رئیس‌جمهور لبنان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ریاست جمهوری
در جمهوری لبنان
لقبHis/Her Excellency
اقامت‌گاهکاخ بعبدا
گمارندهParliament
مدت دوره۶ سال
بنیادگذاریقانون اساسی لبنان
۲۳ مه ۱۹۲۶
وبگاه

رئیس‌جمهور لبنان، رئیس کشور لبنان است. انتخاب رئیس جمهور توسط مجلس نمایندگان لبنان برای مدت شش سال‌است که بلافاصله قابل تجدید نیست. برابر پیمان‌نامه، ریاست جمهوری همیشه یک مسیحی مارونی بوده‌است.

پیشینه[ویرایش]

از زمان انقضای مدت ریاست جمهوری میشل سلیمان در ماه مه ۲۰۱۴، تا ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶، مجلس لبنان قادر به بدست آوردن اکثریت مورد نیاز برای انتخاب یک رئیس جمهور نبود، و پست ریاست این نهاد؛ با وجود برگزاری ۳۰ فقره رای‌گیری، برای مدتی نزدیک به دو سال و نیم خالی مانده بود. در پاسخ به این بن‌بست، میشل عون اصلاح قانون اساسی را؛ برای - منتخب مردم ساختن مقام ریاست جمهوری-، پیشنهاد کرد. بنا بر این پیشنهاد، مسیحیان لبنان دو نامزد را برای شرکت در یک انتخابات عمومی ملی؛ که در آن همهٔ رای‌دهندگان واجد شرایط می‌توانند شرکت کنند، انتخاب می‌کنند. در ۳۱ اکتبر سال ۲۰۱۶، مجلس نمایندگان لبنان بالاخره میشل عون را به عنوان رئیس جمهور منتخب مجلس انتخاب کرد.[۱][۲]

انتخاب[ویرایش]

سی تا شصت روز قبل از انقضای مدت یک دورهٔ رئیس جمهوری، رئیس مجلس نمایندگان خواستار یک جلسهٔ ویژه برای انتخاب رئیس جمهور جدید می‌شود. انتخاب یک نامزد برای یک دورهٔ شش ساله با رای‌گیری مخفی انجام می‌شود که در آن برای انتخاب شدن، دو سوم اکثریت مورد نیاز است. اگر هیچ نامزدی اکثریت دو سوم را به دست نیاورد، یک رای‌گیری دوم برگزار می‌شود که در آن برای انتخاب شدن، تنها به دست آوردن اکثریت کافی‌است. یک رئیس جمهور نمی‌تواند دو بار انتخاب شود مگر شش سال از انقضای دورهٔ اول او گذشته‌باشد یا او نخستین بار است که رئیس جمهور می‌شود.[۳][۴] قانون اساسی لبنان در مورد مسألهٔ حد نصاب مورد نیاز برای انجام فراخوانی یک جلسهٔ انتخاباتی ریاست جمهوری پارلمانی ساکت است. در غیاب یک مادهٔ مشخص برای تعیین این حد نصاب، قانون اساسی در این مورد با تفاسیر متفاوتی روبرو بوده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Lebanese MPs fail to elect president for eighth time". Reuters. 2 July 2014. Retrieved 15 July 2016.
  2. "Why Lebanon Cannot Pick a President". stratfor.com. Stratfor. Retrieved 15 July 2016.
  3. Collelo, Thomas (1987). Lebanon: A Country Study. Government Printing Office. ISBN 0-16-001731-9.https://united_states_government_publishing_office
  4. https://www.loc.gov/law/help/lebanon-election.phpSaliba, Issam. "Lebanon: Presidential Election and the Conflicting Constitutional Interpretations". loc.gov. Library of Congress. بازبینی ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶.