سال گربه (ترانه)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
«سال گربه»
تک‌آهنگ اَل استیوارت
از آلبوم سال گربه
بی-ساید«هتل برادوی»
تاریخ پخشژوئیه ۱۹۷۶ (۱۹۷۶-07) (بریتانیا)
اکتبر ۱۹۷۶ (ایالات متحده)
فرمتصفحهٔ ۷ اینچ ۴۵ دور
تاریخ ضبطابی رود استودیوز، لندن، انگلستان، ژانویه ۱۹۷۶
ژانر
زمان'"`UNIQ--templatestyles-۰۰۰۰۰۰۰۱-QINU`"'
  • ۶:۴۰ (نسخهٔ آلبوم)
  • ۴:۳۸ (نسخهٔ تک‌آهنگ)
ناشر
ترانه‌نویس(ها)
تهیه‌کننده(ها)آلن پارسونز
گاه‌نگاری تک‌آهنگ‌های اَل استیوارت
«کارول»
(۱۹۷۵)
«سال گربه»
(۱۹۷۶)
«در مرز»
(۱۹۷۷)
نمونهٔ صوتی
"Year of the Cat"

«سال گربه» (به انگلیسی: Year of the Cat) ترانه‌ای از اَل استیوارت خواننده/ترانه‌سرای اهل اسکاتلند است. این یکی از قطعه‌های آلبوم سال گربه بود که در سال ۱۹۷۶ در قالب تک‌آهنگی از آن آلبوم منتشر شد. «سال گربه» آهنگ امضای استیوارت به‌شمار می‌آید.

«سال گربه» داستان مردی را روایت می‌کند که به مراکش سفر می‌کند. زمانی که برای پیاده‌روی به بازار شهر می‌رود با زنی عجیب و اغواگر آشنا می‌شود که از او می‌خواهد با هم باشند. فردای آن‌روز مرد خیلی دیر از خواب بلند می‌شود و درمی‌یابد که از اتوبوسش جا مانده، بنابراین تصمیم می‌گیرد برای یک «سال گربه» ای با عشق جدیدش بماند.[۲]

استیورات ابتدا هیچ ایده‌ای برای انتشار ترانهٔ «سال گربه» در قالب تک‌آهنگ نداشت. نسخهٔ آماده شده برای آلبوم بیش از ۶ دقیقه زمان داشت و چون او هیچ موفقیتی برایش متصور نبود آن را در انتهای آلبوم قرار داده بود. با این‌حال با نظر شرکت ضبط، ترانه در قالب تک‌آهنگ هم منتشر شد و در ۸ چارت موسیقی جزو ۱۵ اثر پُرفروش روز شد.[۳] این قطعه که در ایالات متحده تا ردهٔ هشتم بیلبورد هات ۱۰۰ صعود کرد، با تهیه‌کنندگی آلن پارسونز در ابی رود استودیوز لندن ضبط شده‌است.[۴]

ساخت و محتوا[ویرایش]

استیوارت شعر اولیهٔ ترانه را در سال ۱۹۷۴، با نام «Foot Of The Stage» و با الهام از یکی از اجراهای تونی هانکوک که در سال ۱۹۶۶ در بورنموث دیده‌بود نوشت. هانکوک آن‌شب روی سِن از سرنوشتش شکایت کرد به تماشاگران گفت که می‌خواهد بمیرد، استیوارت حرف‌های او را جدی گرفت اما بقیهٔ تماشاگران چون فکر می‌کردند این بخشی از نمایش است به او خندیدند.[۵] هانکوک دو سال بعد خودکشی کرد و شرکت طرف قرارداد استیوارت هم موسیقی را پسندید اما به‌دلایلی مثل این‌که «در آمریکا کسی هانکوک را به‌یاد نمی‌آورد» شعر را رد کرد.[۶]

پس از آن استیوارت تلاش کرد روی همان موسیقی شعر دیگری بنویسد. شعر جدید «Horse of the Year» نام داشت و در آن به شاهدخت آن اشاره شده بود که سوار بر «اسب سال» می‌رود.[۶] شعر به‌همان صورت باقی ماند تا این‌که در یکی از روزهای سال ۱۹۷۵ ماریون (دوست دختر استیوارت) یک کتاب آسترولوژی ویتنامی را در صفحهٔ «Year of the Cat» روی میز آشپزخانه باز گذاشت.[۶] کلمه‌ها از عنوان شعر قبلی بهتر بودند و گذشته از آن کلمهٔ «of» را هم داشتند. استیوارت روی آهنگ‌های «of» دار باب دیلن مثل «Masters of War» و «Chimes of Freedom» وسواس داشت و معتقد بود که این حرف اضافه باعث می‌شود آنها «شگفت‌انگیز» به نظر برسند.[۷] او که صبح همان روز فیلم کازابلانکا با بازی همفری بوگارت را از تلویزیون دیده بود، فکر کرد که آهنگ باید در مورد چیزی عجیب و غریب باشد که در سال گربه اتفاق می‌افتد: «در یک صبح از یک فیلم بوگارت، در کشوری که زمان را به عقب برمی‌گردانند/ تو مثل پیتر لوره در حال فکر کردن به یک جنایت، میان جمعیت قدم می‌زنی…»[۶]

