رافائلو دا مونتلوپو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رافائلو دا مونتلوپو
تندیس «سانت دامیانو» در کلیسای سن لورنتزو، ساخته‌شده حوالی ۱۵۳۴ میلادی
زادهٔ۹ ژوئیه ۱۵۰۴
مونته‌لوپو فیورنتینو، فلورانس، ایتالیا
درگذشت۱۵۶۶ (۶۱−۶۲ سال)
ارویه‌تو، اومبریا، ایتالیا
ملیتایتالیایی
پیشهمجسمه‌ساز، معمار
دورانرنسانس ایتالیا

رافائلو دا مونتلوپو (ایتالیایی: Raffaello da Montelupo؛ ‏ ۹ ژوئیه ۱۵۰۴ – ۱۵۶۶) مجسمه‌ساز و معمار رنسانس ایتالیا و یکی از شاگردان میکل‌آنژ بود. پدر او هم یک مجسمه‌ساز بود و نام هر دوی آنها در کتاب زندگی برجسته‌ترین نقاشان، پیکرتراشان و معماران اثر جورجو وازاری آمده‌است.

تندیس «سانت دامیانو» در کلیسای سن لورنتزو از آثار اوست. وی همچنین در ساخت مقبرهٔ ژولیوس دوم[۱] و لئون دهم مشارکت داشت. (برای مقبرهٔ لئون دهم با بارتولومئو باندینلی همکاری کرد). پاپ پائولوس سوم او را مأمور ساخت تا ۱۴ فرشته بر روی پل سانت‌آنجلو بسازد. این فرشته‌های گچ‌بری‌شده بعدها فرسوده شد و پاپ کلمنت نهم در سال ۱۶۶۹ جان لورنتسو برنینی را مأمور ساخت تا تندیس‌های جدیدی از فرشتگان بر روی پل بسازد.

وی حوالی سال ۱۵۶۰ میلادی، یک خودزندگی‌نامه نوشت که در بخش‌هایی از آن، به نحوهٔ استفاده میکل‌آنژ از دست چپ خود در نگارش و طراحی‌هایش اشاره شده بود. این نوشته، امروزه تنها مدرکِ موجود دالِ بر چپ‌دستی میکل‌آنژ است.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. «Link to on-line biography of Baccio and Raffaello da Montelupo from Vasari's Vite». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ ژوئن ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۱۸ فوریه ۲۰۲۲.
  2. Raffaello da Montelupo's autobiography published in Vasari–Milanesi (1906), vol. 6, pp. 551–62; Drawings of the Florentine Painters, Bernard Berenson, (1961) vol. 1, pp. 384–92.