جان پاستل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جان پاستل
زادهٔ۶ اوت ۱۹۴۳
التادنا، کالیفرنیا
درگذشت۱۶ اکتبر ۱۹۹۸ (۵۵ سال)
سنتا مونیکا، کالیفرنیا
ملیتایالات متحده آمریکا
محل تحصیلدانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس
پیشینه علمی
شاخه(ها)علوم رایانه
استاد راهنماDave Farber
تأثیر گذار برتیم برنرز لی[۱]

جاناتان بروس پاستل (انگلیسی: Jon Postel; ۶ اوت ۱۹۴۳ – ۱۶ اکتبر ۱۹۹۸) دانشمند فناوری اطلاعات اهل ایالات متحده آمریکا بود که مشارکت‌های وسیعی در توسعهٔ اینترنت داشت. او در سال ۱۹۴۳ در شهر سن دیگو در کالیفرنیای آمریکا به دنیا آمد. پس از پایان تحصیلاتش در دبیرستان، بلافاصله در رشته مهندسی برق در دانشگاه دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس پذیرفته شد و در نهایت هم در سال ۱۹۶۸ مدرک فوق لیسانس خود را از آن دانشگاه دریافت کرد. او تصمیم گرفت مدرک دکترای خود را از رشته علوم کامپیوتر دریافت کند و به همین علت هم سرانجام دکترای خود را با گرایش «آنالیز پروتکل‌های ارتباطات در کامپیوتر» در سال ۱۹۷۳ از دانشگاه دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس دریافت کرد.

پاستل زیر نظر یکی از استادانش کار روی پروژه ای به نام آرپانت را آغاز کرد. از استانداردهایی که او برای اینترنت ایجاد کرد می‌توان به RFC و قرارداد ساده نامه‌رسانی اشاره کرد. او تا زمان مرگش مدیریت آیانا را بر عهده داشت. از او با عنوان «خدای اینترنت» (به انگلیسی: god of the Internet) یاد می‌شود. پاستل در سال ۱۹۸۸ درگذشت.

منابع[ویرایش]

  1. A Ten Year Tribute to Jon Postel where Berners-Lee comments on the "society, sets of values and ways of working" as, in part, established by Postel

پیوند به بیرون[ویرایش]