حشاشین (مجموعه تلویزیونی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حشاشین
عربیالحشاشین
ژانر
نویسندهعبدالرحیم کمال
کارگردانپیتر میمی
بازیگران
موسیقی ازأمین بوحافة
کشور سازندهمصر
زبان اصلیعربی
شمار قسمت‌ها۳۰
تولید
تهیه‌کننده‌ها
تولیدکنندهسینرجی للإنتاج الفنی
پخش
انتشار اولیه۱۱ مارس ۲۰۲۴ –
اکنون

حشاشین (عربی: الحشاشين) مجموعهٔ تلویزیونی درام تاریخی مصری است که پخش آن در ۱۲ مارس ۲۰۲۴ آغاز شد. این مجموعه به خلافت فاطمیان و گروه حشاشین می‌پردازد. این مجموعه به کارگردانی پیتر میمی و با حضور بازیگرانی چون کریم عبدالعزیز، فتحی عبدالوهاب، میرنا نورالدین و احمد عید ساخته شده است.[۱]

داستان سریال[ویرایش]

رخدادها در یک بستر تاریخی، در سدهٔ یازدهم اتفاق می‌افتد. در آن زمان حسن صباح رهبری گروه حشاشین را عهده‌دار بود که به انجام ترورهای خونین شخصیت‌های برجسته مشهور بودند.[۲][۳]

بازیگران[ویرایش]

انتقادات[ویرایش]

گویش محاوره‌ای که شخصیت‌های سریال به آن صحبت می‌کنند انتقادهای زیادی را برانگیخت، به خصوص که سریال تاریخی است و زبان شخصیت‌های سریال باید عربی کلاسیک باشد.

  1. سمیحه ایوب هنرمند به وب سایت الشرق نیوز گفت: «عربی کلاسیک بهترین زبان در آثار تاریخی است تا نسل‌های کنونی آن زبان را درک کنند» و به غیبت عربی کلاسیک در آثار هنری به‌طور کلی برای نزدیک به ۱۵ سال اشاره کرد. مردم دیگر به آن عادت ندارند.
  2. مجدی احمد علی کارگردان سینما اظهار داشت: انتقاد برخی از افراد به عدم استفاده از عربی کلاسیک با توجه به تاریخی بودن این سریال طبیعی است و ادامه داد: به نظر من ممکن است تکیه بر زبان عربی عامیانه از سوی سازندگان اثر عمدی بوده باشد. گسترش و دستیابی به بیشترین مخاطب.»
  3. محمد فاضل کارگردان با اشاره به اینکه سریال «آدمکش‌ها» اولین اثر تاریخی نیست که به گویش محاوره ای تکیه می‌کند، زیرا پیش از آن سریال‌های زیادی ساخته شده است، تأکید کرد: «مهم‌ترین نکته این است که کار به خوبی ارائه شود. اطمینان حاصل شود که پیام آن به دست می‌آید و بر مخاطبان تأثیر می‌گذارد.»
  4. تارک الشناوی، منتقد، گفت: «ما از دهه ۱۹۶۰ قوانینی را به ارث برده‌ایم که آثار تاریخی و مذهبی به زبان عربی کلاسیک ارائه می‌شود و البته این منطقی نیست.» با اشاره به اینکه «ریدلی اسکات ناپلئون را به انگلیسی ارائه کرد، هرچند شخصیت فرانسوی است.»

منابع[ویرایش]

  1. «حسن الصباح.. صاحب مفتاح الجنة ومؤسس "الحشاشین"». مصراوی. کوم (به عربی). ۲۰۲۴-۰۳-۲۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۲۴.
  2. «مسلسل - الحشاشین - 2024 طاقم العمل، فیدیو، الإعلان، صور، النقد الفنی، مواعید العرض». دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۰۴.
  3. «"الحشاشین".. مسلسل مصری یکشف أخطر طائفة بالتاریخ ویتصدر الترند». العربیة (به عربی). ۲۰۲۴-۰۳-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۲۴.
  4. محمد، رشا (۲۰۲۴-۰۳-۰۳). «بعد تصدر المسلسل التریند.. من هم طائفة الحشاشین؟». دوت الخلیج (به عربی). دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۲۴.

پیوند به بیرون[ویرایش]