ریف پیانویی که در «سال گربه» شنیده می‌شود چیزی است که پیتر وود (پیانیست) برای گرم‌کردن پیش از اجرا، در تور مشترک‌شان با لیندا رانستد در ایالت‌های جنوبی ایالات متحدهٔ آمریکا می‌نواخت.[۷] زمانی که استیوارت به وود پیشنهاد داد روی آن شعری بگذارد و ترانه‌ای بسازند، وود مخالفت کرد چون ترجیح می‌داد که آهنگ به همان صورت سازی باقی بماند؛ بنابراین استیوارت برای جلب نظر او ریف پیانو را دست نخورده در مقدمهٔ «سال گربه» آورد و روی بقیهٔ آهنگ شعر گذاشت.[۶]

در میانهٔ قطعه یک بخش بلند اینسترومنتال وجود دارد که ناگهانی اما ماهرانه به موتیف‌های مختلف بین ارکستر، لید گیتار و ساکسوفون تبدیل می‌شود.[۸] اضافه‌کردن بخش سازهای زهی ایدهٔ آلن پارسونز بود و هم او بود که در آخرین لحظه پیشنهاد داد تک‌نوازی ساکسوفون به ترانه اضافه شود. سولوی گیتار آکوستیک و الکتریک را تیم رنویک نواخته و فیل کنزی تک‌نوازی ساکسوفون را اجرا کرده‌است.[۸]

در سال ۲۰۲۱ و پس از بازنشر آلبوم سال گربه در چهل و پنجمین سالگردش استیوارت در مصاحبه‌ای گفت: «نمی‌دانم که ماریون اگر ترانه را شنیده آن را به کتاب آسترولوژی‌اش ربط داده یا نه. زمانی که ترانه منتشر شد ما از هم جدا شده بودیم. او با یک فرانسوی ازدواج کرد و به بوردو رفت. به نظر می‌رسد او تجربهٔ «سال گربه» را داشته‌است.[۶]][پانویس ۱]

موقعیت در جدول‌های فروش موسیقی[ویرایش]

جدول‌های هفتگی[ویرایش]

چارت (۱۹۷۶–۱۹۷۷) جایگاه
کنت میوزیک ریپورت استرالیا ۱۳
جدول ترانه‌های رقص ایتالیا[۹] ۱۵
اولتراتاپ بلژیک (فلاندرز)[۱۰] ۹
اولتراتاپ بلژیک (والونیا)[۱۱] ۱۸
تک‌آهنگ‌های برتر مجلهٔ آرپی‌ام کانادا[۱۲] ۳
تک‌آهنگ‌های معاصر بزرگسال مجلهٔ آرپی‌ام[۱۳] ۶
۱۰۰ تک‌آهنگ برتر هلند[۱۴] ۶
انجمن صنعت ضبط نیوزیلند[۱۵] ۱۵
آفیشال چارتس بریتانیا[۱۶] ۳۱
بیلبورد هات ۱۰۰ مجلهٔ بیلبورد[۱۷] ۸
تاپ ۱۰۰ مجلهٔ کرش‌باکس ایالات متحدهٔ آمریکا ۴
جدول معاصر بزرگسال مجلهٔ بیلبورد[۱۸] ۸

جدول‌های پایان سال[ویرایش]

چارت (۱۹۷۷) بالاترین جایگاه
استرالیا[۱۹] ۸۲
کانادا[۲۰] ۴۲
بیلبورد هات ۱۰۰ ایالات متحدهٔ آمریکا[۲۱] ۹۲

نظر منتقدان[ویرایش]

استیون توماس ارلواین از آل‌میوزیک «سال گربه» را فراموش‌نشدنی توصیف کرده[۲۲] و استیوارت میسن از همان وب‌سایت، ترانه را یک تجربهٔ شنیداری واقعاً شگفت‌انگیز و از برجسته‌ترین آثاری دانسته که آلن پارسونز تهیه‌کننده‌اش بوده‌است.[۲۳]

به باور مایکل هیتلی از ریکورد کالکتر اگر شعر «سال گربه» در مورد یک کمدین ناشناخته در ایالات متحده باقی مانده‌بود، موفقیتش در آن کشور دور از ذهن به‌نظر می‌رسید. او ترانه را «رادیو پسند» توصیف کرده‌است.[۲۴]

قطعه‌های تک‌آهنگ[ویرایش]

نسخهٔ ۷ اینچی بریتانیا (آرسی‌اِی رکوردز - RCA 2771)[۲۵]

  • روی صفحه: «سال گربه» - ۳:۲۳
  • پشت صفحه: «هتل برادوی» - ۳:۵۵

نسخهٔ ۷ اینچی ایالات متحده (ژانوس رکوردز - J-266)[۲۶]

  • روی صفحه: «سال گربه» (مونو) - ۴:۳۲
  • پشت صفحه: «سال گربه» (استریو) - ۴:۳۲

افراد مشارکت‌کننده[ویرایش]

