پرش به محتوا

حمله به مسجد النورین (۲۰۱۱)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حمله به مسجد النورین
متن عبری بر روی دیوار مسجد، پس از حمله توسط شهرک نشینان، در سپتامبر ۲۰۱۱
موقعیتقصری، کرانه باختری
تاریخ5 سپتامبر 2011
3:00 صبح (GMT+2)
هدفمسجد النورین
گونه حمله
حمله آتش‌افروزی، تخریب
کشته‌ها۰
زخمی‌ها۰
مرتکبانمهاجران یهودی منطقه

حمله به مسجد النورین حمله گروهی از صهیون‌ها به مسجدی به همین نام (عربی: مسجد النورین) بود. این مسجد، یک مسجد مدرن در قصری، کرانه باختری، فلسطین است. این مسجد در سپتامبر ۲۰۱۱ میلادی زمانی که هدف حمله آتش‌افروزی - که ادعا می‌شد توسط شهرک‌نشینان ستیزه‌جوی یهودی - انجام شده بود، مورد توجه سایت و منابع قرار گرفت.

حمله آتش‌سوزی[ویرایش]

مسجد در یک حمله آتش‌افروزی شبانه در ۵ سپتامبر ۲۰۱۱، که تقریباً در ساعت ۳:۰۰ صبح به وقت محلی (GMT +2) رخ داد، به طور قابل توجهی آسیب دید.[۱] دو لاستیک در حال سوختن از پنجره‌های شکسته طبقه همکف به داخل مسجد پرتاب شد.[۲] آتش و خرابکاری توسط نمازگزارانی که صبح برای نماز به مسجد می‌آمدند کشف شد.[۳] کلماتی به زبان عبری روی دیوارها نوشته شده بود و شامل تحریکات نفرت‌انگیز علیه محمد و تهدید به حملات بیشتر بود.[۳][۴] یک ستاره داوود در کنار نام میگرون، یک شهرک غیرمجاز یهودی در حدود ۲۵ کیلومتر (۱۶ مایل) نقاشی شده بود. این اتفاق در جنوب جایی که پلیس اسرائیل روز گذشته سه ساختمان را برچیده بود صورت گرفت.[۲][۴]

عاملان آتش‌سوزی[ویرایش]

اعتقاد بر این است که این حمله توسط شهرک نشینان یهودی ستیزه‌جو در تلافی تخریب‌ها در میگرون انجام شده است.[۳][۵] این حکم توسط دادگاه عالی اسرائیل در ماه اوت در پاسخ به درخواست صلح اکنون به این دلیل که در زمینی با مالکیت خصوصی ساخته شده بودند، صادر شده بود.[۵] مقامات امنیتی فلسطین مدعی شدند که این ششمین مسجد در دو سال گذشته است که توسط شهرک نشینان در کرانه باختری مورد حمله قرار می‌گیرد.[۶] پلیس اسرائیل روز بعد تحقیقات دربارهٔ این حادثه را آغاز کرد.[۷] به گفته سازمان ملل، این یکی از بیش از ۲۵۰ حادثه ای است که شهرک نشینان در سال ۲۰۱۱ در آن فلسطینی‌ها مجروح شدند یا به اموال آنها آسیب وارد شد.[۴]

پیامد[ویرایش]

مقامات ملی فلسطین این حمله را محکوم کردند و خاطرنشان کردند که این تنها یکی از چندین جنایت خشونت‌آمیز است که توسط شهرک نشینان در کرانه باختری مرتکب شده است. نخست‌وزیر فیاض استدلال کرد که چنین حملاتی چرخه ای از خشونت را تحریک می‌کند و آن را یک اقدام تروریستی خواند.[۳] او از پلیس اسرائیل انتقاد داشت و از گروه چهارجانبه خاورمیانه خواست در عوض این موضوع را بررسی کند. کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ای گفت: «حمله به اماکن مذهبی آزادی مذهب یا عقیده را که یک حق اساسی بشر است، تضعیف می‌کند». او استدلال کرد که تحریکاتی مانند این با ایجاد بی‌اعتمادی بین طرف‌های درگیر، روند صلح را تضعیف می‌کند.[۱] اکمل الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی (OIC) نیز این حمله را محکوم کرد و اسرائیل را کاملاً مسئول دانست. وی از سازمان‌های حقوق بشری خواست تا از خشونت‌های بیشتر علیه فلسطینیان جلوگیری کنند.[۸]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Staff writers (6 September 2011). "EU's Ashton: Settler attack on West Bank mosque undermines Mideast peace". Haaretz. Retrieved 6 September 2011.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "West Bank mosque torched as police dismantle outpost". Dawn.com. Agence France-Presse. 6 September 2011. Retrieved 6 September 2011.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ ۳٫۳ Weiss, Mark (6 September 2011). "West Bank mosque torched in settler attack". Irish Times. Retrieved 6 September 2011.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ Staff writers (5 September 2011). "Fire and graffiti attack on Palestinian mosque in Kasra". BBC News. British Broadcasting Corporation. Retrieved 6 September 2011.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ Sherwood, Harriet (5 September 2011). "West Bank mosque damaged by settlers in revenge attack". The Guardian. Retrieved 6 September 2011.
  6. Staff writers (5 September 2011). "Outpost homes razed, mosque attacked allegedly in retribution". Jewish Telegraphic Agency. Archived from the original on 4 September 2012. Retrieved 6 September 2011.
  7. Lappin, Yaakov; Lazar, Tovah (5 September 2011). "Hamas decries any peace talks after mosque attack". The Jerusalem Post. Retrieved 6 September 2011.
  8. Staff writers (6 September 2011). "OIC Secretary General condemns setting fire to a mosque in the West Bank". Bahrain News Agency. Retrieved 6 September 2011.