جغد انبار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از جغد سفید)

جغد انبار
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
زیررده: نومرغان[۱]
فرورده: نوآروارگان[۲]
بالاراسته: نوپرندگان[۳]
راسته: بوف‌سانان[۴]
تیره: جغدان انبار[۵]
زیرخانواده: جغدیان انبار[۶]
سرده: جغدهای انبار[۷]
گونه: T. alba
نام دوبخشی
Tyto alba
زیستگاه (رنگ سبز)

Lechusa stirtoni Miller, ۱۹۵۶ (میلادی)
Strix alba Scopoli, 1769
Strix pratincola
Tyto delicatula (Gould, 1837)

جغد انبار یا جغد سفید (نام علمی: Tyto alba) بیشترین گستردگی را میان جغدها دارا می‌باشد و میزان گستردگی آن در میان سایر پرندگان نیز مثال‌زدنی است. این خانواده در کنار جغدان راستین (Strigidae) یکی از دو خانوادۀ اصلی جغدها را تشکیل می‌دهد.

جغد انبار به غیر از قطب و بیابانها تقریباً در همه‌جا یافت می‌شود که از آن جمله می‌توان به کمربند آلپاید، بخش‌های اعظم اندونزی و جزایر اقیانوس آرام اشاره کرد. نام‌های دیگری نیز بر حسب ظاهر، محل سکونت و پرواز ساکت و ترسناک این پرنده بر آن نهاده شده‌است. نام علمی این پرنده که توسط جووانی آنتونیو اسکپولی[۸] در سال ۱۷۶۹ انتخاب شد، به معنی جغد سفید است.

جغد انبار در ایران پرنده‌ای بسیار کمیاب است. در ۳۰ مهر ۱۴۰۰ برای نخستین بار یک جغد انبار در منطقۀ بوکان در استان آذربایجان غربی مشاهده شد. این پرنده که دچار آسیب‌دیدگی از ناحیۀ بال شده و قادر به پرواز نبود در روستای مُلالَر در بخش سیمینۀ شهرستان بوکان توسط یکی از اهالی روستا مشاهده و به ادارۀ محیط زیست این شهرستان تحویل داده‌شد.[۹]وهمچنین در تاریخ 14 خرداد 1402 یک جغد انبار زخمی در تاسیسات اب و فاظلاب روستای بهلکه شیخ موسی از توابع شهرستان اق قلا توسط مهندس کنترل کیفی اب پیدا شد و تحویل اداره محیط زیست شهرستان اق قلا داده شد و برای انجام معالجه به گرگان فرستاده شد.

توصیف[ویرایش]

جغد انبار ماده
جغد انبار بالغ درحال پرواز
جوجه‌ها قبل ریزش کرک
Tyto alba guttata
زیرگونه استرالیایی

جغد انبار جغدی است درازپا، با بال‌های گسترده، رنگ روشن و دم تقریباً مربعی. بسته به زیرگونه، طول آن ۲۵ تا ۴۵ سانتی‌متر و پهنای بال آن ۷۵ تا ۱۰۰ سانتی‌متر است. به هنگام پرواز می‌توان آن‌ها را از روی حرکات موجی و پاهای پوشیده از پر آویزان، از جغدهای عادی متمایز دانست.

زیرگونه‌ها[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

ترجمه‌ای از [جغد انبار از ویکی‌پدیای انگلیسی

ویکی‌پدیای انگلیسی.