خسروشیرین

مختصات: ۳۰°۵۳′۵۸″ شمالی ۵۲°۰۰′۱۰″ شرقی / ۳۰٫۸۹۹۴۴°شمالی ۵۲٫۰۰۲۷۸°شرقی / 30.89944; 52.00278[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خسروشیرین
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانفارس
شهرستانآباده
بخشآباده
خسروشیرین بر ایران واقع شده‌است
خسروشیرین
۳۰°۳۲′شمالی ۵۲°۰۰′شرقی / ۳۰٫۵۳°شمالی ۵۲٫۰°شرقی / 30.53; 52.0
مردم
جمعیت۱۹۶۹ نفر (سرشماری ۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۲٬۲۰۰
اطلاعات روستایی
کد آماری۰۷۳۵۰۵
وبگاه رسمیhttp://mabad.mshokoh.ir

خسروشیرین[۲] یکی از روستاهای بسیار خوش آب و هوای ایران در شهرستان آباده از توابع استان فارس است. این دهستان در گذشته به شهرستان اقلید تعلق داشت اما در سال ۱۳۸۶ بنا به درخواست مردم از دولت و رئیس جمهور وقت که در آن سال به استان فارس سفر کرده بودند به دلیل نزدیک بودن دهستان به شهرستان آباده نسبت به شهرستان اقلید و سهولت در رفت و آمد و انجام امور اداری از اقلید منتزع و به آباده الحاق گردید که این موضوع سبب وقوع تظاهرات در اقلید و ایجاد روابط خصمانه بین مردم اقلید و آباده شد. آب و هوای این روستا به دلیل قرارگیری در دامنه‌های زاگرس، کوهستانی و دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل است و در نتیجه برای ساکنان مناطق اطراف، جذابیت زیادی دارد تا اوقات فراغت خود را در سایهٔ درختان این روستا و در کنار رودخانه‌های آن بگذرانند. جمعیت این روستا در حدود ۳٬۵۰۰ نفر است و از نظر کنترل جمعیت در وضعیت مطلوبی قرار دارد. وجود چشمه‌سارهای پر آب و زلال و رودهای خسروشیرین، جذب گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور را به همراه دارد. اخیراً نیز این روستا به عنوان روستای هدف گردشگری قلمداد شده‌است. این روستا بخشی از دهستان خسروشیرین است.

روستا و نواحی پیرامون آن، به دلیل میانگین بارش سالیانه‌ی بالا، از تأمین‌کنندگان اصلی آب مزارع کشاورزی و همچنین آشامیدنی است، چشمه‌های آب زلالش سرچشمهٔ رود کر را تشکیل می‌دهد. خسروشیرین یکی از خوش آب و هوا ترین روستای‌های ایران به خصوص برای گردش تابستانه است. با وجود کوچک بودن محدوده و قلمرو، دارای جاذبه‌های فراوانی است. یکی بود یکی نبود

زبان[ویرایش]

مردم این روستا به لری روان گویش دارند.[۳] این گویش برای افرادی که هیچ نوع آشنایی با آن ندارند، به آسانی قابل درک است. به دلیل بعد مسافت جغرافیایی با اجتماعاتِ اصلیِ لر زبان در محدوده‌ی زاگرس، گویش مردم خسروشیرین به تدریج به سمت فارسی معیار کشیده شده است، به طوری که واژگان مورد استفاده در بزرگسالانی که بالای ۵۰ سال دارند و نوجوانانِ ساکن این روستا تا حدودی متفاوت است. واژگان مورد استفاده نسل قدیم روستا مؤید این نکته است که در گذشته‌ی نه‌چندان دور، زبان و فرهنگ لری غلبه‌ی بیشتر و پر رنگ‌تری در این روستا داشته است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «: کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران :». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱.
  2. «خسروشیرین، نگین گردشگری روستایی در شمال فارس». ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی. ۲۴ مهر ۱۳۹۷.
  3. خبر، دبیر (۲۰۱۸-۱۰-۱۶). «خسروشیرین، نگین گردشگری روستایی در شمال فارس». اول فارس | آخرین اخبار ایران ،جهان و فارس. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۱۷.

[۱]

  1. «خسروشیرین، نگین گردشگری روستایی در شمال فارس». ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی. ۲۴ مهر ۱۳۹۷.