زنگ بیداری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زنگ بیداری
ژانرکودک و نوجوان
نویسندههرمز هدایت
جمشید سپاهی
محمد غلامپور
کارگردانهادی مرزبان
هرمز هدایت
علیرضا خمسه
سیما ایلخان
بازیگرانهرمز هدایت
آزاده پورمختار
مهین شهابی
هوشنگ بهشتی
حسن دادشکر
سوسن مقصودلو
غلامحسین بهرامی
فخرالدین صدیق‌شریف
حمید مهرآرا
اصغر فریدی ماسوله
کاوه هدایت
حمید عبدالملکی
حمید گلی
محمد مسلمی
علی فروتن
کشور سازنده ایران
زبان اصلیفارسی
تولید
تهیه‌کنندهسعید نیک‌پور

زنگ بیداری یک مجموعه تلویزیونی محصول سال ۱۳۶۷–۱۳۶۶ به کارگردانی هرمز هدایت، علیرضا خمسه، سیما ایلخان، نویسندگی هرمز هدایت، جمشید سپاهی، علیرضا خمسه و تهیه‌کنندگی سعید نیک‌پور است که از برنامه کودک و نوجوان شبکه یک پخش شد.

تولید و نمایش[ویرایش]

«زنگ بیداری» نام یک مجموعهٔ تلویزیونی بود که به‌گونهٔ چند بخشی (جُنگ) برای گروه کودک و نوجوانِ شبکه یک، نوشته و کار شد. دوست و همکلاسی دبیرستانی «سعیدنیکپور» تهیه کنندهٔ آن بود و از من خواست که در نوشتن و کارگردانی و بازی در این برنامه، او را همراهی کنم. در دو بخش از این کار همکاری بیشتری داشنم. یکی داستان گذشتهٔ نوجوانی بود که خود، دیرتر و در جوانی آنرا بازگو می‌کند و «جمشید سپاهی» آنرا نوشته بود. نگارنده (هرمز هدایت) با یاری «سیما ایلخان» آنرا کارگردانی کرد. هرمز هدایت، آزاده پورمختار، مهین شهابی، هوشنگ بهشتی، حمید مهرآرا، فخرالدین صدیق‌شریف، کاوه هدایت و گروهی دیگر در آن بازی می‌کردند. این مجموعه در پاییز ۱۳۶۷ از شبکهٔ یک تلویزیون پخش شد.

دومی، کاری آموزشی و سرگرم‌کننده درگونه‌ای شاد و سرشار از رَنگ و «فُرم» بود که بیشتر برای بینندهٔ خردسال آماده شده بود، این بخش را نگارنده (هرمز هدایت) کار کرده بود، و با بازی سوسن مقصودلو، حسن دادشکر، غلامحسین بهرامی، اصغر فریدی ماسوله و …، نمایشی «خوش رنگ و آب و شاد» از کار درآمد و انگار همین ویژگی‌ها، بانی هرگز پخش نشدن این بخش از برنامه شد.

بازیگران[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • http://www.hormozhedayat.com/new_page_35.htm. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  • «هرمز هدایت». ایران تئاتر.