تپه گرده له کانی گنجی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تپه گرده له کانی گنجی
نامتپه گرده له کانی گنجی
کشورایران
استاناستان کردستان
شهرستانشهرستان قروه
اطلاعات اثر
کاربریتپه
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۸۰۱۱
تاریخ ثبت ملی۲۴ فروردین ۱۳۸۲

تپه گرده له کانی گنجی در شهرستان قروه، بخش مرکزی، روستای گنجی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۰۱۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.[۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

این تپه که در ۵ کیلومتری روستا قرار دارد به صورت تلی از خاک جمع شده‌است که به نظر می‌رسد یا در گذشته قلعه بوده یا اینکه خاک جمع شده مربوط به حفاری می‌باشد. در افسانه‌های روستا که در سر زبان روستاییان جاریست گفته می‌شود که در گذشته که جنگ‌های قومی قبیله ایی زیاد بود مردم برای در امان ماندن در زیر روستا خندق‌های وسیعی را کندن که یک سر آن در روستا که چند انعشاب داشت و آن سر دیگرش در تپه گرده له می‌باشد. لازم است ذکر شود که در چند سال اخیر سه تا از این دریچه‌ها که در روستا می‌باشد به دلیل حفاری گاز و آب پیدا شده‌است و مردم از این دخمه‌ها برای ریختن فاضلاب استفاده می‌کنند. همچنین در دهه ۷۰ از طرف میراث فرهنگی یکی از دخمه هار را برای جستجو باز کردن و چند صد متری را هم پیش رفتند اما به دلیل سست بودن دیواره‌ها و گاز موجود در دخمه پروژه لغو شد. اما از آنچه که مردم می‌گویند چند نفر با بردن کاه (ساقه کندم خرد شده) وارد دخمه شده‌اند که تقریباً مربوط به سال ۴۰ می‌باشد و آنچه بازگو کرده‌اند جالب است به گفته آن‌ها که از دری که وارد می‌شدی بعد از چند صد متر به سرسرایی می‌رسیدی که چند در دیگر وجود داشت که به علت تاریک بودن و تمام شدن کاه بعد از مسافت چند صد متر از دخمه خارج شده‌اند و تاکنون این حرف که این دخمه‌ها یک سرش در تپه گردله و یک سرش در روستا می‌باشد همچنان به صورت رازی باقی‌مانده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.