دژ گنجه

مختصات: ۴۰°۴۰′۳۶٫۱۷۸″ شمالی ۴۶°۲۱′۱۸٫۷۴۵″ شرقی / ۴۰٫۶۷۶۷۱۶۱۱°شمالی ۴۶٫۳۵۵۲۰۶۹۴°شرقی / 40.67671611; 46.35520694
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دژ گنجه
The preserved part of the fortress, built in the XVI century in "New Ganja"
Map
اطلاعات کلی
گونهاستحکامات
سبک معماریمعماری در جمهوری آذربایجان
آدرسGala Street
شهر یا شهرک گنجه
کشورجمهوری آذربایجان جمهوری آذربایجان
مختصات۴۰°۴۰′۳۶٫۱۷۸″ شمالی ۴۶°۲۱′۱۸٫۷۴۵″ شرقی / ۴۰٫۶۷۶۷۱۶۱۱°شمالی ۴۶٫۳۵۵۲۰۶۹۴°شرقی / 40.67671611; 46.35520694
پایان۳ سپتامبر ۱۵۸۸
مشتریمراد سوم
سردار فرهاد پاشا
جزئیات فنی
موادآجر

دژ گنجه (ترکی آذربایجانی: Gəncə qalası) یک دژ در شهر گنجه و در کشور جمهوری آذربایجان است. بقایای دیوارهای دژ در محوطه قدیمی‌ترین پارک شهر یعنی باغ خان‌ها و در ورودی شهر در کنار رودخانه گنجه دیده می‌شود.[۱]

تاریخچه[ویرایش]

سردار فرهاد پاشا که فرماندهی ارتش ترکیه در قفقاز را بر عهده داشت به دستور سلطان مراد سوم به گنجه که در دست صفویان بود رفت.[۲] گنجه در ۱ سپتامبر ۱۵۸۸ تصرف شد. پس از تصرف گنجه، در ۳ سپتامبر ۱۵۸۸، پاشا دستور ساخت دژ را در ۷ تا ۸ کیلومتری شهر داد. حدود چهل روز پس از آن، دژ ۲٫۳ کیلومتر (۱٫۴ مایل) به طول و ۶ متر (۲۰ فوت) با دیوارهای ضخیم ۱٫۸ متر (۵ فوت و ۱۱ اینچ) ساخته شد. این دژ در یک منطقه مسطح و در ساحل چپ رودخانه گنجه ساخته شده‌است.[۳]

در سال ۱۸۶۸، پس از اینکه گنجه به مرکز منطقه‌ای قفقاز تبدیل شد، طرح جامع جدیدی برای شهر توسط معمار ایگناتی کشتالوویچ تهیه شد. پس از تصویب طرح جامع در سال ۱۸۷۳ توسط الکساندر دوم، دیوارهای دژ ویران شد و محله‌هایی به سبک اروپایی ساخته شد. هم‌اکنون بخش بسیار کوچکی از قلعه گنجه – برج شیرالیبی – باقی مانده‌است. در سال ۲۰۰۷، دیوار دژ بازسازی شد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Azərbaycanın Şamaxıdan Naxçıvanadək 6 əfsanəvi qalası" (به ترکی آذربایجانی). news.day.az. Retrieved 16 February 2018.
  2. "Əsrlərin sədası – Gəncə qalası" (به ترکی آذربایجانی). portal.azertag.az. Retrieved 16 February 2018.
  3. "Gəncə qalası" (به ترکی آذربایجانی). globalnews.az. Archived from the original on 8 April 2019. Retrieved 16 February 2018.

پیوند به بیرون[ویرایش]