پرش به محتوا

دورگه‌زایی در کاکایی‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دورگه کاکایی غربی x بال‌کبود، که در زبان عامیانه به عنوان «کاکایی المپیک» شناخته می‌شود.

دورگه‌زایی در کاکایی‌ها اغلب رخ می‌دهد، اگرچه به درجه‌های مختلف و به گونه‌های درگیر بستگی دارد.

دورگه‌های کاکایی‌های سرسفید بزرگ[ویرایش]

  • کاکایی شاه‌ماهی و کاکایی پشت‌سیاه کوچک تا اندازه محدودی در جایی که محدوده‌هایشان همپوشانی دارند، با هم تلاقی می‌کنند و پرندگانی با ویژگی‌های میانی تولید می‌کنند که می‌تواند با کاکایی پازرد اشتباه گرفته شود.[نیازمند منبع] در آمریکای شمالی، این ترکیب اغلب به عنوان " کاکایی Appledore" شناخته می‌شود.
  • کاکایی غربی و کاکایی بال‌کبود به‌طور گسترده در غرب آمریکای شمالی بین واشینگتن و اورگُن دورگه‌زایی دارند. این دورگه ویژه گاهی به عنوان "کاکایی المپیک" یا "کاکایی Puget Sound" شناخته می‌شود. باور بر این است که تداوم و متقاطع شدن هیبریدها به دلیل برتری دورگه‌زایی است، جایی که دورگه‌ها تناسب تکاملی بالاتری نسبت به گونه‌های مادری در منطقه دورگه‌زایی نشان می‌دهند.[۱]
  • کاکایی پشت‌سیاه بزرگ و کاکایی شاه‌ماهی در شرق آمریکای شمالی، به ویژه دریاچه‌های بزرگ، دورگه شده‌اند. این دورگه گاهی به عنوان "کاکایی دریاچه بزرگ" شناخته می‌شود.
  • کاکایی‌های شاه‌ماهی و کاکایی کبود در گرینلند، ایسلند و آلاسکا دورگه می‌شوند. فرزندان را "کاکایی نلسون" می‌نامند، اما گاهی به عنوان "کاکایی وایکینگ" نیز شناخته می‌شوند.
  • کاکایی شاه‌ماهی و کاکایی بال‌کبود به‌طور گسترده در جنوب آلاسکا دورگه می‌شوند. به فرزندان گاهی "کاکایی جزیرک کوک" می‌گویند.
  • کاکایی‌های بال‌کبود و کاکایی کبود در غرب آلاسکا دورگه می‌شوند. گاهی به این دورگه‌ها «کاکایی Seward» می‌گویند.
  • کاکایی شاه‌ماهی و کاکایی دومینیکن در لوئیزیانا دورگه شده‌اند. این ترکیب را "کاکایی Chandeleur" نامیده‌اند. این دورگه جالب است زیرا لوئیزیانا خارج از محدوده طبیعی زادآوری هر دو گونه والد است.
  • برخی بر این باورند که نژاد کاکایی ایسلندی کوملین ممکن است یک جمعیت ترکیبی بین کاکایی ایسلندی و کاکایی تایر باشد. شناخته شده‌است که هیچ کاکایی خالصی در محدوده کوملین وجود ندارد، اگرچه بسیاری از کاکایی‌های کوملین در محدوده آن‌ها تقریباً از کاکایی‌های تایر قابل شناسایی نیستند، در حالی که دیگران شبیه کاکایی ایسلندی خالص با طیف گسترده‌ای از تنوع هستند.

دورگه‌ها در میان کاکایی‌های کوچک‌تر[ویرایش]

جستارهای بیشتر[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Good, Thomas P.; Ellis, Julie C.; Annett, Cynthia A.; Pierotti, Raymond (2000). "BOUNDED HYBRID SUPERIORITY IN AN AVIAN HYBRID ZONE: EFFECTS OF MATE, DIET, AND HABITAT CHOICE". Evolution (به انگلیسی). 54 (5): 1774–1783. doi:10.1111/j.0014-3820.2000.tb00721.x. ISSN 0014-3820.
  2. Tarrant, Mike (2002) An apparent hybrid gull in Lincolnshire Birding World Vol. 15 No. 6 p247
  3. Gillon, Keith (2006) An apparent hybrid gull at Belhaven Bay, Lothian Birding Scotland Vol. 9 No. 2 p92
  4. Charles, D. (2008) Ring-billed Gull breeding with Common Gull on Copeland Islands Co. Down. The first confirmed breeding record for Ring-billed Gull in the Western Palearctic. Northern Ireland Bird Report xviii p. 122.