زبان اجرای فرایند کسب‌وکار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
WS-BPEL
زبان اجرای فرایند کسب‌وکار خدمات وب
کوته‌نوشتWS-BPEL یا BPEL
وضعیتمنتشر شده
سال آغاز۲۰۰۱ (۲۰۰۱)
انتشار اولیهآوریل ۲۰۰۳؛ ۲۱ سال پیش (۲۰۰۳}})
آخرین ویرایش2.0
۱۱ آوریل ۲۰۰۷؛ ۱۷ سال پیش (۲۰۰۷-11}})
سازمانOASIS
هیئتOASIS Web Services Business Process Execution Language (WSBPEL) TC
استانداردهای پایهXML
دامنهیکپارچه‌سازی خدمات وب
وبگاه

زبان اجرای فرایند کسب‌وکار[۱] خدمات وب (به انگلیسی: Web Services Business Process Execution Language) با کوته‌نوشت WS-BPEL که معمولاً به صورت BPEL (زبان اجرای فرایند کسب‌وکار) شناخته می‌شود، یک زبان قابل اجرا در استاندارد اوای‌سیس[۲] است، که هدف آن تعیین فعالیت‌های موجود در فرایندهای کسب‌وکار توسط خدمات وب می‌باشد. فرایندهای BPEL اطلاعات را منحصراً به کمک «واسط‌های وب سرویس» وارد و خارج می‌کنند.

دیدکلی[ویرایش]

به دو صورت می‌توان تعاملات وب سرویس‌ها را مدل‌سازی کرد: به صورت «فرایندهای کسب‌وکار قابل اجرا» و به صورت «فرایندهای کسب‌وکار انتزاعی».

  1. یک فرایند کسب‌وکار قابل اجرا: رفتار واقعی یک مشارکت‌کننده در یک تعامل تجاری را مدل می‌کند.
  2. فرایند کسب‌وکار انتزاعی: یک فرایند نیمه‌معین است، که هدف از آن اجرا شدن «نیست». برخلاف فرایندهای قابل اجرا، یک فرایند انتزاعی می‌تواند بعضی از جزییات عملیاتی واقعی لازم را پنهان سازی کند. فرایندهای انتزاعی به صورت «نقش توصیفی» برای احتمالاً بیش از یک «مورد استفاده » عمل می‌کنند، که شامل رفتار قابل‌مشاهده و/یا الگوی فرایند می‌باشد.

WS-BPEL می‌خواهد رفتار فرایندها را مدل‌سازی کند،[۳] و این کار از طریق یک زبان برای «ذکر مشخصات» فرایندهای کسب‌وکار هم انتزاعی و هم قابل‌اجرا انجام می‌شود. با این کار، مدل تعامل وب سرویس‌ها گسترش می‌یابد و این قابلیت ایجاد می‌شود تا از از «تراکنش‌های کسب‌وکار» هم پشتیبانی شود. این زبان یک مدل یکپارچه‌سازی تعامل‌پذیر را تعریف می‌کند که باید «توسعه یکپارچه‌سازی فرایندهای خودکار» را هم در داخل و هم بین کسب‌وکارها تسهیل کند. توسعه این زبان از ایده[۴] جداسازی انواع زبان «برنامه‌نویسی کوچک» از «برنامه‌نویسی بزرگ» گرفته شده‌است.

از این رو در XML پیاپی‌سازی (سریال‌سازی) شده‌است و هدفش ایجاد قابلیت برنامه‌نویسی‌های بزرگ مقیاس است.

پانویس[ویرایش]

  1. «کسب‌وکار الکترونیکی» [رایانه و فناوری اطلاعات] هم‌ارزِ «e-business»؛ منبع: گروه واژه‌گزینی. جواد میرشکاری، ویراستار. دفتر ششم. فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان. تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۷۵۳۱-۸۵-۶ (ذیل سرواژهٔ کسب‌وکار الکترونیکی)
  2. OASIS Standard WS-BPEL 2.0
  3. Business Process Execution Language for Web Services, Version 1.1 بایگانی‌شده در ۳ دسامبر ۲۰۲۰ توسط Wayback Machine (5 May 2003)
  4. "OASIS Members Form Web Services Business Process Execution Language (WSBPEL) Technical Committee". OASIS WSBPEL Technical Committee. 29 April 2003.

منابع[ویرایش]