جوی‌آباد قدیم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جوی‌آباد قدیم
لقب(ها): 
جوق آباد
جمعیت
 • شهری
۸۰۰۰۰

محله جوی آباد قدیم درغرب شهر اصفهان و در خیابان کهندژ قرار دارد.[۱] محله جوی آباد در لهجه محلی اصفهان به جوغباد معروف است. جوی آباد به دوبخش قدیم (دوران ساسانی) و جوی آباد جدید (بختیاری + ترک‌های فریدن و چادگان) با قدمت ۵۰ ساله تقسیم می‌شود.[۲]

تاریخ[ویرایش]

گویش مردم جوی آباد قدیم زبان پارسی است که بسیاری از کلمات زبان پهلوی قدیم هنوز در بین سالخوردگان منطقه رواج دارد. اولین مدرسه به نام منعم در سال ۱۳۲۹ خورشیدی در محل افتتاح گردید که ابتدادر خانه‌های اجاره ای و سپس در مکانی ساخته شد که امروزه آموزشگاه شهید مجبوری در آن بنا شده‌است. طبق آثار تاریخی؛ قدمت منطقه به دوران ساسانیان بر می‌گردد.

بناهای تاریخی[ویرایش]

پیش از اسلام[ویرایش]

قلعه بزرگ معروف به قلعه گبرها که به دوران ساسانی مربوط می‌شده و ابعاد خشتهای آن که ۴۰*۴۰ با ضخامت ۱۴ سانتی‌متر بوده با خشتهای به کار رفته در آتشگاه برابری می‌کرده‌است. این قلعه در دوران سلجوقیان و فددائیان اسماعیلی از آن استفاده نظامی می‌شده‌است. این قلعه در سال ۶۷ تخریب گردید. دیگری عباتکده ای مربوط به زرتشتیان قدیم بوده که در نزد عوام به مسجد خونی شهرت داشته و مربوط به دوره ساسانی بوده که تخریب گردیده‌است. قلعه بزرگ معروف به قلعه گبرها که به دوران ساسانی مربوط می‌شده و ابعاد خشتهای آن که ۴۰*۴۰ با ضخامت ۱۴ سانتی‌متر بوده با خشتهای به کار رفته در آتشگاه برابری می‌کرده‌است. این قلعه در دوران سلجوقیان و فددائیان اسماعیلی از آن استفاده نظامی می‌شده‌است. این قلعه در سال ۶۷ تخریب گردید. دیگری عباتکده ای مربوط به زرتشتیان قدیم بوده که در نزد عوام به مسجد خونی شهرت داشته و مربوط به دوره ساسانی بوده که تخریب گردیده‌است.

بعدازاسلام[ویرایش]

برج کبوتر[ویرایش]

کبوتر خانه[۳]تاریخی یکی مربوط به دوره صفوی و دیگری مربوط به دوران قاجار بوده‌است کبوتر خانه دوران صفوی خوشبختانه توسط فرهنگدوستان محل درسال۱۳۸۴ به شماره۱۳۶۱۲ به ثبت آثار ملی ایران رسیدومرمت گردید ولی کبوتر خانه عهد قاجاردر جوار خیابان کهندژ به کلی ویران شد. سه مسجد چهارده معصوم (حاج باقر) وامام زمان (سرپل) و مجیر همگی مربوط به دوران قاجار بوده وامروزه با تجدید بنای آنهااثری ازدوران کهن درآنها دیده نمی‌شود.

بقیه[ویرایش]

چندین سنگ قبر قدیمی مربوط به دوران صفویه به بعد نیز درگورستان قدیمی منطقه یافت شده که در حال نگهداری می‌باشد. هم چنین حمام خزینه ای محل نیز که درضلع شمالی حمام فعلی بوده از آثار سده‌های پیشین بوده‌است که در سال ۱۳۴۶ تخریب و به شیوه بهداشتی تجدید بنا گردید. حمام زنانه امروزه به موزهٔ مردم‌شناسی محل تبدیل شده‌است. حمام مردانه نیز در سال ۹۹ احیا وراه اندازی گردید.

جمعیت[ویرایش]

طیق اولین سرشماری رسمی در سال ۱۳۳۵ جمعیت آن ۱۲۵۲ نفر و در سرشماری سال ۱۳۴۵ جمعیت آن ۱۶۵۴ نفر بوده‌است. ورود مهاجرین از سال ۵۴ و تأسیس منطقه جوی آباد جدید امروزه این منطقه را به یکی از مناطق پر جمعیت تبدیل نموده‌است. احداث خیابان کهندژ درسال ۱۳۴۴ و سردخانه در سال ۱۳۴۷ و دانشگاه مهندسی کار (پیام نور مرکز اصفهان فعلی) و تأسیسات پاسار گاز و چندین واحد ریسندگی و… در دهه ۱۳۵۰ بر رونق این منطقه افزود.

امکانات شهری[ویرایش]

کتابخانه‌ها[ویرایش]

کتابخانه امام علی(ع) یکی از کتابخانه‌های مهم این محله است.

کتابخانه امام جعفر صادق[ویرایش]

کتاب جوی آباد دیاری از دوران کهن نوشته مهدی هوازاده کارشناس ارشد تاریخ درسال ۱۳۸۳ اطلاعات جامع و کاملی از جوی آباد قدیم ارائه می‌دهد و بسیاری از مطالب این نوشته برگرفته از کتاب اوست.[۱][۴]

پارک‌ها[ویرایش]

  • گلشن
  • برج
  • پارک علیمردان خان بختیاری

خیابان‌ها[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ «65 درصد بافت جوی آباد فرسوده‌است». ایسنا. ۲۰۱۸-۰۹-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۱۷.
  2. «محله جوی آباد در خمینی شهر». خبرگزاری موج. ۲۰۲۴-۰۱-۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۰۲.
  3. اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد. «معرفی شهرستان». وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ مه ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۱۷.
  4. سیما، IRIB NEWS AGENCY | خبرگزاری صدا و (۱۳۹۹/۱۰/۲۵–۱۴:۱۶). «آغاز ساخت کلانتری ۱۳ در جوی آباد خمینی شهر». fa. دریافت‌شده در 2021-05-17. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام :1 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  6. «مشکلات جوی آباد در سطح استان بررسی شود». ایمنا. ۲۰۱۹-۰۵-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۱۷.
  7. 1361 (۲۰۲۱-۰۳-۳۰). «استاندار اصفهان: معضل حاشیه‌نشینی جوی‌آباد خمینی‌شهر رفع می‌شود». ایرنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۱۷.
  8. «بیش از دو هزار هکتار از استان اصفهان مناطق حاشیه نشین اند». خبرگزاری ایلنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۱۷.
  9. سیما، IRIB NEWS AGENCY | خبرگزاری صدا و (۱۴۰۰/۰۱/۱۰–۱۵:۳۷). «استاندار و پیگیری مسائل خمینی شهر». fa. دریافت‌شده در 2021-05-17. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  10. «اینجا زندگی در خانه‌های کارتنی تمام می‌شود/ ساختن برای جنگیدن - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency». www.mehrnews.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۱۷.

.............