوک می‌ریزد. سد میکا بلندترین سد در کانادا و دومین سد بلند در آمریکای شمالی است که از این نظر پس از سد چیکواسن در مکزیک است و در دورترین نقطه از بالادست رودخانه کلمبیا قرار دارد.[۵] نیروگاه زیرزمینی این سد در زمان ساخت، دومین نیروگاه بزرگ جهان بود و اولین نصب کلیدخانه ۵۰۰ کیلوولتی مجهز به کلیدهای هگزا فلوراید گوگرد (SF6) در جهان بود.[۵]

تاریخچه[ویرایش]

سد میکا توسط بی‌سی هیدرو به عنوان یکی از سه پروژه اصلی و همراه با سد دانکن و سد ارو، که طبق معاهده رودخانه کلمبیا در سال ۱۹۶۴ مصوب شد، ساخته شده‌است. ساخت و ساز این سد در سال ۱۹۶۷ آغاز شد و در ۲۳ مارس ۱۹۷۳ به پایان رسید.[۶]

سد میکا در ۲۹ مارس ۱۹۷۳ به بهره‌برداری رسید.[۷] این سد به ارتفاع ۲۴۴ متر (۸۰۱ فوت) ساخته شده‌است که بالای سنگ بستر، نزدیک اولین مکان روستای میکا کریک قرار دارد. این سد با ایجاد مخزنی با مساحت ۴۲۷ کیلومتر مربع (۱۶۵ مایل مربع)، حاوی ۱۵۰۰۰ مترمکعب فضای ذخیره‌سازی زنده و ۲۴۸۰۰ مترمکعب از کل ظرفیت ذخیره‌سازی در دریاچه مک ناتون است که بعدها در سال ۱۹۸۰ به دریاچه Kinbasket تغییر نام داد.

سرریز سد میکا

نیروگاه زیرزمینی، که در سال ۱۹۷۳ آغاز شد، با ۵۴ متر (۱۷۷ فوت) ارتفاع، ۲۴ متر (۷۹ فوت) عرض و ۲۳۷ متر (۷۷۸ فوت) طول طراحی و ساخته شد. در سال ۱۹۷۶ دو ژنراتور اول آن راه اندازی و در سال ۱۹۷۷ دو ژنراتور دیگر نیز تکمیل گردید که ظرفیت کل نیروگاه را به ۱۸۰۵ مگاوات رساند. در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، دو ژنراتور ۵۰۰ مگاواتی دیگر هم اضافه شدند و مجموع ظرفیت تولید ۲۸۰۵ مگاوات را فراهم کردند.[۱]

نیروگاه میکا، انرژی تولیدی خود را از طریق یک خط انتقال ۵۰۰ کیلوولت به طول ۵۷۰-کیلومتر (۳۵۰-مایل) به پست برق نیکولا می‌رساند.

دومین خط انتقال برق، انرژی تولیدی این نیروگاه را به پست مریدین می‌رساند که در نزدیکی پورت مودی در بریتیش کلمبیا، کانادا ساخته شده‌است.

طی آبگیری سد و ایجاد دریاچه کینبسکت، بخش‌هایی از منطقه بیگ بند کانتری در حوزه رودخانه کلمبیا زیر آب فرورفت.[۶] همچنین، بخشی از خط راه‌آهن کانادا پاسیفیک (CP) که در امتداد دره رودخانه کلمبیا که از دونالد تا بیورموث می‌گذشت، به ارتفاعی بالاتر منحرف شد که در نتیجه آن نیاز به ساخت چهار پل جدید و یک تونل ۳۳۶-متر (۱٬۱۰۲-فوت) بود.

دریاچه کینبسکت در بالای سد میکا، در بسیاری مواقع سال دارای ظرفیت استفاده نشده برای ذخیره آب است و دریاچه رولستوک در زیر سد، دارای ظرفیت ذخیره‌سازی کمتری از آن است؛ بنابراین یک پیشنهاد ارائه شد تا یک نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای در کنار سد میکا احداث گردد تا آب را به دریاچه کینبسکت پمپ کند، که پس از آن برای تولید برق در سدهای میکا و رولستوک استفاده می‌شود.[۸] این پروژه در سال ۲۰۱۷ به عنوان ذخیره انرژی متغیر از منابع تجدید پذیر (توربین بادی) مورد بحث قرار گرفت.

اقلیم[ویرایش]

اطلاعات اقلیم منطقه سد با توجه به ایستگاه سنجش آب و هوا، واقع در جنوب سد میکا و در ارتفاع ۵۷۹٫۱۰ متر (۱٬۸۹۹٫۹ فوت)، مطابق جدول زیر است.[۹]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ BC Hydro (December 12, 2015). "Mica Projects February 2015 Update" (PDF). Archived from the original (PDF) on January 16, 2020.
  2. BC Hydro (2014). "Columbia Region". Archived from the original on 2015-01-04. Retrieved 2015-01-03.
  3. "Mica Units 5 and 6 Projects: Project Update August 2011" (PDF). BC Hydro. August 2011. Retrieved 2012-08-25.[پیوند مرده]
  4. van Groll, Jonathan (July 3, 2018). Value of pumped storage systems in British Columbia (Thesis). University of British Columbia. p. 117. doi:10.14288/1.0368788. Archived from the original on February 15, 2020. Retrieved April 28, 2020.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ "Mica Dam". IBEW Local 993: Northern BC & The Yukon. 7 October 2015. Archived from the original on April 29, 2020. Retrieved April 29, 2020.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ "Mica Dam". Virtual Museum. Archived from the original on June 29, 2019.
  7. page 3, Kelowna Capital News, December 29, 1976, "New Generators, Boost in Mica power scheduled in 1977"
  8. Hatch (December 2010). "Pumped Storage at Mica Generating Station" (PDF). Archived from the original (PDF) on December 16, 2017. Retrieved April 28, 2020.
  9. "Mica Dam". Canadian Climate Normals 1981–2010 (به انگلیسی و فرانسوی). Environment Canada. 31 October 2011. Retrieved September 28, 2015.