سازمان امور اراضی کشور

مختصات: ۳۵°۴۲′۲۶٫۴۴″ شمالی ۵۱°۲۵′۳۸٫۰۴″ شرقی / ۳۵٫۷۰۷۳۴۴۴°شمالی ۵۱٫۴۲۷۲۳۳۳°شرقی / 35.7073444; 51.4272333
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سازمان امور اراضی کشور
سازمان دید کلی
بنیان‌گذاری۱۳۷۱
گونهٔ سازمانمؤسسه دولتی
حوزهٔ قدرتایران
ستادتهران، خیابان طالقانی
۳۵°۴۲′۲۶٫۴۴″ شمالی ۵۱°۲۵′۳۸٫۰۴″ شرقی / ۳۵٫۷۰۷۳۴۴۴°شمالی ۵۱٫۴۲۷۲۳۳۳°شرقی / 35.7073444; 51.4272333
رئیس
  •     رضا افلاطونی
سازمان بالادستوزارت جهاد کشاورزی
وبگاه

سازمان امور اراضی کشور یکی از سازمان‌های زیرمجموعهٔ وزارت جهاد کشاورزی است. رئیس این سازمان معاون وزیر جهاد کشاورزی محسوب می‌شود.

تاریخچه[ویرایش]

پیش از انقلاب[ویرایش]

در دی ماه ۱۳۴۰ قانون اصلاحات ارضی تصویب شد و پس از رفراندوم ششم بهمن ۱۳۴۱ به مرحله اجرا در آمد. در سال ۱۳۴۰ شورای عالی اصلاحات ارضی ایران بر اساس ماده ۷ قانون اصلاحی قانون اصلاحات ارضی و به‌منظور تعیین روش و خط مشی واحد و نظارت بر حسن اجرای وظایف پیش‌بینی شده، در قوانین اصلاحات ارضی تشکیل شد. در آبان ماه ۱۳۴۶ قانون تشکیل وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستایی تصویب و در تاریخ ۵ آذر ۱۳۴۶ ابلاغ شد. در اسفندماه سال ۱۳۴۹ قانون تشکیل وزارت تعاون و امور روستاها به جای وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستایی تصویب و ابلاغ شد. بر اساس این قانون سازمان اصلاحات ارضی به‌عنوان زیرمجموعه وزارت جدید تأسیس شد.

پس از انقلاب[ویرایش]

در فروردین ماه ۱۳۵۹ قانون نحوه احیاء و واگذاری اراضی کشاورزی در حکومت جمهوری اسلامی ایران تهیه و به تصویب شورای انقلاب رسید. در راستای قانون نحوه احیا و واگذاری اراضی کشاورزی در حکومت جمهوری اسلامی ایران ستاد مرکزی هیاتهای هفت نفره واگذاری زمین با هدف واگذاری اراضی موات و منابع ملی به روستاییان و کشاورزان در سراسر کشور تأسیس شد. در خرداد ۱۳۷۰ مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه روند اصلاحات ارضی را قانونی اعلام کرد. از این تاریخ مجدداً تشکیلات اصلاحات ارضی در وزارت کشاورزی ساماندهی شد. در بهمن ماه ۱۳۷۱ از ادغام تشکیلات سازمان اصلاحات ارضی و ستاد مرکزی هیاتهای هفت نفره، سازمان امور اراضی کشور تأسیس شد. سازمان امور اراضی کشور از این تاریخ به‌عنوان سازمانی مستقل و وابسته به وزارت کشاورزی (و پس از ادغام وزارت جهاد کشاورزی) با تنوعی از وظایف و ماموریت‌های حاکمیتی فعالیت می‌کند.

شرح وظایف[ویرایش]

هدف سازمان عبارت از برنامه‌ریزی و تعیین خط مشی در حدود وظایف سازمان و انجام وظایف محول شده در خصوص کلیه اراضی غیر شهری مشمول حوزه فعالیت و اختیارات وزارت کشاورزی در سطح کشور است. وظایف اساسی سازمان در حدود وظایف و اختیارات وزارت کشاورزی (جهادکشاورزی) عبارت است از:

  • انجام کلیه وظایف، اقدامات و تکالیف قانونی مرتبط با هدف سازمان که توسط مراجع ذیصلاح بر عهده وزارت کشاورزی (جهاد کشاورزی) یا سازمان گذاشته شده یا می‌شود.
  • انجام اقدامات لازم به‌منظور حفظ حقوق دولت در هر یک از انواع اراضی مشمول قوانین مربوط به حوزه وظایف و اختیارات وزارت کشاورزی (جهاد کشاورزی).
  • تهیه و تدوین مقدمات لازم برای تثبیت مالکیت‌های شرعی و قانونی، حفظ یکپارچگی اراضی و حفظ کاربری اراضی کشاورزی با رعایت حقوق متقابل مردم و دولت.
  • اجرای قوانین و مقررات مربوط به اصلاحات ارضی و رفع اشتباهات ناشی از واگذاری و حل اختلاف موجود در این زمینه.
  • مطالعه و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به اراضی کشاورزی کشور و تهیه و تنظیم شناسنامه برای این قبیل اراضی.
  • کمک به توسعه سطح زیرکشت از طریق تملک و واگذاری اراضی مشمول قوانین مربوط به وظایف سازمان.
  • ایجاد فرصتهای شغلی برای روستاییان بی‌زمین و کم‌زمین از طریق واگذاری زمین.
  • ایجاد فرصتهای مناسب برای تحصیل کردگان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف کشاورزی از طریق واگذاری زمین.
  • واگذاری زمین برای طرحهای زراعی، باغبانی و نظایر آنها.

منابع[ویرایش]

[۱][۲][۳]

  1. «شرح وظایف مدیریت امور اراضی». www.agri-es.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۳.
  2. «معرفی سازمان». www.laoi.ir.
  3. «اساسنامه سازمان امور اراضی». rc.majlis.ir.