روز اتحاد بسارابیا با رومانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
روز اتحاد بسارابیا با رومانی
برپایی توسطرومانی، مولداوی (غیر رسمی)
گونهملی
اهمیتاتحاد بیسارابیا با رومانی در سال ۱۹۱۸
جشن‌هارویدادهای فرهنگی و علمی و برافراشتن پرچم رومانی
تاریخ۲۷ مارس
تناوبسالیانه
مرتبط باروز اتحادیه بزرگ (۱ دسامبر)

روز اتحاد بسارابیا با رومانی ( رومانیایی: Ziua Unirii Basarabiei cu România ) یک تعطیلات عمومی در رومانی می باشد که در تاریخ ۲۷ مارس به مناسبت اتحاد بسارابیا با رومانی در روز ۲۷ مارس ۱۹۱۸ سرور برپا می گردد. بسارابیا یک محدوده تاریخی رومانیایی می باشد که قسمتی از شاهزاده مولداوی بود که با والاچیا متفق گردید تا رومانی مدرن را ایجاد نماید. این محدوده در سال ۱۸۱۲ از جانب امپراتوری روسیه الحاق گردید، ولی در روز ۲۷ مارس ۱۹۱۸ آزاد گردید و با رومانی متحد شد.

زمینه[ویرایش]

بسارابیا محدوده ای میان رودخانه های پروت و دنیستر می باشد که امپراتوری روسیه در سال ۱۸۱۲ آن را از شاهزاده مولداوی الحاق نمود این کار منجر به طریقه روسی سازی و استعمار استان گردید که به سماجت جمعیت رومانیایی ناحیه را کم کرد. [۱] در سال ۱۸۵۹، مولداوی با والاچیا متحد گردید و ایالت مدرن رومانی را ایجاد کرد. شروع انقلاب ۱۹۱۷ روسیه به بسارابیا این مجاوز را دریافت کرد که خود را مستقل اعلام نماید و در حالی که جنگ جهانی اول در جریان بود ، جمهوری دموکراتیک مولداوی را ایجاد کرد. در روز ۲۷ مارس ۱۹۱۸، این ایالت با رومانی متفق شد ، که دلیل این تاریخ بزرگداشت بود. رومانی بعد از تصرف این ناحیه از جانب اتحاد جماهیر شوروی (اتحاد جماهیر شوروی) در سال ۱۹۴۰، کنترل بسارابیا و همچنین بوکووینا شمالی را از دست داد و رومانی برای زمان اندکی در سال ۱۹۴۱ آنان را بازگرفت اما بار دیگر در سال ۱۹۴۴ آنان را از دست داد .

در زمان حکومت شوروی، بیسارابیا به قسمت های گوناگونی تقسیم شد. قسمت های شمالی و جنوبی ، و همچنین مجموع بوکووینا شمالی، به اتحاد جماهیر شوروی اوکراین داده شد، در حالی که اس اس آر مولداوی در قسمت های باقی‌مانده از ناحیه پایه گذاری شد. در همان وقت، بعضی از ناحیه ها در آن سوی دنیستر، که هم اکنون ترانس نیستریا را ایجاد می کنند، به اتحاد جماهیر شوروی مولداوی پیوسته شدند. [۲] اتحاد جماهیر شوروی مولداوی در سال ۱۹۹۱ به عنوان جمهوری مولداوی مستقل شد که بعداً بعد از جنگ ترانس نیستریا کنترل ترانسنیستریا را از دست داد. از زمان استقلال مولداوی، یک نهضت اتحاد برای اتحاد این کشور با رومانی موجود بوده.

تاریخچه[ویرایش]

رومانی[ویرایش]

روز اتحاد بسارابیا با رومانی در تاریخ ۱۳ اکتبر ۲۰۱۵ از جانب سنای رومانی با ۷۹ رای موافق به اتفاق رای ها پذیرفته شد. [۳] ۲ سال بعد، در تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۱۷ از جانب اتاق نمایندگان رومانی با ۲۶۰ رأی موافق، ۱ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع پذیرفته شد.[۴] شخصی که این پروژه را شروع نمود، یوگن توماک ، معاون وقت حزب جنبش مردمی (پی ام پی)، استدلال نمود که "فراموش کردن تاریخ همان خیانت است". [۵] این تعطیلات بعد از آن که رئیس جمهور کلاوس یوهانیس آن را در تاریخ ۲۷ مارس ۲۰۱۷ گزارش داد، در رومانی رسمی شد [۶]

مولداوی[ویرایش]

در سال ۲۰۲۰، جنبش سیاسی اتحادیه ، یک حزب سیاسی مولداوی، توصیه نمود در مولداوی تعطیلاتی مشابه روز اتحاد بسارابیا با رومانی ایجاد شود، اما این ایده رد شد. [۷] با این شرایط موجود، برخی از پیروان مولداوی اتحاد با رومانی آن را جشن می گیرند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۸، هزاران نفر در کیشیناو ، پایتخت مولداوی، تظاهرات کردند تا صدمین سالگرد اتحادیه ۱۹۱۸ را جشن بگیرند و خواستار اتحاد جدید با رومانی شوند. [۸] ۱ سال قبل از آن، نهاد فرهنگی رومانیایی (آی اس آر) مراسم و نمایش های گوناگونی را در این روز در مولداوی ترتیب داده بود. [۹]

منابع[ویرایش]

  1. Șandru, Florin (2013). "Political and cultural evolution of the Romanians in the Romanian ancestral territories of Bessarabia and Bukovina over the course of time". Bulletin of "Carol I" National Defense University. 2 (1): 46–65.
  2. Țîcu, Octavian (2018). "Societal security and state-building in the Republic of Moldova: complications for regional and European contexts". Eurolimes. 23: 347–365.
  3. Lazăr, Ana Maria (13 October 2015). "Proiect adoptat de Senat: 27 martie, declarată Ziua Unirii Basarabiei cu România ca zi de sărbătoare națională". Mediafax (به رومانیایی).
  4. Marica, Irina (15 March 2017). "New national holiday in Romania: The union with Bessarabia celebrated on March 27". Romania Insider.
  5. Mănoiu, Cătălina (14 March 2017). "Camera Deputaților a declarat o nouă SĂRBĂTOARE NAȚIONALĂ. Când va fi aceasta și ce semnificație are". Mediafax (به رومانیایی).
  6. "Declararea zilei de 27 martie – Ziua Unirii Basarabiei cu România ca zi de sărbătoare națională" (به رومانیایی). President of Romania. 27 March 2017.
  7. "Propunerea instituirii Zilei Unirii Basarabiei cu România a fost respinsă". Radio Europa Liberă Moldova (به رومانیایی). 4 March 2020.
  8. "100 de ani de la unirea Basarabiei cu România. Manifestație de amploare la Chișinău". Digi24 (به رومانیایی). 25 March 2018.
  9. "Ziua Unirii Basarabiei cu România – 27 martie – sărbătorită pe ambele maluri ale Prutului" (به رومانیایی). Romanian Cultural Institute. 26 March 2017.