پرش به محتوا

جاش شپیرو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جاش شپیرو
شپیرو در ۲۰۲۲
۴۸مین فرماندار پنسیلوانیا
آغاز به کار
۱۷ ژانویه ۲۰۲۳
معاونآستین دیویس
پس ازتام ولف
50th دادستان کل پنسیلوانیا
دوره مسئولیت
۱۷ ژانویه ۲۰۱۷ – ۱۷ ژانویه ۲۰۲۳
فرماندارTom Wolf
پس ازBruce Beemer
پیش ازMichelle Henry
اطلاعات شخصی
زاده۲۰ ژوئن ۱۹۷۳ ‏(۵۱ سال)
کانزاس‌سیتی، میزوری، آمریکا
حزب سیاسیحزب دموکرات
همسر(ان)Lori Ferrara (ا. ۱۹۹۷)
فرزندان۴
اقامتگاهاقامتگاه فرماندار
امضاCursive signature in ink
وبگاه

جاشوا دیوید شپیرو[۱] (به انگلیسی: Joshua David Shapiro، زاده ۲۰ ژوئن ۱۹۷۳[۲]) یک سیاستمدار و وکیل آمریکایی است که از سال ۲۰۲۳ به عنوان چهل و هشتمین فرماندار پنسیلوانیا فعالیت کرده است. او که یکی از اعضای حزب دموکرات است، از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ به عنوان پنجاهمین دادستان کل پنسیلوانیا و از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ به عنوان عضو هیئت کمیسران شهرستان مونتگومری فعالیت کرد.

شپیرو که در شهرستان مونتگومری بزرگ شد، علوم سیاسی را در دانشگاه راچستر خواند و مدرک جی دی خود را از دانشگاه جورج تاون دریافت کرد. پس از آن او به عنوان مشاور ارشد سناتور رابرت توریچلی کار کرد. شپیرو در سال ۲۰۰۴ با شکست دادن جان دی. فاکس، نماینده سابق جمهوری‌خواه ایالات متحده، به مجلس نمایندگان پنسیلوانیا انتخاب شد. او از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ نماینده منطقه ۱۵۳ بود. شپیرو در سال ۲۰۱۱ به عضویت هیئت کمیسران شهرستان مونتگومری انتخاب شد و اولین باری بود که جمهوری خواهان کنترل شهرستان مونتگومری را از دست دادند. او که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ در این هیئت فعالیت می‌کرد، ریاست آن را بر عهده داشت و در سال ۲۰۱۵ نیز توسط فرماندار تام ولف به عنوان رئیس کمیسیون جنایت و بزهکاری پنسیلوانیا منصوب شد.

شپیرو در سال ۲۰۱۶ برای دادستان کل پنسیلوانیا کاندیدا شد و جان رفرتی جونیور جمهوری‌خواه را شکست داد و در سال ۲۰۲۰ مجدداً به این سمت انتخاب شد. او به عنوان دادستان کل، یافته‌های یک گزارش هیئت منصفه بزرگ ایالتی را منتشر کرد که آزار و اذیت کودکان توسط کشیش‌ها و پنهان‌کاری رهبران کلیسا را فاش می‌کرد. او همچنین به کمک کرد تا در چارچوب حل و فصل یک پرونده ملی مواد افیونی ۱ میلیارد دلار به پنسیلوانیا برسد.

شپیرو در انتخابات ۲۰۲۲ برای فرمانداری پنسیلوانیا نامزد شد. او بدون رقیب در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها شرکت کرد و داگ ماستریانو نامزد جمهوری خواهان را در انتخابات سراسری با اختلاف ۱۴٫۸ درصد شکست داد.