  • اَل استیوارت: آواز، گیتار، کیبورد
  • جورج فورد: گیتار بیس
  • پیتر وایت: گیتار ریتم
  • تیم رنویک: لید گیتار آکوستیک و الکتریک
  • فیل کنزی: ساکسوفون
  • استوارت الیوت: درامز

منابع[ویرایش]

  1. Breithaupt, Don; Breithaupt, Jeff (2000). Night Moves: Pop Music in the Late '70s. St. Martin's Press. p. 67. ISBN 978-0-312-19821-3.
  2. Kutner, Jon (27 ژوئیه 2014). "Year of the Cat (Al Stewart)". jonkutner.com (به انگلیسی). Jon Kutner.
  3. NIKOLEWSKI, ROB (17 ژانویه 2018). "The return of the cat: Al Stewart plays the songs from his 1976 breakout album". sandiegouniontribune.com (به انگلیسی). The San Diego Union-Tribune. Retrieved 15 December 2021.
  4. Kachejian, Brian. "Top 10 Al Stewart Songs". classicrockhistory.com (به انگلیسی). Classic Rock History. Retrieved 15 December 2021.
  5. Dome, Malcolm (2 ژوئن 2015). "Top Of The Progs: Al Stewart - Year Of The Cat". loudersound.com (به انگلیسی). Classic Rock. Retrieved 14 December 2021.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ ۶٫۲ ۶٫۳ ۶٫۴ ۶٫۵ Myers, Marc (9 آوریل 2021). "How Bob Dylan and a Bogart Movie Inspired Al Stewart's 'Year of the Cat'". wsj.com (به انگلیسی). WJS. Retrieved 14 December 2021.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ Honigmann, David (10 مه 2021). "Year of the Cat — the long, slow evolution of Al Stewart's best-known song". ft.com (به انگلیسی). FT. Retrieved 14 December 2021.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ "Year of the Cat by Al Stewart". classicrockreview.com (به انگلیسی). Classic Rock Rreview. 3 ژوئیه 2021. Retrieved 14 December 2021.
  9. "Settimana 5 Novembre 1977 (n°45)". hitparadeitalia.it (به ایتالیایی). Hit Parade Italia. Retrieved 15 December 2021.
  10. "Al Stewart – Year Of The Cat". ultratop.be (به هلندی). Ultratop. Retrieved 15 December 2021.
  11. "Al Stewart – Year Of The Cat". ultratop.be (به فرانسوی). Ultratop. Retrieved 15 December 2021.
  12. "Top RPM Singles: Issue 5176a". bac-lac.gc.ca (به انگلیسی). Library and Archives Canada. Retrieved 15 December 2021.
  13. "Image: RPM Weekly – Library and Archives Canada". bac-lac.gc.ca (به انگلیسی). Library and Archives Canada. Retrieved 15 December 2021.
  14. "AL STEWART - YEAR OF THE CAT". dutchcharts.nl (به هلندی). Dutch Charts. Retrieved 15 December 2021.
  15. "AL STEWART - YEAR OF THE CAT (SONG)". charts.nz (به انگلیسی). NZ Charts. Retrieved 15 December 2021.
  16. "YEAR OF THE CAT". officialcharts.com (به انگلیسی). Official Charts. Retrieved 15 December 2021.
  17. "All US Top 40 Singles For 1977". top40weekly.com (به انگلیسی). Top 40 Weekly. Retrieved 15 December 2021.
  18. "Chart History Al Stewart". billboard.com (به انگلیسی). Billboard. Retrieved 15 December 2021.
  19. "AUSTRALIAN CHART BOOK'S (BARRY KOWAL) TOP SINGLES FOR 1977". hitsofalldecades.com (به انگلیسی). Hits of all decades. Retrieved 15 December 2021.
  20. "Image: RPM Weekly – Library and Archives Canada". bac-lac.gc.ca (به انگلیسی). Library and Archives Canada. Retrieved 15 December 2021.
  21. "Top 100 Hits of 1977/Top 100 Songs of 1977". musicoutfitters.com (به انگلیسی). Music Outfitters. Retrieved 15 December 2021.
  22. Stephen Thomas Erlewine. "Al Stewart Year of the Cat". allmusic.com (به انگلیسی). Allmusic. Retrieved 15 December 2021.
  23. Mason, Stewart. "Al Stewart Year of the Cat". allmusic.com (به انگلیسی). Allmusic. Retrieved 14 December 2021.
  24. Heatley, Michael (2 اوت 2014). "Year Of The Cat". recordcollectormag.com (به انگلیسی). Record Collector. Retrieved 15 December 2021.
  25. "Al Stewart – Year Of The Cat". discogs.com (به انگلیسی). Discogs. Retrieved 15 December 2021.
  26. "Al Stewart – Year Of The Cat". discogs.com (به انگلیسی). Discogs. Retrieved 15 December 2021.

پانویس[ویرایش]

  1. بر اساس زودیاک ویتنامی و نپالی سال ۱۹۷۵ میلادی «سال گربه» بوده‌است

پیوند به بیرون[ویرایش]