حوض سنگی سیل باغ گل گل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حوض سنگی سیل باغ گل گل
نامحوض سنگی سیل باغ گل گل
کشورایران
استاناستان لرستان
شهرستانشهرستان پل‌دختر
بخشمرکزی
اطلاعات اثر
نام محلیسیل siel
نوع بناسنگ و ساروج
کاربریمخروبهباغ
کاربری کنونیمخروبه و در حال نابودی
دیرینگیدوره صفوی
دورهٔ ساخت اثردوره صفوی
مالک فعلی اثرقاسمعلی و حاجیعلی دیناروند
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۲۰۱۲۶
تاریخ ثبت ملی۲۲ آبان ۱۳۸۶
اطلاعات بازدید
امکان بازدیددارد

حوض سنگی سیل باغ گل گل مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان پل‌دختر، بخش مرکزی، دهستان ملاوی، غرب روستای باغ گل گل واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۱۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

سال مرمت:۱۳۶۸

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.

نام :سیل باغ گل گل

سیل باغ گل گل در دوران صفویه ساخته ومورد استفاده برای تقسیم اب چشمهٔ باغ گل گل معروف به چشمه دیناروند بین مزارع قرار گرفت. این حوض سنگی در سال ۱۳۶۸ به دست مالکین روستا (قاسمعلی دیناروند وحاجعلی قنبری) مرمت یافت ولی به خاطر از بین رفتن جوی انتقال آب از چشمه به حوض و استفاده از پمپاژ مورد استفاده قرار نگرفت! در سال‌های اخیر با احداث ساختمان مسکونی توسط یکی از اهالی روستا در کنار این حوض و ریختن نخاله‌های ساختمانی و همچنین به خاطر بی‌توجهی اهالی ومسوءلان این اثر باستانی و زیبا که نسخه کپی شده‌ای از حوض گرداب سنگی خرم‌آباد است در حال ویرانی است!. در محوطه‌های اطراف این حوض آثاری همچون ظروف سفالین، گورهایی شبیه به گور دسته جمعی که شاید حکایت از حادث شدن جنگ در این منطقه است، خمره‌های بسیار بزرگ سالم و ظروفی پر از پودرهای رنگی سبز و زرد و قرمز و … کشف شده‌است که به دلیل بی اطلاعی اهالی نابود شده‌اند ولی در حفاری‌هایی که صورت می‌گیرد هر از چند گاهی اثراتی از اسکان و مسیر تردد بودن این مکان در زمانهای کهن به چشم می‌خورد. شایسته است مسئولین نسبت به جلوگیری از تخریب و ایجاد منطقه باستانی از تخریب این محوطه باستانی جلوگیری نمایند.