دیانا پارسیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دیانا پارسیان
عکس بانو دیانا پارسیان بر روی جلد مجله اطلاعات بانوان شماره ۲۶۲ اردیبهشت ۱۳۴۱
اطلاعات شخصی
نام کاملدیانا پارسیان (پاویسیان)
زاده۱۶ اسفند ۱۳۲۴ خورشیدی
۷ مارس ۱۹۴۶ ‏(۷۸ سال)
کرمانشاه
ورزشی
کشور ایران
ورزشوالیبال
باشگاهانجمن بانوان و دوشیزگان
مسابقات قهرمانی آموزشگاه‌های ایران, بانو دیانا پارسیان سرگروه دبیرستان شاهدخت کرمانشاه (تهران، ۱۳۴۰)

دیانا پارسیان یا دیانا پاویسیان (متولد ۱۶ اسفند ۱۳۲۴ خورشیدی در کرمانشاه) بازیکن والیبال ایرانی است.[۱] وی که فرزند پدری روسی‌تبار بنام ولادیمیر پاویسیان و مادری ایرانی بنام چولیا است، فعالیت ورزشی خود را از دبیرستان شاهدخت کرمانشاه کرد و سپس برای عضویت تیم منتخب (کلونی) کرمانشاه، جهت حضور در مسابقات آموزشگاه‌های ایران در سال ۱۳۳۹ (اصفهان) پذیرفته شد. سال بعد و در مسابقات آموزشگاه‌های ایران ۱۳۴۰ (تهران) نیز با تیم کرمانشاه (به همراه سوسن زارع، ژوزفین، لی لی بیانی، ثریا ساوه‌ای، نسرین صاحب جمعی و ثریا دزفولیان) حضور یافت و توانست نظر مربی پاکستانی تیم ملی (سردار نصرالله) را برای حضور در اردوی ترکیه جلب کند. وی از سال ۱۳۴۱ به عضویت تیم ملی درآمد.[۱][۲][۳]

در دی ماه ۱۳۴۲ عضو اولین تیم ملی والیبال ایران شد و در اولین مسابقه رسمی تیم ملی والیبال ایران در اولین مسابقات انتخابی المپیک رشته والیبال در دهلی نو و برای حضور در المپیک ۱۹۶۴ توکیو شرکت کرد.[۴] وی به دلیل مشکلات شخصی نتوانست در بازی‌های آسیایی ۱۹۶۶ حاضر شود و به همراه تیم ملی مدال برنز آسیا را کسب کند.[۱]

کارنامه ورزشی[ویرایش]

در سطح باشگاهی

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ «دیانا پارسیان». web.archive.org. ۲۰۱۹-۰۳-۱۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ مارس ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۰-۱۳.
  2. Welle (www.dw.com)، Deutsche. «تیم‌های ورزشی دبیرستان‌های دخترانه پیش از انقلاب | DW | 16.09.2016». DW.COM. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۰-۱۳.
  3. «چهره و نام ورزشکاران استان کرمانشاه» Blog Archive» والیبال دختران». web.archive.org. 2019-10-13. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ اكتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در 2019-10-13. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  4. «مقدماتی المپیک 1964 توکیو». www.takhtejamshidcup.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰۱۹-۰۸-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۲۰.