رصدخانه توورلا

مختصات: ۶۰°۲۴′۵۷″ شمالی ۲۲°۲۶′۳۶″ شرقی / ۶۰٫۴۱۵۸۳°شمالی ۲۲٫۴۴۳۳۳°شرقی / 60.41583; 22.44333
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رصدخانه توورلا
سازماندانشگاه تورکو
کد رصدخانه۶۳
مکانPiikkiö، فنلاند
مختصات۶۰°۲۴′۵۷″ شمالی ۲۲°۲۶′۳۶″ شرقی / ۶۰٫۴۱۵۸۳°شمالی ۲۲٫۴۴۳۳۳°شرقی / 60.41583; 22.44333
ارتفاع۶۰٫۶ متر (۱۹۹ فوت)
بنیان‌گذاری۱۹۵۲ (۱۹۵۲)
وبگاهhttp://www.astro.utu.fi/
تلسکوپ‌ها
unnamed1.0 meter reflector
unnamed2.0 meter solar رادیو تلسکوپ
unnamed0.7 meter دوربین اشمیت
unnamed0.6 meter reflector
رصدخانه توورلا در فنلاند واقع شده
رصدخانه توورلا
موقعیت رصدخانه توورلا

رصدخانه توورلا (انگلیسی: Tuorla Observatory) دانشکدهٔ اخترشناسی در دانشگاه تورکو، در جنوب غربی فنلاند است.[۱] این بزرگ‌ترین مؤسسهٔ تحقیقاتی نجومی در فنلاند است. این آزمایشگاه به همراه آزمایشگاه تحقیقات فضایی در بخش فیزیک دانشگاه تورکو، مؤسسه فیزیک و نجوم فضایی ویسپا Väisälä، (VISPA) را تشکیل می‌دهد.

تاریخجه[ویرایش]

رصدخانه توورلا در ۲۹ آوریل ۱۹۵۲ توسط پروفسور یرجو وایسالا Yrjö Väisälä تأسیس شد.[۲][۳] یک رصدخانه جدید مورد نیاز بود زیرا رصدخانه قدیمی Iso-Heikkilä در نزدیکی مرکز تورکو از آلودگی نوری شدید از شهر مجاور و به ویژه مناطق صنعتی در جنوب رصدخانه رنج می‌برد. یک مکان جدید در Tuorla، که یکی از روستاهای کوچک در شهرداری (سابق) Piikkiö است، پیدا شد. در حدود ۱۲ کیلومتری تورکو به سمت هلسینکی واقع شده‌است.

بخش اول این رصدخانه شامل یک ساختمان اصلی و یک تونل به طول ۵۱ متر برای تحقیقات نوری بود. با توجه به رشد روزافزون بخش، بخش‌های جدیدی برای آن در سال‌های ۱۹۸۹ و ۲۰۰۲ ساخته شد. از سال ۱۹۷۴، رصدخانه بخشی از گروه فیزیک بود تا اینکه در سال ۱۹۹۱ دوباره به یک مؤسسهٔ تحقیقاتی مستقل دانشگاه تبدیل شد. در سال ۲۰۰۹ این رصدخانه دوباره با بخش فیزیک ادغام شد و اکنون یکی از هفت آزمایشگاه دپارتمان فیزیک و نجوم در دانشگاه تورکو است.

این رصدخانه دارای چندین تلسکوپ است که در اطراف ساختمان‌های اصلی آن قرار گرفته‌اند و همچنین از تلسکوپ‌های بین‌المللی مانند تلسکوپ نوری نوردیک استفاده می‌کند. بازتابنده یک متری Dall-Kirkham بزرگ‌ترین تلسکوپ نوری فنلاند است.

از اکتبر ۲۰۰۸، سیاره‌نمای توورلا در کنار رصدخانه فعالیت می‌کند.

حوزه‌های تحقیقاتی[ویرایش]

حوزهٔ اصلی تحقیق در توورلا هسته‌های فعال کهکشانی است. حدود نیمی از محققان روی این موضوع کار می‌کنند. حوزه‌های دیگر عبارتند از ماده تاریک، کیهان‌شناسی، مکانیک مداری، ستارگان دوتایی، همسایگی خورشیدی، فیزیک خورشیدی و اخترزیست‌شناسی. آزمایشگاه اپتیکال (Opteon) اپتیک با کیفیت بالا برای تلسکوپ‌ها تولید می‌کند. به‌طور خاص: آینهٔ اصلی فضاپیمای آژانس فضایی اروپا (ESA) رصدخانه فضایی هرشل در توورلا تراشیده و صیقل داده شد.

منابع[ویرایش]

  1. VALTAOJA (Ed), E.; Valtonen, Mauri (1992). Variability of Blazars (به انگلیسی). Cambridge University Press. pp. 1–3. ISBN 978-0-521-41351-0.
  2. Murdin, P. (2001-01-01). Encyclopedia of Astronomy & Astrophysics (به انگلیسی). CRC Press. p. 27. ISBN 978-1-00-052303-4.
  3. Takalo, Leo O.; Valtaoja, Esko (2003). High Energy Blazar Astronomy: Proceedings of an International Conference Held to Celebrate the 50th Anniversary of Tuorla Observatory, Tuorla Observatory, Piikkiö, Finland, 17-21 June 2002 (به انگلیسی). Astronomical Society of the Pacific. pp. X. ISBN 978-1-58381-146-7.