زلزله‌کوه

مختصات: ۲۵°۱۰′۵۸″شمالی ۶۲°۱۶′۱۶″شرقی / ۲۵٫۱۸۲۷۷۸°شمالی ۶۲٫۲۷۱۱۱۱°شرقی / 25.182778; 62.271111
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زلزله‌کوه
Satellite imagery shows the island in the bay west of Gwadar.
زلزله‌کوه در پاکستان واقع شده
زلزله‌کوه
زلزله‌کوه
Map
جغرافیا
مختصات۲۵°۱۰′۵۸″شمالی ۶۲°۱۶′۱۶″شرقی / ۲۵٫۱۸۲۷۷۸°شمالی ۶۲٫۲۷۱۱۱۱°شرقی / 25.182778; 62.271111
پهنه‌های آبی نزدیکدریای عرب
مجموع جزیره‌هاOne
بیشترین ارتفاع۲۰ متر (۷۰ پا)[۱]
کشور
پاکستان
تقسیمات کشوری
بلوچستان
جمعیت‌شناسی
جمعیتبدون سکنه
اطلاعات زمانی
First appeared 2۴ سپتامبر ۲۰۱۳

زلزله‌کوه یا جزیره زلزله یک جزیره کوچک در دریای عرب در روبه‌روی سواحل شهر بندر گوادر در بلوچستان پاکستان بود که در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۳ پس از یک زمین‌لرزه ظاهر شد. همان‌طور که بسیاری از زمین‌شناسان پیش‌بینی می‌کردند این جزیره به زودی شروع به فرورفتن دوباره در آب کرد. در پایان سال ۲۰۱۶، این جزیره کاملاً ناپدید شد. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد این جزیره از زمان اولیه بیرون زدنش از آب، دوباره ۳ متر (۱۰ فوت) در دریا فرورفته است.

زلزله‌کوه ممکن است یک گل‌فشان باشد که در جریان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷٫۷ ریشتر که در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۳ در بلوچستان پاکستان رخ داد سر از آب برآورد. علی رشید تبریز، رئیس مؤسسه ملی اقیانوس‌شناسی پاکستان، معتقد است که از آب بیرون آمدن این جزیره به دلیل انتشار گاز متان در بستر دریا بوده‌است.

موقعیت مکانی[ویرایش]

این جزیره از ساحل حدود ۲ کیلومتر (۱٫۲ مایل) فاصله داشت و از ساحل پاکستان قابل مشاهده بود. ماهواره پلیاد ابعاد آن را بدین گونه اندازه‌گیری کرد: ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ متر (۵۰ تا ۶۵ فوت)، طول ۱۷۵٫۷ متر (۵۷۶ فوت)، عرض ۱۶۰٫۹ متر (۵۲۸ فوت)، و سطح ۲۲٫۷۲۶ متر مربع (۲۴۴٫۶۲ متر مربع). اگرچه این ارقام هنوز مورد بحث و بررسی هستند.

بوم‌شناسی[ویرایش]

هرچند این جزیره بی‌سکنه و خالی از حیات بود آب‌های پیرامون آن به پناهگاهی برای ماهی‌ها و دیگر آبزیان (از جمله مرجان بادبزنی ظریف[۲]) تبدیل شده‌است که باعث تقویت صنعت ماهی‌گیری محلی شده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام nasa وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. Acabaria delicata

پیوند به بیرون[ویرایش]