دستگاه چلنیوم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دستگاه خم چلنیوم

دستگاه چلنیوم‌ساز یا دستگاه خم چلنیوم نوعی تابلوهای تبلیغاتی که در روز روشنایی خوب و در شب به اندازه نور محیط بازتاب دارند و دید رانندگان را به هم نمی‌زند. نمای مدرن تابلوهای چلنیوم جایگزینی برای تابلوهای ال‌ئی‌دی (LED) شده‌اند. دستگاه خم چلنیوم حروف تابلو چلنیوم را می‌سازد. دستگاه خم چلنیوم زیرمجموعهٔ دستگاه سی‌ان‌سی و دستگاه برش لیزری است. چلنیوم یک دستگاه خم‌کاری به حساب می‌آید که به‌وسیلهٔ کامپیوتر کنترل می‌شود و فرمان می‌گیرد؛ و کنترل عددی این دستگاه با خم‌کاری دقیق باعث ایجاد حروف به هر زبانی می‌شود. قبل از چلنیوم فلکسی‌ها کاربرد مناسبی داشتند و برای تبلیغات استفاده می‌شدند. طوری که حروف برجستهٔ فلکسی با کمک نور درون آن که لامپ نئون یا زنون قرار داشت طرح برجستهٔ نورانی نمایان می‌شد. محدودیت‌های تعمیر و نگهداری و مسائل دیگر باعث شده که جای خود را به چلنیوم بدهد؛ و البته منحصر به فرد بودن آن به‌دلیل این‌که هر شکل و فونتی را می‌توان با چلنیوم ایجاد کرد. تجهیزات مورد نیاز خم‌کاری حروف چلنیوم یک دستگاه برش لیزری و یک دستگاه سی‌ان‌سی است.

عملکرد دستگاه خم چلنیوم[ویرایش]

حروف چلنیوم[۱] از مواد مختلفی مانند ورق فلزی و ورق‌های کامپوزیتی و آلیاژ آلومینیومی ساخته می‌شوند. به همین دلیل باید هنگام تهیه دستگاه به نوع کاربری آن توجه کرد. برای مثال برش دادن ورق فلزی با دستگاه خم چلنیوم پلاستیکی به دستگاه آسیب وارد می‌کند. سیستم عامل auto bender در برخی مدل‌های دستگاه خم چلنیوم استفاده شده‌است. این سیتم عامل مدیریت فایل با کمک هوش مصنوعی طبق استاندارد ویندوز را انجام می‌دهد.

برخی از مدل‌ها دارای توقف اضطراری یا توقف مرحله‌ای است که در دقت و زیبایی کار تأثیر به‌سزایی دارد. در دستگاه پیشرفته‌تر نرم‌افزار، برش دهنده‌های مناسب با هر مواد را آماده‌سازی می‌کند و معمولاً زاویهٔ انحنا بین ۳۵ تا ۱۳۵ درجه را دارا هستند.

منابع[ویرایش]

  1. سایت چلنیوم (۱۴۰۱). «چلنیوم». تهران.