دینا قالیباف

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

دینا قالیباف خبرنگار و فعال دانشجویی ایرانی است.[۱] او که دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی است، در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ و پس از انتشار روایت خود از خشونت نیروهای پلیس جمهوری اسلامی دستگیر شد.[۲][۳]

قالیباف سابقه همکاری با رسانه‌هایی چون هم‌میهن، ایسنا و اقتصادآنلاین را دارد.[۴][۵][۶]

بازداشت[ویرایش]

در ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ و در طی روزهای نخست اجرای طرحی موسوم به «طرح نور» از سوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی در ایران برای افزایش فشار بر زنان برای رعایت حجاب اجباری، دینا قالیباف با انتشار روایتی از خشونت مأموران گشت ارشاد مترو با خود خبر داد. او یک روز پس از انتشار این روایت و در تاریخ ۲۸ فروردین از سوی یک نهاد امنیتی در منزل خود بازداشت شد.[۷][۸][۹][۱۰][۱۱] او چند روز بعد و در اول اردیبهشت از بازداشتگاه آگاهی شاپور به بند زنان زندان اوین منتقل شد.[۱۲] به گفته نرگس محمدی، دینا قالیباف «با تن کبود و روایت آزار جنسی» وارد بند زنان زندان اوین شده است.[۱۳] او به نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی و تمرد از فرمان پلیس متهم شده است.[۱۴]

کارشکنی برای آزادی[ویرایش]

طبق گزارش ایران‌وایر، در روز سوم اردیبهشت ۱۴۰۳، به‌رغم تأمین وثیقه ۵۰۰ میلیونی تعیین‌شده برای آزای توسط خانواده‌اش، از آزادی او جلوگیری شد. مقامات قضایی در لحظه آخر از و خواسته بودند روایت خود از آزار مأموران نیروی انتظامی و حجاب‌بان‌های مترو، همچنین روایت نرگس محمدی دربارهٔ شرایط او در هنگام ورود به زندان را تکذیب کنند تا مجوز خروج او از زندان صادر شود. امتناع دینا قالیباف از امضای چنین تکذیب‌نامه‌ای باعث شد تا مقامات قضایی از آزادی او به قید وثیقه جلوگیری کنند.[۱۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «تداوم تلاش برای سرکوب دانشگاه؛ محرومیت از تحصیل و شرکت در امتحان برای چهار دانشجوی معترض». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۴-۰۴-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۱۶.
  2. «اعتراض دینا قالیباف به دو ترم منع موقت از تحصیل». JINHAGENCY News. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۱۶.
  3. «دینا قالیباف، پس از انتشار روایت مواجهه با گشت ارشاد بازداشت شد». ایران‌وایر. ۲۸ فروردین ۱۴۰۳. دریافت‌شده در آوریل ۱۶, ۲۰۲۴.
  4. AN (۲۰۲۴-۰۴-۱۶). «دینا قالیباف توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد». خبرگزاری هرانا. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۱۶.
  5. «دینا قالیباف روزنامه‌نگار و دانشجو در تهران بازداشت شد». Hengaw (hengaw.net). ۱۴۰۳-۰۱-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۱۶.
  6. دینا قالیباف (۲۰۲۴-۰۴-۱۶). «از تعلیق بگو». هم‌میهن. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۱۶.
  7. «دینا قالیباف، دانشجوی دانشگاه بهشتی پس از انتشار روایت مواجهه با گشت ارشاد، بازداشت شد». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۴-۰۴-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۱۶.
  8. «ضرب و جرح و بازداشت زنان در خیابان‌ها برای اعمال حجاب اجباری». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۴-۰۴-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۱۶.
  9. «طرح «نور» برای اعمال حجاب؛ روایت‌ها از خشونت پلیس و مقاومت زنان». BBC News فارسی. ۲۰۲۴-۰۴-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۱۶.
  10. «دینا قالیباف پس از انتشار روایت شخصی خود از «تعرض جنسی» توسط «گشت کشتار» بازداشت شد». صدای آمریکا. ۲۰۲۴-۰۴-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۱۶.
  11. «دینا قالیباف، روزنامه‌نگار بازداشت شد». دیدبان ایران. ۲۰۲۴-۰۴-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۱۶.
  12. «دینا قالیباف، روزنامه‌نگار بازداشت شده، به زندان اوین منتقل شد». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۴-۰۴-۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۲۱.
  13. «روایت نرگس محمدی از انتقال دینا قالیباف به اوین «با تن کبود»: حکومت استبدادی جنگ تمام‌عیار را به خیابان‌ها کشانده است». صدای آمریکا. ۲۰۲۴-۰۴-۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۲۱.
  14. «جزییات تازه از اتهامات انتسابی به دینا قالیباف». ایران‌وایر. ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳. دریافت‌شده در آوریل ۲۱, ۲۰۲۴.
  15. «تعلیق آزادی دینا قالیباف به‌دلیل فشار برای تکذیب روایت تعرض جنسی». ایران‌وایر. ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳. دریافت‌شده در آوریل ۲۲, ۲۰۲۴.