زارا محمدی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

زارا (زهرا) محمدی فعال مدنی، مدرس زبان کردی[۱] و عضو انجمن فرهنگی اجتماعی «نوژین» است که در سال ۲۰۲۲ جز ۱۰۰ زن بی‌بی‌سی قرار گرفت.[۱] او فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد ژئوپلیتیک است و در شهر سنندج و روستاهای اطراف آن به صورت داوطلبانه به آموزش زبان کردی مشغول بوده‌است.[۲] زارا محمدی در خرداد ۱۳۹۸ بازداشت و در تیر ۱۳۹۹ به اتهام تشکیل گروه علیه امنیت کشور به ۱۰ سال حبس محکوم شد. این حکم بعدتر در دادگاه تجدید نظر به پنج سال زندان تبدیل شد.[۲][۳] نهایتاً در بهمن ۱۴۰۱ از کانون اصلاح و تربیت سنندج بدون تقاضای عفو و به زور، آزاد شد.[۴][۵]

جایزه زارا[ویرایش]

جایزه زارا (به کردی: خەڵاتی زارا) جایزه‌ای است که از سوی بنیاد کردشوپ در سالروز زندانی شدن زارا محمدی به افراد یا سازمان‌هایی اهدا می‌شود که در جهت ارتقای زبان و فرهنگ کردی تلاش شایانی کرده باشند. این جایزه در سال ٢٠٢٣ اعلام وجود کرد[۶] و در سال اول به کانون فرهنگی-هنری وژین رسید. این جایزه در سال ٢٠٢٤ به آمنه عمر اهدا شد.[۷]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «۱۰۰ زن بی‌بی‌سی سال ۲۰۲۲: امسال چه کسانی در این فهرست هستند؟». بی‌بی‌سی فارسی. ۶ دسامبر ۲۰۲۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ دسامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۶ دسامبر ۲۰۲۲.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «زهرا محمدی، فعال مدنی و مدرس زبان کُردی، برای اجرای حکم خود راهی زندان شد». رادیو فردا. ۱۸ دی ۱۴۰۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ فوریه ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۱۱ فوریه ۲۰۲۳.
  3. «زهرا (زارا) محمدی، معلم زندانی به مرخصی اعزام شد». رادیو زمانه. ۷ تیر ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ فوریه ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۱۱ فوریه ۲۰۲۳.
  4. «زنان زندانی که آزاد شدند». بی‌بی‌سی فارسی. ۱۱ فوریه ۲۰۲۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ فوریه ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۱۱ فوریه ۲۰۲۳.
  5. «زارا محمدی، زندانی سیاسی و مدرس زبان کردی: بدون تقاضای عفو و به زور آزاد شدم». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۲ بهمن ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ فوریه ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۱ فوریه ۲۰۲۳.
  6. "روداو: جایزه زارا اعلان می‌شود". www.rudaw.net (به کردی). Retrieved 2024-01-17.
  7. "جایزه زارا به آمنه عمر داده می‌شود" (به کردی).