جان فریمه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جان فریمه
زادهٔ۱۶۶۹
درگذشت۱۷۴۵
ملیت بریتانیا
پیشهبانکدار
شناخته‌شده برایبنیانگذار
بارکلیز

جان فریمه (به انگلیسی: John Freame) (زاده ۱۶۶۹ - درگذشته ۱۷۴۵) کارآفرین، بانکدار و مدیر ارشد اجرایی بریتانیایی بود، که در سال ۱۶۹۰ بانک بارکلیز را تأسیس کرد.[۱]

اوایل زندگی[ویرایش]

جان فریم ، پسر رابرت فریم ، در سال ۱۶۶۹ در Cirencester انگلستان به دنیا آمد و در ۱۱ نوامبر همان سال غسل تعمید داده شد.او در سال ۱۶۸۳ نزد جاب بولتون زرگر به شاگردی پذیرفته شد.

حرفه[ویرایش]

فریم پس از پایان دوره کارآموزی اش در ۷ آوریل ۱۶۹۰ مجوز زرگری را اخذ کرد که به او این حق را داد که در شهر لندن به عنوان زرگر بازرگانی باز کند و او با شخصی بنام توماس گلد مشارکت کرد.بازرگانی آنها در بخشی از شهر واقع شده بود که یک چهارم جمعیت آن پیروان مذهب کوئیکرها بودند و آنها توانستند کسب و کار خود را به ویژه در میان کویکرها افزایش داده و شهرت خوبی کسب نمایند.آنها باعنوان بازرگانی فریم/گولد و تحت علامت سه لنگر (three Barclays) معاملات خود را انجام میدادند. در سال ۱۷۲۸ محل کسب و کار فریم/گولد به شماره ی ۵۴ خیابان لومبارد لندن ، که با نماد "عقاب بال پهن سیاه" شناخته میشد، نقل مکان کرد و اهمیت این موضوع از آن جهت بود که در عصری که افراد کمی سواد خواندن و نوشتن داشتند از علائم و نشانها برای شناسایی ساختمان‌ها استفاده می‌شد و با تغییر یا جابجائی در محل کسب و کارها علائم بعنوان نماد باقی می‌ماندند.

نام بارکلی(لنگر) در سال ۱۷۳۶ وارد این تجارت شد، زمانیکه یکی از دختران جان فریم با جیمز بارکلی ازدواج کرد و توسط برادر شوهرش یعنی جوزف وارد شراکت گردید. بارکلیزها به تجارتشان در ساختمانی در خیابان لومبارد که با نماد Spread Eagle شناخته میشد ادامه دادند و در سال ۱۹۳۷ این نشان به عنوان نماد بانکشان به آنان اعطاء گردید.

مرگ[ویرایش]

سرانجام جان فریم در سال ۱۷۴۵ و در سن هفتاد و شش سالگی چشم بر جهان فرو بست.

منابع[ویرایش]

  1. Akrill, M. & Hannah, L. (2001), Barclays: The Business of Banking, 1690-1996, Cambridge: Cambridge University Press