جایزه سینمایی ققنوس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تندیس جایزه سینمایی ققنوس

معرفی[ویرایش]

جایزه سینمایی ققنوس جایزه گفتمان سال جنبش فکری هنری سینما انقلاب است که از سال ۱۳۸۹ به به بعد به فیلم های برتر گفتمان سال سینما انقلاب اهدا می‌شود.

شاخص های داوری این جایزه سینمایی متغیر است و هر سال متناسب با گفتمان سال جنبش فکری هنری سینما انقلاب تغییر میکند.[۱]

شیوه داوری جایزه[ویرایش]

داوری این جایزه سینمایی نوعی جدید از داوری جایزه های سینمایی در ایران است و در آن در ابتدا یک شبکه داوری متشکل از مخاطبان جنبش فکری هنری سینما انقلاب یعنی ترکیبی از اساتید علوم انسانی، اساتید سینما، تولیدکنندگان آثار سینمایی و منتقدان سینما تحت عنوان جمعیت داوران جایزه سینمایی ققنوس به داوری آثار پرداخته و آراء این جمعیت داوران در یک هیپت داوری مرکزی جمع بندی می‌شود و سپس سه برنده جایزه سینمایی ققنوس مشخص می‌گردند.

مخاطبین جایزه سینمایی ققنوس[ویرایش]

مخاطبین این جایزه جمعی از اساتید علوم انسانی، اساتید سینما، تولیدکنندگان آثار سینمایی و منتقدان سینما میباشند.

محافل هم‌اندیشی جایزه سینمایی ققنوس[ویرایش]

این محافل با حضور تولیدکنندگان آثار سینمایی برگزار و در آن جمعی از اساتید و اندیشمندان حوزه سینما و علوم انسانی به بررسی و نقد آثار سینمایی از منظر گفتمان سال سینما انقلاب میپردازند. موضوعات فیلم های سینمایی محل ورود به مباحث اساسی گفتمانی سینما انقلاب می‌شود و در این محافل بیشتر به پرداخت به آن مسائل گفتمانی اقدام می‌گردد.

منابع[ویرایش]

  1. ««ققنوس» مکمل گفتمانی «فجر» است/ تقابل و موازی‌کاری نداریم - خبرگزاری مهر - اخبار ایران و جهان». خبرگزاری مهر. ۲۰۲۰-۰۲-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۱۲.