دیلیا اونز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دیلیا اونز
زادهٔ۱۹۴۹ ‏(۷۵ سال)
محل تحصیلدانشگاه جورجیا
دانشگاه کالیفرنیا، دیویس
پیشه
  • نویسنده
  • جانورشناس
  • طرفدار محیط زیست
کارهای برجستهجایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند (۲۰۱۸)
فریاد کالاهاری (۱۹۸۴)
وبگاه

دیلیا اونز (انگلیسی: Delia Owens؛ متولد ح. ۱۹۴۹) نویسنده و جانورشناس آمریکایی است. رمان اول او با نام جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند برای ۲۵ هفته غیرمتوالی در صدر پرفروش‌های نیویورک تایمز قرار گرفت.[۱] این کتاب بیش از یک سال در این لیست جا داشت. بعلاوه اونز همراه با شوهر سابقش مارک چندین کتاب دربارهٔ مطالعات خود روی حیوانات در آفریقا نوشته‌است؛ مثل ناله کالاهاری، چشم فیل[۲] و رازهای ساوانا.[۳]

زندگی‌نامه[ویرایش]

اونز در بخش روستایی جورجیا در دهه ۱۹۵۰ متولد شد.[۴] او و همسرش مارک اونز، دانشجویان رشته زیست‌شناسی دانشگاه جورجیا بودند. او لیسانس جانورشناسی را از همین دانشگاه و پی اچ دی رفتار حیوانات را از دانشگاه کالیفرنیا در دیویس گرفت[۵] و در سال ۱۹۷۴ با همسرش به آفریقا رفت. آن‌ها ابتدا در پارک ملی لوانگوای شمالی و بعد در اوایل دهه ۱۹۹۰ در امپیکا، زامبیا کار کردند. ای بی سی در سال ۱۹۹۶ برنامه ای با نام «بازی مرگ بار: داستان مارک و دیلیا اونز» را به تهیه کنندگی اندرو تیکچ و مجریگری مردیت ویرا پخش کرد. در آن برنامه، به قتل جنجالی یک شکارچی غیرقانونی در زامبیا پرداخته شد که گفته می‌شد کار پسرخوانده و شوهرش بوده‌است.[۶] از طرفی هم اتهام «داشتن افکار قدیمی نسبت به آفریقایی‌ها» به این خانواده زده شد. اونز بعد از تکمیل پی اچ دی خود در رشته زیست‌شناسی، مطالعات بوم‌شناسی رفتار غیراهلی افریقایی‌ها را در ژورنال‌های تخصصی از جمله نیچر، ژورنال پستاندارشناسی، رفتار حیوان، و ژورنال آفریقایی بوم‌شناسی چاپ کرد. از طرفی مقاله‌هایی نیز برای تاریخ طبیعی و حیات وحش بین‌المللی نوشته‌است.

دیلیا و مارک اونز از هم جدا شدند و دیلیا در شهرستان باندری، آیداهو زندگی می‌کند.[۷]

منابع[ویرایش]

  1. "Combined Print & E-Book Fiction, Bestsellers". The New York Times. 2019.
  2. "Review of The Eye of the Elephant". Publishers Weekly. 28 September 1992.
  3. "Delia Owens, Who Suffused Her African Memoirs With Lush Natural Detail, Turns to Fiction". The New York Times. 2018.
  4. "With 'Where the Crawdads Sing,' a Debut Novel Goes Big". Wall Street Journal. 2018.
  5. "Delia Owens". Delia Owens. Retrieved 2019-11-09.
  6. Goldberg, Jeffrey (March 29, 2010). "The Hunted". The New Yorker.
  7. Cary, Alice (August 2018). "Delia Owens | A natural way of storytelling". BookPage. Retrieved 10 June 2019.