ساینتیا ایرانیکا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ساینتیا ایرانیکا
Scientia Iranica
سردبیردکتر ابوالحسن وفایی
دسته‌بندیژورنال علمی
ناشرانتشارات دانشگاه صنعتی شریف
نخستین شماره۱۳۷۰ (۱۹۹۱)
کشور ایران
زبانانگلیسی
شاپا۱۰۲۶-۳۰۹۸

ساینتیا ایرانیکا (به انگلیسی: Scientia Iranica) نام یک فصلنامه یا ژورنال علمی و معتبر ایرانی است که زیر نظر دفتر مطالعات و همکاری‌های بین‌المللی و معاونت پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف در تهران به چاپ می‌رسد.

این ژورنال بر روی مقالات پژوهشی در رشته‌های مهندسی و علوم پایه تمرکز دارد. زبان انگلیسی زبان اصلی کار ژورنال است. آخرین ضریب تاثیر این ژورنال 1.435 در سال 1400 هجری شمسی است.

تاریخچه[ویرایش]

ساینتیا ایرانیکا در سال ۱۳۷۰ (۱۹۹۱ میلادی) با حمایت دانشگاه صنعتی شریف کار خود را به عنوان ژورنال علمی برای انعکاس پژوهش‌های علمی تجربی و نظری آغاز کرد. نسخه‌های آغازین این ژورنال توسط دانشمندان بنامی همچون پروفسور لطفی‌زاده مرور و بررسی می‌شد.

در سال‌های آغازین، هر نسخه از ژورنال بر روی مقالات یک رشته مهندسی یا علوم پایه تمرکز داشت. اما پس از مدتی این شیوه تغییر یافت و در حال حاضر هر نسخه از این فصلنامه دارای گزیده‌ای از مقالات در رشته‌های مختلف علوم و مهندسی است.

هیأت ویراستاران[ویرایش]

این ژورنال دارای یک هیأت ویراستار ایرانی، یک هیأت ویراستار منطقه‌ای و یک هیأت ویراستار بین‌المللی است. این سه هیأت در کنار هم زیر نظر ویراستار اصلی به کار نظارت بر کیفیت مقالات پژوهشی ارائه شده به ژورنال می‌پردازند. پایه‌گذار و سردبیر این نشریه ابوالحسن وفایی است.

جایزه عمرخیام[ویرایش]

ساینتیا ایرانیکا به بهترین مقاله قبول شده از خارج از ایران، جایزه‌ای به نام «جایزه عمرخیام» اختصاص می‌دهد. این جایزه شامل لوح تقدیر و ۱۵۰۰ دلار وجه نقد است.

پیوند به بیرون[ویرایش]