راهنما:مقدمه‌ای بر ارجاع/۳

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


اثبات‌پذیری
دلیل مهم‌بودن ارجاع‌ها

یادکردهای درون‌خطی
چگونه آنها را بیافزاییم

نوارابزار ارجاع
راه آسان یادکردها

منابع قابل اعتماد
کدام منابع به اندازهٔ کافی خوب هستند؟

چکیده
مرور بر آنچه آموختید


این ویدئوی ضبط‌شده از صفحه (۵ دقیقه و ۳ ثانیه) چگونگی استفاده از قابلیت‌های نوارابزار ارجاع را نشان می‌دهد.

افزودن دستی ارجاع‌ها می‌تواند فرایندی کند و نیازمند مهارت باشد. خوشبختانه، ابزاری وجود دارد که «نوارابزار ارجاع» نامیده می‌شود و در پنجرهٔ ویرایش ویکی‌پدیا تعبیه شده‌است، که افزودن ارجاع را بسیار آسان‌تر می‌کند. برای فعال‌سازی این ابزار، به سادگی روی «یادکرد» در بالای پنجرهٔ ویرایش کلیک کنید. نشان‌گر پنجره ویرایش را پس از حقیقت یا جمله‌ای که می‌خواهید ارجاع را به آن بیافزایید قرار دهید، سپس یکی از الگوها را از منوی کرکره‌ای انتخاب کنید. الگوهای گوناگون مناسب گونه‌های مختلف منابع وجود دارد:

پس از انتخاب یکی از گونه‌ها پنجره‌ای باز می‌شود، آنجا شما هر میزان اطلاعات در مورد منبع که ممکن است را وارد می‌کنید و یک نام منحصر به فرد در بخش «نام» به آن ارجاع می‌دهید. سپس روی دکمهٔ «درج» کلیک کنید و ویکی‌متن لازم را در پنجرهٔ ویرایش داشته باشید.

اغلب خواهید خواست از همان منبع بیشتر از یک بار در یک نوشتار برای استناد به چند حقیقت استفاده کنید. در این صورت، می‌توانید روی نماد تختهٔ رسم گیره‌دار با برچسب «ارجاع‌های نام‌دار» در نوارابزار کلیک کنید و یک منبع از پیش افزوده‌شده را برای استفادهٔ دوباره انتخاب کنید.

فراموش نکنید بخش «پانویس» را اگر از پیش وجود ندارد بیافزایید (صفحهٔ پیشین را ببینید اگر فراموش کردید چگونه این کار را انجام دهید).