دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی

مختصات: ۳۵°۴۳′۵۱″شمالی ۵۱°۲۳′۲۷″شرقی / ۳۵٫۷۳۰۷۰۱۴°شمالی ۵۱٫۳۹۰۹۳۶۵°شرقی / 35.7307014; 51.3909365
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی
بنیانگذاری شده1382
بنیان گذاردکتر محمدعلی اصلانخانی
رئیسدکتر محمدعلی اصلانخانی
اعضای هیئت علمی۱۰ نفر
کارمندان مدیریتی
موقعیت ایران، تهران، تهران
وبگاه

دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی، یکی از ۱۵ دانشکده این دانشگاه است که در سال 1382 تأسیس شده‌است.

تاریخچه[ویرایش]

فعالیتهای آموزشی تربیت بدنی در دانشگاه شهید بهشتی به زمان شروع به کار دانشگاه در سال ۱۳۴۷ بر می‌گردد.در این زمان دانشجویان علاوه بر فعالیتهای فوق برنامه ورزشی که جنبه اختیاری داشت موظف بودند ۲ واحد درسی تربیت بدنی را به شکل عمومی اخذ و پاس نمایند. کلیه فعالیتهای آموزشی تربیت بدنی در دانشگاه تا سال ۱۳۵۰ تحت نظر اداره تربیت بدنی ادامه داشت. در این سال تربیت بدنی دانشگاه به دو بخش گروه آموزشی تربیت بدنی، به عنوان یکی از گروههای آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، و فعالیتهای فوق برنامه، که هر دو بخش تا زمان تأسیس دانشکده زیر نظر معاونت دانشجویی دانشگاه فعالیت می‌کرد. طی یک دهه گذشته نیز یک گروه کارشناسی ارشد زیر نظر دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی فعالیت داشت که در نهایت این گروه به همراه گروه آموزشی کارشناسی تربیت بدنی با کسب مجوز پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری توانست در سال ۱۳۸۲ موفق به اخذ مجوز قطعی برای تأسیس دانشکده تربیت بدنی گردد.[۱]

امکانات[ویرایش]

دانشکده علوم تربیت بدنی و علوم ورزشی، دارای امکانات زیر است:

کتابخانه[ویرایش]

کتابخانه دانشکده تربیت بدنی در اردیبهشت ۱۳۸۴، یکسال پس از تأسیس دانشکده افتتاح گردید. کل مساحت کتابخانه که در فضای مشترک با سالن مطالعه و سایت کامپیوتری می‌باشد حدوداً ۸۰ متر مربع است. براساس آخرین آمار که در سال ۱۳۸۷ گرفته شده، کتابخانه دارای ۵۵۵ جلد (۵۰۰ عنوان) کتاب لاتین و ۱۵۶۹ جلد ( ۸۵۳ عنوان) کتاب فارسی در زمینه‌های مختلف ورزشی می‌باشد. تعداد پایان نامه‌های موجود در کتابخانه ۱۰۲جلد است، که در گرایش‌های : فیزیولوژی ورزش، رفتار حرکتی، مدیریت ورزش، طب ورزش و بیومکانیک ورزشی می‌باشند. بخش مرجع این کتابخانه نیز شامل ۲۸ جلد (۲۲ عنوان) کتاب لاتین و ۶۵ جلد ( ۲۶ عنوان) کتاب فارسی می‌باشد.همچنین بخش مجلات این کتابخانه در حدود ۱۰ عنوان مجله دارد.[۲]

مرکز کامپیوتر[ویرایش]

سایت کامپیوتر دانشکده در تاریخ ۲۰/۷/۸۴ با ۳ دستگاه کامپیوتر راه اندازی شده و هم‌اکنون دارای ۷ دستگاه کامپیوتر متصل به اینترنت می‌باشد.[۳]

نشریات[ویرایش]

این دانشکده ۳ نشریه دارد. نشریه علوم حرکت انسان نشریه اصلی این دانشکده‌است که دارای درجه علمی – پژوهشی است. همچنین دو نشریه علمی–دانشجویی با نام‌های نشریه پویا و نشاط ورزش در این دانشکده مشغول فعالیت هستند.[۴][۵][۶][۷]

آزمایشگاه[ویرایش]

با تأسیس ساختمان دانشکده و برای خدمات‌دهی آموزشی و پژوهشی به اساتید و دانشجویان در سال ۱۳۸۴، آزمایشگاه دانشکده در قالب دو بخش فیزیولوژی ورزش و رفتار حرکتی راه‌اندازی شد.[۸]

رشته‌ها و گرایش‌ها[ویرایش]

گروههای آموزشی دانشکده در حال حاضر شامل ۳ گروه آموزشی است:[۹]

  • گروه آموزشی فیزیولوژی ورزش
  • گروه آموزشی مدیریت و برنامه‌ریزی در تربیت بدنی
  • گروه آموزشی رفتار حرکتی

دانشکده تربیت بدنی همچنین دارای یک کمیته ورزشهای تخصصی و عمومی است که برنامه‌ریزی درسهای عملی و تخصصی دانشجویان رشته تربیت بدنی و عمومی مربوط به دانشجویان کل دانشگاه را بر عهده دارد. ضمنااین دانشکده علاوه بر دانشجویانی که فعلادر ۳ مقطع فوق در حال تحصیل هستند، دارای ۲ گروه دانشجوی کارشناسی ارشد گرایشی در رشته‌های فیزیولوژی ورزش و رفتار حرکتی و ۱ گروه دانشجوی دکتری در رشته رفتار حرکتی می‌باشد.

پانویس[ویرایش]

  1. «دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی». دریافت‌شده در ۱۸ اوت ۲۰۰۹ میلادی. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  2. «معرفی کتابخانه». بایگانی‌شده از اصلی در 4 مه 2009. دریافت‌شده در ۱۸ اوت ۲۰۰۹ میلادی. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  3. «معرفی سایت کامپیوتری». بایگانی‌شده از اصلی در 4 مه 2009. دریافت‌شده در ۱۸ اوت ۲۰۰۹ میلادی. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  4. «علوم حركت انسان». بانک اطلاعات نشریات کشور. دریافت‌شده در ۱۸ اوت ۲۰۰۹ میلادی. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)[پیوند مرده]
  5. «معرفی نشریه علوم حرکت انسان». بایگانی‌شده از اصلی در 16 دسامبر 2011. دریافت‌شده در ۱۸ اوت ۲۰۰۹ میلادی. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  6. «نشریه پویا». بایگانی‌شده از اصلی در 16 دسامبر 2011. دریافت‌شده در ۱۸ اوت ۲۰۰۹ میلادی. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  7. «نشریه علمی دانشجویی نشاط ورزش». بایگانی‌شده از اصلی در 4 مه 2009. دریافت‌شده در ۱۸ اوت ۲۰۰۹ میلادی. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  8. «معرفی آزمایشگاه». بایگانی‌شده از اصلی در 4 مه 2009. دریافت‌شده در ۱۸ اوت ۲۰۰۹ میلادی. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  9. «معرفی». بایگانی‌شده از اصلی در 4 مه 2009. دریافت‌شده در ۱۸ اوت ۲۰۰۹ میلادی. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)