پرش به محتوا

جاده (فیلم ۱۳۵۱)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گرفتار
کارگردانشهباز ذوالریاستین
تهیه‌کنندههمایون بهادران
نویسندهشهباز ذوالریاستین
بازیگرانهمایون بهادران
اردشیر پهلوان
علی ژکان
محمد کریمی
مهری آستار
موسیقیواروژان
فیلم‌بردارجمشید الوندی
تدوین‌گرحسن مصیبی و جو. ذوالریا
توزیع‌کنندهپانوراما
تاریخ‌های انتشار
۱۳۵۱
مدت زمان
۹۰ دقیقه
کشورایران
زبانفارسی

جاده فیلمی به کارگردانی و نویسندگی شهباز ذوالریاستین محصول سال ۱۳۵۱ است. این فیلم سیاه و سفید به تهیه‌کنندگی همایون بهادران تولید شده است[۱].

در تبلیغات فیلم در جراید نام سناریست و کارگردان همایون بهادران درج شده است[۲].

خلاصه داستان[ویرایش]

حسن راننده کامیون است که حمل گوجه فرنگی را با وجود جاده بد می پذیرد تا نیمی از درآمدش را به خانواده ی همکارش – که در تصادف آسیب دیده – کمک کند، اما رقیبان او نمی خواهند او این حمل انجام شود. حسن در جاده به زن بارداری برخورد می کند که نزدیک زایمانش است، او را سوار می کند تا به جایی برساند. رقیبان او در طی راه جاده برای او مزاحمت ایجاد می کند. اما او موفق می شود زن را به بیمارستان رسانده و بار خود را نیز به مقصد برساند.

بازیگران[ویرایش]

نمایش فیلم[ویرایش]

فیلم جاده برای بار نخست در تاریخ در تهران و شهرستانها به نمایش درآمد.

فیلم جاده برای بار نخست در تاریخ سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۵۱ خورشیدی در یازده سینما در تهران به نمایش درآمد [۲] [۳]. این فیلم جایگزین فیلم خوشگله در گروه سینمایی اروپا شد[۴].

سینماهای نمایش‌دهنده فیلم جاده در تهران، در گروه سینمایی اروپا شامل ۱۰ سینمای اروپا، نیاگارا، میامی، الوند، کیهان، گلدیس، مارلیک، اورانوس، سیلوانا و سیلورسیتی بودند [۲] [۳].

فیلم جاده، پس از یک هفته نمایش در تهران، در گروه سینمایی اروپا در تاریخ سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۵۱ جای خود را به فیلم پری‌زاد در این گروه سینمایی داد [۵] [۶].

گروه موسیقی[ویرایش]

در این فیلم ترانه‌ی «جاده» با صدای گوگوش به آهنگسازی حسن شماعی‌زاده و شعری از اردلان سرفراز اجرا شده است [۷].

تولید فیلم[ویرایش]

مهر ۱۳۵۱: خبر تغییر نام فیلم از «قیمت یک بار گوجه‌فرنگی» به «جاده». کارگردان و سناریست جواد ذوالریاستین ذکر شده است.[۸]

تیر ۱۳۵۱: فیلمبرداری در شهرکرد[۹]

منابع[ویرایش]

  1. پوستر فیلم و عنوان‌بندی آغازین فیلم «جاده»
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ «تبلیغ نمایش نخست فیلم «جاده» در سینماهای تهران». روزنامه اطلاعات. سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۵۱، صفحه 3. وبگاه دانش‌سرای مشروطه.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «تبلیغ نمایش نخست فیلم «جاده» در سینماهای تهران». روزنامه اطلاعات. دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۴۸، صفحه ۲۲. وبگاه دانش‌سرای مشروطه.
  4. «آخرین نمایش فیلم «خوشگله» در جدول برنامه‌ی سینماهای تهران». روزنامه اطلاعات. دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۴۸، صفحه ۱۴. وبگاه دانش‌سرای مشروطه.
  5. «تبلیغ نمایش نخست فیلم «پریزاد» در سینماهای تهران و شهرستانها». روزنامه اطلاعات. سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۵۱. صفحه ۲۰. وبگاه دانش‌سرای مشروطه.
  6. «آخرین نمایش فیلم "جاده" در در گروه سینمایی اروپا در جدول برنامه‌ی سینماهای تهران». روزنامه اطلاعات. دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۵۱. صفحه ۱۸. وبگاه دانش‌سرای مشروطه.
  7. «تصویر روی صفحه ۴۵دور از ترانه‎‌های «جاده» و «کیه کیه» با لیبل آهنگ روز به شماره کاتالوگ SARE-1034». راوی حکایت باقی.
  8. «خبرسازهای خودمان: جاده». ستاره سینما (۸۰۱): ۶. ۲۶ مهر ۱۳۵۱.
  9. «خبرسازهای خودمان: این چهره جدید سنگسار شد، نه ارغوان». ستاره سینما (۷۹۰): ۱۰. ۱۱ مرداد ۱۳۵۱.

پیوند به بیرون[ویرایش]