پرش به محتوا

درگاه:لهستان/جغرافیا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

صفحه اصلی   جغرافیا   موضوعات


ویرایش درگاه جغرافیای لهستان

پایتخت لهستان شهر ورشو (Warsaw)، با جمعیت بالغ بر ۱٬۷۱۶٬۰۰۰ نفری (طبق سرشماری سال ۲۰۱۰) بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور محسوب می‌شود. این کشور دارای قدمت تاریخی است. مساحت آن ۳۱۲۶۸۵ کیلومتر مربع است که در رده شصت و هشتم کشورهای جهان قرار می‌گیرد.

از مهم‌ترین شهرهای لهستان می‌توان به کراکوف ۷۵۶ هزار نفر، ووچ ۷۴۲ هزار نفر، وروتسلاو ۶۳۲ هزار نفر، پوزنان ۵۷۰ هزار نفر، گدانسک ۴۶۱ هزار نفر، اشچچین و کاتوویتس اشاره کرد.

کوه‌های تاترا در بخش جنوبی لهستان

جنوب لهستان را کوه‌های کارپات دربر گرفته‌اند، رودهای اودر و نیسه هم نیز در غرب لهستان جریان دارند، از جمله رودهای مهم لهستان می‌توان به، ویستولا (Vistula)، وارتا و باگ اشاره کرد که نقش مهمی در تجارت لهستان ایفا می‌کنند. بلندترین نقطهٔ لهستان، کوه ریسی (Rysy) با ارتفاع ۲۴۹۹ متر می‌باشد که در جنوب لهستان و هم‌مرز با اسلوواکی در میان کوهستان کارپات قرار دارد.

ویرایش شهـــرها

شهر ورشو در فاصله سیصد کیلومتری منطقه کوهستانی کاراپاتیان و ۲۶۰ کیلومتری دریای بالتیک واقع شده‌است. آب و هوای شهر سرد و ارتفاع آن از سطح دریا قریب به یکصد متر است.تپههای زیادی در اطراف شهر واقع شده که پوشیده از جنگل بوده و بیش از یکصد و چهل متر ارتفاع ندارند. زمستان‌ها سرد و فصل گرم هوای معتدل دارد. بارندگی سالانه ۴۹۵ میلی‌متر است و بهترین فصول سال از نظر آب و هوا فصول پاییز و بهار هستند.

ورشو

شهر ورشو به یازده حوزه شهری مجزا تقسیم می‌شود که هر کدام شرایط جداگانه خود را دارند. همچنین ورشو مرکز یک شهرستان با نوزده منطقه تابعه است که هرکدام ادارات و تشکیلات جداگانه خود را دارند

ویرایش نقشه لهستان
ویرایش تقسیمات کشوری

لهستان شامل ۱۶ استان می‌باشد:

استان مرکز
دولنواشلونسکی (سلیزیا سفلی) وروتسلاو
کویاواسکو پومورسکی بیدگوشچ
ترونی
ووجکی ووج
لوبلسکی (لوبلین) لوبلین
لوبوسکی (لوبوش) گورژوف ویلکوپولسکی
ژلونا گورا
ماووپولسکی (لهستان کوچک‌تر) کراکوف
ماسوویان ورشو
اوپولسکی (اوپوله) اوپوله
پودکاروپاسکی (پودکارپاکیه) ژشوف
پودلاسکی بیاویستوک
پومورسکی (پومرانی) گدانسک
اشلونسکی (سیلسیان) کاتوویتس
اشفیتوکشیسکی کیلتس
وارمینسکو مازورسکی وارمی-ماسوری) الشتین
ویلکوپولسکی (لهستان بزرگ‌تر) پوزنان
زاخودنی پومورسکی (پومرانی غربی)
شچچین