پرش به محتوا

دان لی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دان لی
نام هنگام تولددانلد ماسگریو لی
زادهٔ۱۲ اوت ۱۸۸۰[۱]
لنسینگ، میشیگان،[۲] ایالات متحده آمریکا
درگذشت۳۰ اوت ۱۹۳۴ (۵۴ سال)
لس آنجلس، ایالات متحده آمریکا
پیشهسرمایه‌دار

دان لی (انگلیسی: Don Lee؛ ‏ ۱۲ اوت ۱۸۸۰ – ۳۰ اوت ۱۹۳۴) سرمایه‌دار و توزیع‌کنندهٔ انحصاری محصولات شرکت کادیلاک در ساحل غربی آمریکا در اوایل سده بیستم میلادی بود. او در ۱۹۱۹ شرکت «اِرل اُتوموتیو وُرکز» را در هالیوود، لس آنجلس خرید و هارلی جارویس ارل پسر مالک پیشین را به‌عنوان مدیرعامل شرکت حفظ کرد. این شرکت با نامی جدید، کادیلاک‌های سفارشی زیادی را برای افراد ثروتمند و مشهور تولید کرد. کمی بعد هارلی جارویس ارل شرکت را ترک کرد و در سال ۱۹۲۷ رئیس بخش طراحی و تزئین جنرال موتورز شد.

دان لی که مالک چند شبکه تولید و پخش رادیویی هم در سان فرانسیسکو، لس آنجلس[۳]، سانتا باربارا و سن دیگو[۴] بود، در سال ۱۹۳۴ در سن ۵۴ سالگی بر اثر یک سکتهٔ قلبی ناگهانی در لس آنجلس درگذشت و کنترل امپراتوری اتومبیل‌سازی و پخش خودروی خود را به پسرش، توماس اس. «تامی» لی (۱۹۰۶–۱۹۵۰) واگذار کرد. از آنجایی که یکی از فرستنده‌های رادیویی او در قله کوهی بود که نشان هالیوود در آن قرار دارد، نام آن کوه را مانت لی گذاشتند.

منابع[ویرایش]

  1. Ancestry.com, World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 [database on-line], Provo, UT, USA: MyFamily.com, Inc., 2005. U.S. Census, April 15, 1910. State of California, County of Los Angeles, enumeration district 112, p. 4-A, family 93.
  2. Press Reference Library Notables of the Southwest. Los Angeles Examiner. 1912. p. 414. Retrieved 2020-07-26 – via Google Books.
  3. "Radio KHJ Is in New Hands," Los Angeles Times, November 12, 1927, p. A1.
  4. "Don Lee Buys KDB" (PDF). Broadcasting. September 15, 1932. Retrieved 5 October 2014.

بیشتر بخوانید[ویرایش]