حمله به مجتمع وزارت دفاع ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه شامگاه ۸ بهمن ۱۴۰۱ برخی منابع محلی در استان اصفهان از شنیده‌شدن صدای انفجار در خیابان مینو خبر دادند[۱]با انتشار این خبر در شبکه‌های اجتماعی و بازتاب آن در رسانه‌ها محمدرضا جان‌نثاری معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان در گفت‌وگویی با شبکه خبر سیما علت وقوع این انفجار را حمله‌ای به مرکز نظامی وابسته به وزارت دفاع اعلام کرد و افزود: خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته‌است اما خسارات وارده در دست بررسی و علت و عوامل آن در حال شناسایی است.[۲] در روز پس از رخداد جزئیات بیشتری از این حادثه منتشر شد که در آن علت انفجار، «حمله ناموفق با استفاده از ریزپرنده» به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع اعلام شد که طبق اطلاعیه با تکیه بر تمهیدات پدافندی، یکی از ریزپرنده‌ها مورد اصابت پدافند هوایی مجتمع و دو فروند دیگر نیز در تله‌های پدافندی گرفتار و منفجر شدند.[۳]وزارت دفاع در بخش دیگری از این اطلاعیه با تأکید بر اینکه این تهاجم ناموفق تلفات جانی نداشته‌است، دربارهٔ میزان آسیب واردشده به این مرکز نظامی، اعلام کرده‌است: این حادثه آسیب جزئی به سقف کارگاه وارد کرده که به فضل الهی خللی در تجهیزات و ماموریت‌های مجموعه ایجاد نکرده‌است.[۴][۵][۶][۷][۸] با اینحال روزنامه اسرائیلی جروزالم پست این حمله را بسیار موفقیت‌آمیز خواند. این روزنامه نوشت، در این عملیات چهار انفجار علیه تأسیسات تولیدکننده سلاح‌های پیشرفته رخ داد. خسارات این انفجارها نیز به گفته این روزنامه، بسیار فراتر از «آسیب جزئی» است که رژیم آن را ادعا می‌کند.

واکنش‌ها[ویرایش]

نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان با خودداری از تأیید یا تکذیب دست داشتن کشورش در حمله پهپادی به یک مجتمع نظامی در اصفهان، اعلام کرد اسرائیل علیه ساخت و توسعه برخی جنگ‌افزارها در ایران اقدام کرده‌است. او با اشاره به مناقشه برنامه هسته‌ای ایران با جمهوری اسلامی گفت، در صورتی که یک رژیم «سرکش» قصد دستیابی به سلاح‌های جنگ‌افزار هسته‌ای را داشته باشد «۱۰۰ توافق» هم کمکی به رفع این خطر نخواهد کرد. او در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی آمریکایی «سی‌ان‌ان» تنها راه متوقف ساختن یا مهار دستیابی ایران به بمب اتمی را «ترکیبی از تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده» دانست و در عین حال تأکید کرد: «اما مهم‌ترین چیز، یک تهدید باورکردنی نظامی است.»

نتانیاهو افزود، کشورش تا کنون «علیه توسعه جنگ‌افزارهای خاصی در ایران» اقدام کرده‌است. او همچنین از تأیید یا تکذیب دست داشتن اسرائیل در حمله اخیر پهپادی به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع ایران در اصفهان خودداری کرد.

منابع[ویرایش]

  1. «یک مجتمع وزارت دفاع ایران با پهپاد هدف حمله قرار گرفت». BBC News فارسی. ۲۰۲۳-۰۱-۲۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۲۹.
  2. «وزارت دفاع جمهوری اسلامی انفجار در مرکز مهمات‌سازی در اصفهان را «حمله ناموفق» خواند». افغانستان اینترنشنال. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۲۹.
  3. «حمله پهپادی به یک مرکز مهمات‌سازی در اصفهان و بروز انفجار؛ وزارت دفاع حمله را ناموفق خواند». ایران اینترنشنال. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۲۹.
  4. «ببینید | لحظه هولناک انفجار یک مرکز نظامی در اصفهان | واکنش مردم را ببینید». همشهری آنلاین. ۲۰۲۳-۰۱-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۲۹.
  5. «وزارت دفاع ایران از حمله پهپادی به یک مجتمع‌نظامی در اصفهان خبر داد». www.radiofarda.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۲۹.
  6. «مقامات نظامی «حمله پهپادی» به کارخانه تسلیحاتی اصفهان را تأیید کردند: ریزپرنده‌ها بودند». ir.voanews.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۲۹.
  7. «آخرین جزئیات از حمله ناموفق ریزپرنده‌ها به یک مرکز نظامی در اصفهان». ایسنا. ۲۰۲۳-۰۱-۲۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۲۹.
  8. «انفجار در یکی از مراکز مهمات‌سازی وزارت دفاع اصفهان». اعتمادآنلاین. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۲۹.