پرش به محتوا

جایزه بزرگ لاس وگاس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جایزه بزرگ لاس وگاس
پیست استریپ لاس وگاس
اطلاعات مسابقه
دور۵۰
مسافت یک دور۶٫۲۰۱ کیلومتر
مسافت مسابقه۳۰۹٫۹۵۸ کیلومتر
رقابت‌های انجام شده۱
اولین رقابت۲۰۲۳
بیشترین پیروزی (راننده‌ها)هلند مکس ورستپن (۱)
بیشترین پیروزی (سازنده‌ها)اتریش ردبول ریسینگ (۱)
آخرین رقابت (۲۰۲۳)
خط یک
سکو
سریع‌ترین دور

جایزه بزرگ لاس وگاس یا گراندپری لاس وگاس (انگلیسی: Las Vegas Grand Prix) یک رویداد اتومبیل رانی است که بخشی از مسابقات قهرمانی جهانی فرمول یک است و در پارادایس، نوادا، در ایالات متحده برگزار می‌شود. این مسابقه به عنوان یک مسابقه شبانه در یک مسیر خیابانی موقت که شامل بخش‌هایی از نوار لاس وگاس است، برپا می‌شود. اولین مسابقه در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۳ برگزار شد.

برای برگزاری این مسابقه، هر سال پیست استریپ لاس وگاس قبل از رسیدن تیم‌ها راه اندازی و پس از مسابقه جمع‌آوری می‌شود. فرمول یک و لاس وگاس قراردادی ده ساله برای این مسابقه امضا کردند.

پیشینه[ویرایش]

افتتاحیه جایزه بزرگ لاس وگاس، که در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۳ برگزار شد، اولین مسابقه فرمول یک در لاس وگاس از زمان جایزه بزرگ سیزر پلس در سال ۱۹۸۲ و اولین مسابقه خیابانی در این شهر از زمان رقابت چمپ کار جایزه بزرگ وگاس در سال ۲۰۰۷ بود. رویداد ۲۰۲۳ در اطراف نوار لاس وگاس در یک مسیر خیابانی کاملاً جدید رخ داد.[۱] این سومین جایزه بزرگ در ایالات متحده در تقویم ۲۰۲۳، پس از میامی و جایزه بزرگ ایالات متحده (آستین) بود و برای اولین بار از سال ۱۹۸۲ سه مسابقه در ایالات متحده در یک فصل فرمول یک برگزار شد.[۲]

پیست[ویرایش]

این پیست توسط «تیلکه جی‌ام‌بی‌اچ» و با هدایت کارستن تیلکه، فرزند هرمان تیلکه، طراحی شد. فرمول یک، قطعه زمینی را برای ساختن تأسیسات دائمی که در آخر هفته‌های مسابقه استفاده می‌شود خریداری کرد.[۳] این پیست با طول ۶٫۲۰۱ کیلومتر و متشکل از ۱۷ پیچ، ۵۰ دور طول می‌کشد که معادل ۳۰۹٫۹۵۸ کیلومتر است.[۴] این پیست در کنار بسیاری از مشهورترین هتل‌ها، کازینوها و جاذبه‌های گردشگری قرار دارد و شامل مسیرهای مستقیم طولانی‌ای از جمله مسیر ۱٫۹ کیلومتری مستقیم در لاس وگاس استریپ است.[۵]

برندگان[ویرایش]

برندگان جایزه بزرگ لاس وگاس بر اساس سال
سال راننده پیروز سازنده پیروز
۲۰۲۳ هلندمکس فرستاپن اتریشردبول ریسینگ
۲۰۲۴ ن/م ن/م
منابع:[۶]

منابع[ویرایش]

  1. "LAS VEGAS GRAND PRIX: Everything you need to know about F1's newest race | Formula 1®". Formula 1® - The Official F1® Website (به انگلیسی). Retrieved 2024-05-21.
  2. Richards، Giles (۲۰۲۲-۰۳-۳۱). «Las Vegas to become third American F1 grand prix venue in 2023» (به انگلیسی). The Guardian. شاپا 0261-3077. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۲۱.
  3. Hernandez، Victoria. «Why is the F1 Las Vegas Grand Prix so late? That and all your burning questions, explained». USA TODAY (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۲۱.
  4. فیا (2023-11-17). "2023 Las Vegas Grand Prix – Event Notes – Circuit Map V3" (PDF) (به انگلیسی).
  5. "Las Vegas GP: What you need to know about F1 racing on the Strip, the track, schedule, opening ceremony, ticket prices". Sky Sports (به انگلیسی). Retrieved 2024-05-21.
  6. «Grands Prix Las Vegas • STATS F1». www.statsf1.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۲۱.

پیوند به بیرون[ویرایش]