سد شینتویونه

مختصات: ۳۵°۰۷′۳۳″ شمالی ۱۳۷°۴۵′۳۸″ شرقی / ۳۵٫۱۲۵۸۳°شمالی ۱۳۷٫۷۶۰۵۶°شرقی / 35.12583; 137.76056
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سد شینتویونه
محلتویونه، ژاپن
مختصات۳۵°۰۷′۳۳″ شمالی ۱۳۷°۴۵′۳۸″ شرقی / ۳۵٫۱۲۵۸۳°شمالی ۱۳۷٫۷۶۰۵۶°شرقی / 35.12583; 137.76056
آغاز ساخت۱۹۶۹
گشایش1۹۷۲
مالک(ـان)زمین، زیرساخت، حمل و نقل و توریسم ژاپن
سد و سرریزها
گونه سدقوسی بتنی
بلندی۱۱۶٫۵ متر (۳۸۲ فوت)
طول تاج۳۱۱ متر (۱٬۰۲۰ فوت)
مخزن
نام مخزندریاچه میدوری
حجم کل مخزن۵۳٬۵۰۰٬۰۰۰ متر مکعب (۴۳٬۴۰۰ جریب فوت)
حوضه آبریز۱۳۶٫۳ کیلومتر مربع (۵۲٫۶ مایل مربع)
مساحت مخزن۱۵۶٫۰ هکتار (۳۸۵ جریب فرنگی)
گونه سدقوسی بتنی
نیروگاه
گرداننده(گان)شرکت توسعه برق ژاپن
گونهذخیره تلمبه‌ای
گنجایش اسمی۱٬۱۲۵ مگاوات (۱٬۵۰۹٬۰۰۰ اسب بخار)

سد شینتویونه (新豊根ダム) یک سد چند منظوره در روستای تویونه در استان آیچی ژاپن است.

تاریخ[ویرایش]

پتانسیل دره رودخانه تنریو برای توسعه برق آبی توسط دولت میجی در آغاز قرن بیستم محقق شد. رودخانه تنریو با حجم زیاد جریان و جریان خروشان شناخته می‌شد. بالادست آن کوهستانی و سرشاخه‌های آن دره‌های شیب دار با بارندگی فراوان و جمعیت کم بود. با این حال، بخش عمده ای از سرمایه‌گذاری در تولید برق آبی در منطقه بر روی رودخانه اوی متمرکز بود و تا دوره تایشو بود که توسعه رودخانه تنریو آغاز شد.

با تکمیل سد ساکوما، یکی از بلندترین سدهای ژاپن، بر روی جریان اصلی رودخانه تنریو، توسعه دهندگان چشم خود را به محل تلاقی اونیوگاوا، یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه تنریو و اوچیسگاوا در استان آیچی دوختند. اونیوگاوا همچنین از نظر مستعد بودن برای جریان سیل مورد توجه بود.

کار طراحی اولیه در سال ۱۹۶۲ آغاز شد ولی پس از مخالفت ۱۰۰ خانواری که نیاز به جابجایی داشتند و به دلیل اختلافات فزاینده در مورد مسائل مرتبط با سدهای رودخانه‌های تنریو و اوی که باعث جریان شن و ماسه و لجن از کوه‌های بالادست شده بود، شروع ساخت و ساز در سال ۱۹۶۹ ادامه یافت. ساخت و ساز این سد توسط شرکت کوماگای گومی در اوت ۱۹۷۳ به پایان رسید.

طرح[ویرایش]

سد شینتویونه یک سد قوسی بتنی با ارتفاع ۱۱۶٫۵ متر (۳۸۲ فوت) و طول ۳۱۱ متر (۱٬۰۲۰ فوت) است. این سد مخزنی به نام دریاچه میدوری با مساحت ۱۵۶٫۰ هکتار (۳۸۵ جریب فرنگی) را مسدود می‌کند. حوضه آبریز این مخزن ۱۳۶٫۳ کیلومتر مربع (۵۲٫۶ مایل مربع) است. این مخزن توسط دو کانال ۱٬۸۸۴ متر (۶٬۱۸۱ فوت) به نیروگاه تلمبه ذخیره ای ب ظرفیت ۱٬۱۲۵ مگاوات (۱٬۵۰۹٬۰۰۰ اسب بخار)، ساخته شده در کنار سد ساکوما که مخزن پایینی طرح را ایجاد می‌کند، متصل می‌شوند.[۱]

محیط اطراف[ویرایش]

مخزن سد یک جاذبه محبوب است زیرا منطقه اطراف آن بخشی از پارک ملی تنریو-اوکومیکاوا است.

منابع[ویرایش]

  1. "Archived copy" (PDF). Archived from the original (PDF) on 2012-06-18. Retrieved 2011-07-18.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:عنوان آرشیو به جای عنوان (link)