پرش به محتوا

جورج (رمان)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ملیسا
نویسنده(ها)الکس جینو
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
گونه(های) ادبیال جی بی تی, ادبیات داستانی کودکان, تراجنسیتی
انتشار۲۰۲۲
ناشراسکلاستیک
تاریخ نشر
۱۹ آپریل ۲۰۲۲
شمار صفحات۲۲۴
شابکشابک ‎۹۷۸−۱۳۳۸۸۴۳۴۱۵

ملیسا که قبلاً با نام جورج تا آوریل ۲۰۲۲ منتشر شده بود، رمانی کودکانه درباره یک دختر تراجنسیتی، نوشته نویسنده آمریکایی الکس جینو است.[۱][۲] این رمان، داستان دختر کلاس چهارمی به نام ملیسا را روایت می‌کند که تلاش می‌کند تا به بقیه دنیا خود واقعی‌اش را نشان دهد. بقیه جهان ملیسا را به عنوان پسری به نام جورج می بینند. ملیسا با عوض کردن نقش خود، با نقش بهترین دوستش و ایفای نقش شارلوت، از نمایش کلاسی تار شارلوت استفاده می کند تا به مادرش نشان دهد که یک دختر است. اسکولاستیک برای اولین بار این رمان را در ۲۵ آگوست ۲۰۱۵ منتشر کرد و به دلیل محتوای ال‌جی‌بی‌تی آن واکنش های متفاوتی دریافت کرد.[۳][۴] در سال ۲۰۲۱، جینو نام رمان را از جورج، به ملیسا تغییر داد.

این رمان بازخورد مثبتی برای گنجاندن تجربیات افراد تراجنسیتی از منابعی مانند نیویورک تایمز و رادیو عمومی ملی دریافت کرد. [۵]با این حال، این کتاب برای برخی از والدین و معلمان بحث برانگیز باقی مانده است و باعث شده است که در فهرست ۱۰ کتاب چالش برانگیز انجمن کتابخانه آمریکا در سال های ۲۰۱۶، ۲۰۱۷، ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ قرار گیرد (و در صدر فهرست سال های ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰). [۶] دلایل رایج برای به چالش کشیدن این کتاب شامل ارجاعات جنسی و تضاد با «ساختار سنتی خانواده» است، به طوری که برخی می‌گویند مدارس و کتابخانه‌ها نباید «کتاب‌های چالش برانگیز را در دست کودک بگذارند». [۷] این کتاب در نهایت به پنجمین کتاب ممنوعه بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ تبدیل شد [۸]

منابع[ویرایش]

  1. Federle, Tim (September 11, 2015). "'George,' by Alex Gino". The New York Times.
  2. Alter, Alexandra (June 6, 2015). "Transgender Children's Books Fill a Void and Break a Taboo". The New York Times.
  3. Morrow, Mel (August 25, 2015). "George". Lamda Literary.
  4. Gino, Alex. "George". Alex Gino.
  5. Parrott, Kiera (September 5, 2015). "Alex Gino on Debut Novel, "George", and the Importance of Transgender Voices in the Kid Lit World". School Library Journal.
  6. "Top 10 Most Challenged Books Lists". American Library Association. March 26, 2013. Retrieved May 3, 2021.
  7. Flood, Alison (April 21, 2020). "LGBTQ children's books face record calls for bans in US libraries". The Guardian.
  8. "Top 100 Most Banned and Challenged Books: 2010-2019". American Library Association. September 9, 2020. Retrieved May 3, 2021.