سنین جوانی و تحصیل

[ویرایش]

شپیرو در ۲۰ ژوئن ۱۹۷۳ در کانزاس سیتی، میسوری، از پدری که در نیروی دریایی به عنوان افسر پزشکی فعالیت می‌کرد، به دنیا آمد و در درشر، بخشی از شهرستان دوبلین علیی در شهرستان مونتگومری، پنسیلوانیا بزرگ شد.[۳] پدرش استیون متخصص اطفال و مادرش جودی معلم است.[۴] شاپیرو یک برنامه نامه نویسی در سراسر جهان به نام کودکان برای آوی را به نیابت از یهودیان روسی که اجازه مهاجرت به اسرائیل نمی‌یافتند راه اندازی کرد.[۵][۶][۷] او دوره دبیرستان را در آکادمی عبری آکیبا، که اکنون به نام آکادمی عبری جک ام. باراک شناخته می‌شود، و در آن زمان در مریون استیشن، پنسیلوانیا واقع بود سپری کرد.[۸] شاپیرو در دبیرستان بسکتبال بازی می‌کرد و در سال آخر یکی از کاپیتان‌های تیم بود.[۹]

شاپیرو در دانشگاه روچستر و در رشته علوم سیاسی تحصیل کرد و اولین دانشجوی سال اولی بود که به عنوان رئیس بدنه دانشجویی دانشگاه راچستر در انتخابات سال ۱۹۹۲ پیروز شد[۱۰] او در سال ۱۹۹۵ با افتخار مگنا کوم لود فارغ‌التحصیل شد.[۱۱] در حالی که در کاپیتول هیل کار می‌کرد، به عنوان دانشجوی شبانه در مرکز حقوق دانشگاه جورج تاون ثبت نام کرد و در سال ۲۰۰۲ جی دی گرفت.[۱۲]

فرماندار پنسیلوانیا

[ویرایش]

درگیری اسرائیل-فلسطین

[ویرایش]

شپیرو مکرراً حمایت خود را از اسرائیل در جنگ اسرائیل و حماس اعلام کرده است. او از مردم و حکومت‌ها خواست حمله حماس به اسرائیل را محکوم کنند، و آن را لحظه ای برای «به رسمیت شناختن آنچه به وضوح غلط است، اعمال حماس، و آنچه درست است، که اسرائیل، حق همپیمان کلیدی ما برای دفاع از خود در مواجه با این توحش است» خواند.[۱۳] شپیرو بابت این اظهارات نامه مکتوب انتقادآمیزی از شورای روابط آمریکایی-اسلامی و امضا شده توسط ۴۳ سازمان مسلمان پنسیلوانیا دریافت کرد، که گفتند شپیرو «ریشه‌های ساختاری این درگیری را در نظر نگرفته» و انتخاب کرده که تعمداً تلفات غیرنظامیان در غزه را نادیده بگیرد.[۱۴]

شپیرو در ۱۳ دسامبر ۲۰۲۳، بیانات مشروح تری در خصوص جنگ ایراد کرد و گفت «اسرائیل نه تنها یک حق، بلکه یک مسئولیت دارد که منطقه را از دست حماس و تروری که حماس می‌تواند مرتکب شود خلاص کند.» او آمریکا را به «کمک به حمایت از مردم اسرائیل پس از پایان این نبرد برای بازیابی اعتماد خود» فراخواند.[۱۵]

پس از این که یک اعتراض حامی فلسطین رستوران گلدی فیلادلفیا که مالکش یهودی است را به حمایت از «نسل‌کشی» فلسطینیان در نوار غزه متهم کرد، شپیرو از آن رستوران بازدید کرد تا علیه «یک اقدام آشکار یهودستیزانه» از آن حمایتش را نشان دهد.

او همچنین از لیز ماگیل رئیس دانشگاه پنسیلوانیا پس از این که او در جریان استماع ۲۰۲۳ کنگره آمریکا در خصوص یهودستیزی از پاسخ به پرسش‌ها طفره رفت به خاطر «ناکامی رهبری» انتقاد کرد.[۱۶] پس از این که یک خاخام برجسته در دانشگاه کلمبیا دانشجویان یهودی را به ترک پردیس واداشت و گفت دانشگاه نمی‌تواند امنیت آنها را تضمین کند، شپیرو اعتراضات حامیان فلسطین در پردیس‌های دانشگاهی آمریکا را محکوم کرد. او مقامات محلی را به «ورود به قضیه و اعمال قانون» برای حفاظت از دانشجویان فراخواند.[۱۷] شپیرو خواهان سرکوب اردوی حامی فلسطین در دانشگاه پنسیلوانیا توسط پلیس شد،[۱۸] ولی بعداً پس از این که پلیس کمتر از ۲۴ ساعت پس از بیانیه شپیرو پلیس شروع به دستگیر کردن کرد گفت او از قبل از برنامهٔ پلیس برای برچیدن این اردو مطلع بوده است.[۱۹]

