جوزف چلمونسکی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جوزف چلمونسکی
خودنگاره، جوزف چلمونسکی
نام هنگام تولدJózef Marian Chełmoński
زادهٔ۷ نوامبر ۱۸۴۹
بوچکی، لهستان کنگره
درگذشت۶ آوریل ۱۹۱۴ (۶۴ سال)
کوکلووا، گروجیسک مازوویتسکی
ملیتلهستانی
شناخته‌شده براینقاشی، طراحی
جنبشنقاشی میهنی لهستانی، رئالیسم

جوزف ماریان چلمونسکی (به لهستانی: Józef Marian Chełmoński) (۷ نوامبر ۱۸۴۹–۶ آوریل ۱۹۱۴) نقاش مکتب رئالیستی با ریشه در بافت تاریخی و اجتماعی اواخر دوره رمانیسم لهستان بود. وی به دلیل نقاشی‌های یادبود، اکنون در گالری ملی هنر در کراکوف و در MNW در ورشو مشهور است.[۱]

زندگی[ویرایش]

چلمونسکی در روستای بوچکی (شهرستان وویچ) در نزدیکی وویچ در کنگره مرکزی لهستان تحت کنترل ارتش روسیه متولد شد. اولین معلم نقاشی او پدرش (یک اجاره دهنده کوچک و مدیر دهکده بوچکی) بود. پس از پایان دوره دبیرستان در ورشو، جوزف در کلاس نقاشی ورشو (۱۸۷۱–۱۸۶۷) تحصیل کرد و از ووجیچ گرسون دروس خصوصی گرفت. از سال ۱۸۷۱ تا ۱۸۷۴ چلمونسکی در مونیخ زندگی می‌کرد. او با نقاشان لهستانی همکاری داشت. در آنجا، برای چند ماه در آکادمی H. Anschutz و A. Strahuber تحصیل کرد. در سالهای ۱۸۷۲ و ۱۸۷۴ از سرزمین‌های لهستان (لهستان به عنوان یک کشور مستقل در این مدت وجود نداشت)، مانند کوه‌های تاترا و اوکراین بازدید کرد.

اولین نقاشی‌های وی تحت تأثیر گرسون انجام شد. موضوع آثار وی را عمدتاً مناظر و دهکده‌ها تشکیل می‌دادند. در سال ۱۸۷۵ به پاریس رفت و در آنجا نمایشگاه‌های مهم بسیاری داشت و به استاد چشم‌انداز معروف شد. با دریافت سفارش‌های زیاد، سطح هنری نقاشی‌های وی کاهش یافت.

آثار برگزیده[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • Józef Chełmoński (به لهستانی)
  • Paintings
  • Maciej Masłowski: Malarski żywot Józefa Chełmońskiego (Józef Chełmoński Painter's Life),Warsaw 1965, ed. "PIW" (ed.National Publishing Institute, 2nd edition - 1972);
  • Maciej Masłowski: Józef Chełmoński, Warsaw 1973, ed. „Auriga” - Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe (Art and Film Publishers).

پیوند به بیرون[ویرایش]

  • پرونده‌های رسانه‌ای مربوط به Józef Chełmoński در ویکی‌انبار