شهروز سخنوری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از سخنوری، شهروز)

شهروز سخنوری معروف به الکس شهروند ایرانی بود که به جرم «قاچاق انسان» و «فحشا» در سحرگاه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در زندان رجایی‌شهر اعدام شد.[۱][۲] دستگاه قضایی جمهوری اسلامی او را علاوه بر «قاچاق انسان» به جرم «تأسیس و اداره شبکه وسیع فساد و فحشا در سطح بین‌المللی» به «افساد فی‌الارض» محکوم کرد. سخنوری در ۲ مهر ۱۴۰۰ به اعدام محکوم شد.[۳][۴]

سازمان حقوق بشر ایران در توییتی با اشاره به اتهام قاچاق انسان برای شهروز سخنوری نوشت: «این فرد به کارگران جنسی کمک می‌کرد که با میل و رضایت خود، برای کار به خارج از ایران بروند که با تعاریف حقوقی از قاچاق انسان، فاصله بسیار دارد.»[۵]

منابع[ویرایش]

  1. «قوه قضاییه از اعدام شهروز (الکس) سخنوری به اتهام افساد فی‌الارض خبر داد». رادیوفردا. ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۱ خرداد ۱۴۰۲.
  2. «شهروز سخنوری معروف به الکس امروز اعدام شد». ایران‌وایر. ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۱ خرداد ۱۴۰۲.
  3. «افزایش نگران‌کننده نرخ اعدام در ایران؛ شهروز سخنوری به جرم قاچاق انسان به دار آویخته شد». یورونیوز. ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۱ خرداد ۱۴۰۲.
  4. «شهروز سخنوری، معروف به الکس، به اعدام محکوم شد». ایندیپندنت فارسی. ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۱ خرداد ۱۴۰۲.
  5. «یک اعدام دیگر با اتهام ادعایی «قاچاق انسان» و «فحشا»؛ شهروز سخنوری سحرگاه شنبه اعدام شد». ایران‌اینترنشنال. ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۱ خرداد ۱۴۰۲.