رود پاراگوئه

مختصات: ۲۷°۱۸′ جنوبی ۵۸°۳۸′ غربی / ۲۷٫۳۰۰°جنوبی ۵۸٫۶۳۳°غربی / -27.300; -58.633
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رود پاراگوئه
Rio Paraguai, Río Paraguay
نمایی از رود پاراگوئه نزدیکی آسونسیون
نقشه حوضه ریو د لاپالاتا، پیوستن رود پاراگوئه را به رودخانه پارانا در نزدیکی رزیستنسیا و کورینتس، جنوب آسونسیون را نمایش می‌دهد.
مکان
کشورپاراگوئه، برزیل، آرژانتین، بولیوی
ویژگی‌های ظاهری
سرآب 
 • مکانفلات پارسیس, ماتو گروسو، برزیل
دهانهرودخانه پارانا
 • مکان
آرژانتین, پاراگوئه
 • مختصات
۲۷°۱۸′ جنوبی ۵۸°۳۸′ غربی / ۲۷٫۳۰۰°جنوبی ۵۸٫۶۳۳°غربی / -27.300; -58.633[۱]
 • ارتفاع
۵۰ متر (۱۶۰ فوت)
طول۲٬۶۹۵ کیلومتر (۱٬۶۷۵ مایل)[۲]
اندازهٔ حوضه۱٬۰۹۵٬۰۰۰ کیلومتر مربع (۴۲۳٬۰۰۰ مایل مربع)[۳]
دبی 
 • میانگین۲٬۷۰۰ متر مکعب بر ثانیه (۹۵٬۰۰۰ فوت مکعب بر ثانیه)[۲]
ویژگی‌های حوضه
ریزابه‌ها 
 • چپریو نگرو, رود میراندا, رود کوئیابا, رود آپا، Tebicuary River
 • راسترود خائورو، پیلکومایو، رود برمهو
نقشه رود پاراگوئه که با رنگ قرمز پر رنگ شده‌است

رود پاراگوئه (به اسپانیایی و پرتغالی: ریوپاراگوای) رودی در جنوب مرکزی آمریکای جنوبی با درازای ۲۵۴۹ کیلومتر است که از برزیل، بولیوی، آرژانتین و پاراگوئه می‌گذرد. مبدأ این رود، ایالت ماتوگراسو در برزیل و ریزشگاه آن، رود پارانا در شمال ایالت کورینتس آرژانتین می‌باشد.

رود پاراگوئه از دیامانتینوی برزیل، به سوی جنوب غرب از شهر کاسه رس می‌گذرد. سپس به سوی جنوب از نواحی مردابی پانتانال در شهر کرومبا عبور می‌کند. پس از آنکه بخش کوچکی از مرز بین بولیوی و برزیل را تشکیل داد مجدداً به درون برزیل روان می‌شود. رود در شهر پوئرتو بائیا نگرا در پاراگوئه، مرز بین برزیل و پاراگوئه را تشکیل می‌دهد. با پیچی ملایم و طویل در جهت حنوب شرق، کشور پاراگوئه را به دو قسمت غربی و شرقی تقسیم می‌کند. قسمت غربی به نام گران چاکو منطقه‌ای نیمه خشک و بدون سکنه و قسمت شرقی منطقه‌ای انبوه و پرجمعیت.

پس از طی ۴۰۰ کیلومتر از مرکز پاراگوئه، در برخورد با رود پیلکومایو و گذر از شهر آسونسیون مرز بین آرژانتین و پاراگوئه را پدیدمی‌آورد. پس از آن ۲۷۵ کیلومتر به سمت جنوب غربی به رود پارانا می‌ریزد.

بهره‌برداری[ویرایش]

بندر آب عمیق در رودخانه Paraquay در Asunción، پاراگوئه

رود پاراگوئه با پوشش مساحت وسیعی که شامل جنوب برزیل، شمال آرژانتین، کل پاراگوئه و بخش‌هایی از بولیوی است، از مهم‌ترین رودهای دهانه آبریز ریورپلاته شناخته می‌شود. برخلاف بسیاری از رودهای حوضه پارانا، بر روی این رود سدی احداث نشده و رود تا مسافت قابل توجهی قابل کشتیرانی است. این امر، موقعیت بی نظیری به عنوان کریدورهای ترابری و تجاری، پل ارتباطی آبی برای کشورهای محصور در خشکی (پاراگوئه و بولیوی) به اقیانوس و ایجاد یک جاذبه جهانگردی برای رود فراهم ساخته‌است.

این رود در ماهیگیری و آبیاری کشتزارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. طغیان‌های فصلی رود همچنین زندگی بسیاری از سکنه کناره‌های رود را مختل می‌کند . .

منابع[ویرایش]

  1. Río Paraguay در سرور تحت شبکه نام‌های جغرافیایی
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Varis, Olli; Tortajada, Cecilia; Biswas, Asit K. (2008). Management of Transboundary Rivers and Lakes. Springer. p. 271. ISBN 978-3-540-74926-4.
  3. Pantanal and the Upper Paraguay Basin, Paraguay river basin response to seasonal rainfall
  • ویکی‌پدیای انگلیسی