مدافعان متمم اول قانون اساسی ایالات متحده آمریکا از شپیرو بابت یک اصلاحیه در آیین‌نامه کارمندان ایالت که رفتار «رسوایی آمیز» را ممنوع می‌کند انتقاد کرده‌اند. گروه‌های حامی فلسطینیان و مسلمان نسبت به این که هدف این فرمان تحدید بیان در خصوص درگیری فلسطین و اسرائیل بوده ابراز نگرانی کردند. یک وکیل متمم اول اهل برین مار رعایت این مقررات را «به این خاطر که درک آنچه به آن اطلاق می‌کند محال است غیرممکن» خواند.[۲۰]

منابع

[ویرایش]
  1. "Joshua D. Shapiro". Pennsylvania House of Representatives Archives. Retrieved 4 February 2024.
  2. "Pennsylvania Gov. -elect Josh Shapiro biography". WGAL. January 17, 2023. Retrieved January 31, 2023.
  3. Korbluh, Jacob (September 15, 2022). "PA governor race: Mastriano attacks Shapiro for going to Jewish day school". Retrieved 2022-08-20.
  4. "Josh Shapiro Makes His Closing Argument". The Bulwark. November 7, 2022.
  5. "Joshua D. Shapiro". Pennsylvania House of Representatives.
  6. "Josh Shapiro wants to be the next governor of PA. How his Abington and Montco roots shaped his political career". Bucks County Courier Times. Retrieved 2021-10-19.
  7. Kornbluh, Jacob (August 31, 2022). "Josh Shapiro traces bid for Pennsylvania governor to his childhood work for Soviet Jews". فورورد. Retrieved 3 September 2022.
  8. Cohen, Jason (February 17, 2016). "Josh Shapiro ready for next phase of career". Pittsburgh Jewish Chronicle.
  9. "Josh Shapiro early on showed knack for networking and regimented messaging in politics". فیلادلفیا اینکوایرر. October 24, 2022.
  10. Routh, Julian (February 25, 2019). "'He's got the courage of his convictions:' Attorney General Josh Shapiro embraces high-level battles". Pittsburgh Post-Gazette.
  11. "The Office". Pennsylvania Office of Attorney General. Retrieved 2019-03-13.
  12. Dias, Elizabeth (August 27, 2018). "Meet Josh Shapiro, the Man Behind the Bombshell Investigation of Clergy Sexual Abuse". The New York Times.
  13. Damp, Patrick (2023-10-12). ""This is not a moment for moral equivalency:" Gov. Josh Shapiro calls on people and governments to denounced Hamas attacks on Israel". CBS Pittsburgh. Retrieved 2024-05-16.
  14. Hoopes, Zack (2023-10-12). "Pa. Muslim groups admonish Shapiro for not speaking in support of Gazan civilians". pennlive. Retrieved 2024-05-16.
  15. "Pa. Gov. Shapiro: Israel has 'responsibility' to 'defeat Hamas'". Jewish Insider. December 18, 2023. Archived from the original on 20 December 2023.
  16. Mitman, Hayden (December 7, 2023). "At Philly's Goldie, Gov. Shapiro condemns Penn president's 'shameful' remarks to Congress". NBC10 Philadelphia. Retrieved 5 January 2024.
  17. Frazier, Kierra (24 April 2024). "Josh Shapiro: 'Unacceptable' some universities can't guarantee student safety amid protests". Politico.
  18. Snyder, Susan (2024-05-09). "Gov. Shapiro calls for Penn to disband pro-Palestinian encampment as 6 students are placed on leave". The Philadelphia Inquirer. Retrieved 2024-05-15.
  19. Walsh, Sean Collins (2024-05-10). "Gov. Josh Shapiro knew officials were prepping to take down Penn's encampment as he called for its removal". The Philadelphia Inquirer. Retrieved 2024-05-15.
  20. "Shapiro order on 'scandalous' conduct amid Gaza protests raises alarm". Spotlight PA. 2024-05-14. Retrieved 2024-05-15.